Lakering af fineret eg?

Min kone har købt sig et brugt danskbygget pianette ("Zwicki") som jeg har fået "æren" af at sætte i stand. Det er i fineret (lys) eg, men tidligere ejere har lakeret det i en kedelig brun lak.
Efter MANGE dages arbejde har jeg nu fået det slebet ned til det rå finer - helt uden rester af lak og uden at skade fineren (ja - jeg er lidt stolt!).

Nu skal der så lakeres! Spørgsmålet er så med hvilken lak? Er der nogle der har nogle gode tips - terpentin eller vandbaseret - eller noget helt andet?

Til info så afgav fineren nogle bittesmå, klare og harpikslignende dråber ved afvaskning med vand. Disse kan fjernes nemt med sprit og der er stort set intet tilbage i træet. Det har dog alligevel gjort mig lidt bekymret i f.t. vandbaseret lak...

Alle tips modtages med kyshånd!
Anders
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Brug en to-komponent vandbaseret akryl/polyurethanlak, den gulner ikke.
Mht. til de små dråber ville jeg ikke bruge en opløsningsmiddel baseret lak (terpentin).

MvH,

Bent.
Hej Bent!

Tak for rådet, men er polyurethanlak ikke noget værre noget? Klaveret står nu indendørs mellem to børneværelse og der skal flyttemænd til, hvis det skal ud i det fri, så jeg vil helst bruge et produkt, der ikke er for skrapt...
Samtidigt vil jeg dog også gerne have noget der ikke gulner for meget, da der næppe er finer nok tilbage til endnu en nedslibning ude i fremtiden.
Er der iøvrigt noget med at det er svært få vandbaseret lak til at binde på vandbaseret lak, hvis man nu engang skulle give klaveret en ekstra gang lak?

Mange spørgsmål, men jeg håber virkelig ikke at jeg bringer mig selv i en situation, hvor jeg skal slibe det klaver en gang til!

MVH
Anders
Polyurethan er ikke så slemt, det bruges bl.a. som gulvlak og jeg har ikke hørt om døde endnu...

Bent.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis