Vandflow på naturgasfyr ??? Hvordan ??

Hej !

Vi fik sidste år monteret et naturgasfyr af denne model
http://gastech.dk/file.cpo?id=5275

Men fyret kobler ofte ud, og melder denne fejl E-1-10
(Overkogsfejl (Føler på varmeveksler) - Kontroller at der er vandflow på kedlen)

Er der en venlig sjæl der kan fortælle hvor man evt. justerer dette ?
Eller kræver det besøg af vvs-manden ?

Jeg har vedsendt et billede, hvis der evt. var en som kunne fortælle hvilken "hane"
det evt. drejer som om)

På forhånd tak,

Mvh Thomas

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kender ikke til dit fabrikat kedel, men generelt er 'flow-fejl' er udtryk for at vandgennemstrømningen i kedlen er for lille dvs. der sker en uhensigtsmæssig temperaturstigning - sagt på en anden måde: noget stopper gennemstrømningen af vand hvorfor kedlen registrerer at forskellen mellem frem og retur er for stor - kedlen er på vej mod overkogning og stopper sig selv.

Der kan være mange årsager og du er nødt til at finde ud af hvornår den gør det; er det når den laver varme eller prioriterer varmt brugsvand?
Det kan være såre simpelt - jeg ser ikke nogen snavssamler på din installation, men hvis der er en andetsteds, kan den være stoppet?
Hvis du har fyldt frisk vand på mange gange under installation, kan den være kalket til i kedlens veksler?

Du har gulvvarme ser jeg - gulvvarme arbejder ved temperaturforskel (optimalt) 3-5 °C og din kedel sandsynligvis mindst 20 °C - nogle kedler kan ikke håndtere dette og slet ikke med f.eks.bare minimalt snavs i en finmasket snavssamler.

Du skal muligvis have et by pass på din gulvvarme. Hvis alle dine kredse på gulvvarmen er lukkede og din kedel har lavet varmt vand og kobler tilbage til varme, vil temperaturen stige voldsomt i kedlen og typisk indikere en flow-fejl.
Hvis du ikke har købt et gulvvarmeanlæg af anerkendt mærke med indbygget by-pass, 
kan du evt tjekke dette ved at tage en aktuator/telestat af en af kredsene og se om problemet kommer når der altid er hul. 
Lad være at tage den med det dyre trægulv selvom du bare tester - der sker ikke noget selvom du tester en uges tid, men bare for en sikkerheds skyld.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis