Vaillants anlæg for små til store enfamilieshuse?

Jeg snakkede i dag tilfældigt med en køletekniker. Jeg forklarede ham om hvilket anlæg vi vil installere i det hus vi skal til at bygge. Jeg fortalte ham det skulle være et Vaillant anlæg med solfanger, buffertank, og 2 x 150 m jordslange. Og at huset er 1 1/2 plan 270 m2 opvarmet areal.

Han mente vi havde for kort en jordslange. Jeg fortalte at dette var dimensioneret af Vaillant. Han mener vores anlæg vil fungere fint de første par år indtil der bliver dannet permafrost i jorden fordi jorden ikke kan nå at blive varmet op med så kort en slange.

Han siger så at Vaillants anlæg ikke kan køre med længere jordslange end 300 m , fordi deres anlæg til enfamiliehuse er for små til at kunne udnytte varmen fra længere jordslanger. Vaillant råder derfor deres kunder til ikke at have længere jordslange, alene fordi deres anlæg er for små til at det giver mening med længere jordslange.
 
Kan det virkelig passe det han her siger? Kender i noget til det?
 
Bonusinfo: Der er beregnet et årligt energiforbrug på omkring 1000 l. olie. Huset bliver bygget med helt tæt dampspærre og 400 mm isolering i fundament, vægge og loft.
 

Pft

Asger
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Perma frost i Dansk jord, sikken noget sludder. Og så i disse tider hvor polerne er igang med at smelte, gad vide hvad han ville sælge dig ? Men hvorfor skal du bruge olie, det er da dybt go-nat at indstalere et nyt olie fyr.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis