40 meter lang støttemur

I mellem vores have og naboens have er der en lille skrænt med en højdeforskel på mellem 75 cm og 125 cm. Vi har tidligere haft forskellige typer af bunddække til at gro der, men det er aldrig blevet godt da hældningen er alt for stejl og jorden styrter ned. I denne vinter er det gået helt galt. Nu har jeg besluttet at bygge en mur i stedet og jeg har gravet det overskydende jord væk.
 
Jeg havede egentligt tænkt mig at bygge muren i Fundablokke og fylde dem med beton, men jeg er i tvivl om muren vil kunne holde til trykket fra naboens jord. 

Muren bliver 40 meter lang i et lige stræk og altså ca 1,2 meter høj (over jord). I den ene ende kunne jeg lave en lille vinkel, som jo så ville give en smule støtte i den ende, men i den anden ende har jeg ikke den mulighed.  

Det jeg overvejer i den nederste række er at stille een Fundablok på langs, derefter een på tværs og så igen een på langs osv. for på den måde at få en slags fod på muren (som et L). Hvad er den rigtige metode? Hvor brede skal blokkene skal være?

Tak for hjælp.

Tvilladsen
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Væggen skal i alle tilfælde hælde ind mod jorden, og så ville jeg stikke ret mange dræn igennem væggen og ind i jorden, så ikke der kan stemme vand op bag ved muren, som både kan trykke ved sin vægt og ikke mindst sprænge konstruktionen ved frost.
Vi skal helt klart være meget mere opmærksomme på det med store regnskyl, end man tidligere har været vant til.
Her i pastoratet væltede en 100 år gammel kirkegårdsmur som følge af vandtryk ifm et skybrud, hvor der kom 110 mm på 2 timer. Havde håndværkerne for 100 år siden været vant til så megen regn på så kort tid, og de havde sat dræn i muren, var der jo ikke sket noget.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg så et program i tv engang - der var lavet en støttemur som ikke duede.. Eksperten der kommenterede det, sagde at den skal lige så langt i jorden som højdeforskellen af terræn - og med jern armering naturligvis..

Så 120 cm i jorden må være svaret..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis