Indmuring/Støbning af overlægger

Jeg skal have sat en stalddør i gavlen på min lade, har derfor taget et par rækker sten ud og lagt en I bjælke ind som overlægger.

Mit spørgsmål er nu bare hvordan for jeg støbt omkring den, den er et par cm. smallere end murstene og det er derfor ret meget der skal støbes ind.

Jeg forestiller mig at sætte nogle brædder op så det danner en kasse, med hvordan for jeg mørtel ind uden der kommer luft huller osv.?

Håber der er en der har et godt foreslag

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad for en slags bjælke er det?
Normalt murer man omkring en stålbjælke.
Eller pudser omkring en betonbjælke.
Begge dele evt. med lidt net trådarmering.
Skrevet af BondeTøsen på 23 mar 2011 13:05

Jeg skal have sat en stalddør i gavlen på min lade, har derfor taget et par rækker sten ud og lagt en I bjælke ind som overlægger.

Mit spørgsmål er nu bare hvordan for jeg støbt omkring den, den er et par cm. smallere end murstene og det er derfor ret meget der skal støbes ind.

Jeg forestiller mig at sætte nogle brædder op så det danner en kasse, med hvordan for jeg mørtel ind uden der kommer luft huller osv.?

Håber der er en der har et godt foreslag


Hvorfor ikke bare lægge et ståltegl i stedet for jernbjælken. Eller, hvis det er en dobbeltmur, to ved siden af hianden, og så bare pudse teglene.

fase
Der skal pudses 3 cm i beton hele vejen rundt om jernet. (Der skal sidde strækmetal omkring jernet, for at betonen kan hæfte.)
God ide med en kasse af brædder, så du får den rigtige dimension.
Du kan sætte skaller af mursten ind i pudsen, hvis det er et tykt lag. For at fylde, og for at suge vandet i pudsen.
Og det skal kastes på, så det hæfter godt.
Det er en stålbjælke, da det var lige det jeg havde og den er lagt ind for at gavlen ikke skal falde sammen.

Der er ikke plads til at man kan mure omkring den, men god ide med skaller af mursten til at suge vandet, er helt med på at bruge trådnet for at få det til at hæfte.

Så jeg starter med ca. 3 cm. beton på selve jernet, og derefter puds med murstensskaller i, må hellere prøve mig lidt frem

Tak for hjælpen..
Hva' skal kassen gøre godt for?
Du kaster ud med cementmørtel de første 3 cm.
Dernæst kan du evt. bruge brædder som ledere for at pudse præcise kanter og hjørner.
Annonce
Skrevet af hpox på 24 mar 2011 10:45
Hva' skal kassen gøre godt for?
Du kaster ud med cementmørtel de første 3 cm.
Dernæst kan du evt. bruge brædder som ledere for at pudse præcise kanter og hjørner.

"Kassen" var en anderledes formulering af at sætte brædder som ledere, som du selv skriver.
Nå på den måde. :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis