Kiwi (frøformeret)

Min genbo har "grønne fingre" og har en sådan i sin udestue blandt andre eksotiske planter som Nerie, Hibiscus, gummi træer og Klevia oa. som klarer den danske vinter meget godt.

Kiwi planten er stor og flot når der ses bort fra de brune rande på bladene, jeg vedhæfter et par fotos som viser problemet, og håber på nogle gode ideer til hvad der kunne være årsagen til dette.

Det kunne måske være at planten er mere overfølsom for kulde end de øvrige, ved det ikke men et gæt herfra.

Må jeg på forhånd sige tak for hjælpen?

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjah der er nok mange mulige årsager. Kulde er naturligvis en af dem. Men ud fra billederne hæfter jeg mig ved to ting. Kiwien ser ud til at stå i direkte sol i en havestue, og det ser ud til at være en ret lille potte i forhold til plantens størrelse.
Det brune kan også skyldes, at den får for meget lys eller mangler næring.

Jeg ville flytte planten til et lyst sted, men ikke i direkte sol og så i øvrigt plante den om. Ryst den gamle jord af og sæt den i en ny større potte med frisk pottejord.

Man kunne nok også pynte lidt på den ved at stamme den lidt op og tage de ældste og mest brune blade af, der sidder lavest.

Men ellers en flot plante især hvis den er hjemmeavlet.
Lars ON

Tak for dit "indput" jeg vil jo gerne prøve at hjælpe hvis jeg ellers kan det, så mange tak for dit indlæg og din tid.

Planten er netop hjemmelavet, utroligt hvad den nabo kan få ud af frø fra frugter, som normalt bare smides væk, glæden ved at se det spirer og gror, og sjovt er det jo også.

Fortsat god aften.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Ja man kan få meget ud af lidt frø, kerner, stiklinge m.v. hvis man har lidt tålmodighed.
Kan du gætte hvad nedenstående er?

Lars On

Måske en Advokado eller hvor mange gæt får jeg mon? Mango kærlighedsfrugt (ved ikke hvad planten hedder)

Måske et Teaktræ, men hvor får du mon frøet fra, til det i alle tilfælde ikke fra et stykke teak træ, medmindre du er genetiker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Lige på i første skud. 
Det er en avocado. Stenen blev sat i en potte sidste sommer. 

Mon ikke et skær af din nabos grønne fingre er smittet af på dig også
 
Annonce
Snedker nu du er så skrap ud i plantekending kan du måske hjælpe med denne her, som jeg ikke ved hvad er. 
Den er formeret af nogle frø jeg havde med hjem i lommen fra Sydafrika. Om vinteren taber den bladene og den tåler ikke frost. Desværre har den ikke blomstret og der er heller ingen særlig duft ved bark eller blade.


.
Skrevet af maskinsnedker på 26 mar 2011 22:06
Lars ON

Det skulle da ikke være en euacalyptus? dem har jeg da set snesevis af på bla. de Kanariske øer; og der fryser det yderst sjældent i alle tilfælde; ganske vist som store træer, nå nej de dufter jo når man gnider på bladene, så nok et fejlskud. (men det er jo en meget ung plante, så måske derfor er der ingen duft fra bladene endnu) endnu et gæt.

Bladene ku' ellers godt ligne lidt.

Lange slanke og spidse blade som voksne træer (meget høje) taber de barken i store flager (som iøvrigt er grålig, og den æteriske duft kan blive ret stærk (som fra mentol bolsjer) bladene. Mener i øvrigt at træet er løvfældende, så det passer da meget godt.

Der vokser jo bla. mahogni i Afrika så måske er det en sådan plante du der har fået. 

Hvor fandt du frøet, blandt store træer eller hvad? stod de i skyggen (tænker på regnskovs træ) kan måske også være en ledetråd.

Lærte for mange år siden på Tek. Skole om træer og så/rørte/lugtede til  små stumper F.eks. citron træ er gulligt og dufter som citroner, og er ret tungt i forhold til størrelsen. der var ret mange slags træ som vi geren måtte lære navnene på, ret sjovt i øvrigt.

Ramin (hovedsalig fra Asien (Singapore Malaysia men også Afrika så vidt jeg husker) en lys ret hård træ og slidstærkt, er retvoksende slank og tæt i veddet uden knaster eller meget få knaster (nogen kalder det vist  også for lys teak men er ikke olieholdigt/fedter og kiselholdigt som f.eks. Bankok teak som dufter formidabelt godt synes jeg) art som jeg har arbejdet en hel del med professionelt lugter som heste pis når man skære i det.

Egetræ bliver man sort på hænderne af (garvesyre)

Men at kende planter og træer er vist et livs studium tror jeg.

Ja undskyld mig men lod mig vist rive med, jeg synes det er et spændende emne.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Ja bladende har samme lange slanke facon  som eucalyptusblade, men som du også skriver, ville der nok have været en form for eucalyptusduft. Efter at have googlet eucalyptus tror jeg også at bladansætningen er forskellig. På en eucalyptus sidder bladende enkeltvis efter hinanden på grenene. På min plante sidder bladene i grupper af tre, et blad til højre, et til venstre og et ligeud. Det fremgår desværre ikke helt tydeligt af billederne jeg har ud kan jeg godt se.

Frøene er taget fra en buskagtig plante i noget blandet bevoksning på en savanne som jeg husker det. Så det er svært at afgøre og det er et træ eller en busk.
Maskinesnedker...:
Jeg kan altså ikke få den plante til at ligne Kiwi...men der er måske mange slags??

De kiwier jeg kender irl, det er slyngplanter og deres blade er anderledes.
Hvorom alting er, så trænger den plante til en hvileperiode - dernæst en større potte og ny god jord.
Kiwi smider bladene om vinteren og selvom den står frostfrit, så trænger den alligevel til en pause.

Sniffer  
Sniffer o.a.

Min nabos Kivi er blevet er omdøbt til en avokado min nabo havde husket forkert eller også  har jeg hørt/husket forkert har jeg senere erfaret.

Så Sniffer du har helt ret det er ikke er tale om en kiwi plante.

Det er den slags små ting der kan ske, ingen eller meget få er helt fejlfrie.

I-øvrigt go' Pinse til jer alle det der er tilbage af den.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis