Udleder brændeovnen sodpartikler indendørs under normalt brug

Hej

Hvis man har en svanemærket brændeovn behøver man vel ikke at bekymre sig om sodpartikler indendørs vel? medmindre man selvfølgelig åbner lågen og røgen vælter ud. Det er vel kun i det øjeblik der udledes partikler ud i stuen.. Som udgangspunkt slipper der vel ikke partikler ud når lågen er lukket og man fyrer ordentligt op?? eller afgiver en brændeovn partikler uanset hvad??

Hilsen tellme
79 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er Svanemærket jo kun lige akkurart bedre end ingenting. Når det gælder brændeovne har de allerfleste fabrikanter i DK for længst opnået det symbol.
Men hvis du mener de toksiske tjærestoffer fra ultrafine sodpartikler trænger ind i lungeceller så forsvinder de fleste vel op i skorstenen.
Og skulle der slippe en enkelt ud i stuen så er skadevirkningerne vel til at overse.
Eksempelvis er afgasningen efter indtagelse af brunkål langt formodentlig langt alvorligere.
"forsvinder de fleste vel op i skorstenen. "

Forsvinder og forsvinder det er så meget sagt. De "ryger" op og ud af husets skorsten og spreder sig ud over hele nabolaget og i nærmiljøet.

Det sgu med brændeovne og skorstene som det er med skrald i bilerne nu til dags.... det forsvinder ud af bilen på magisk vis :-)

Hader sgu bare brændeovne af et godt hjerte, burde nok ikke bo i et lokal område hvor folk tror at alle og enhver kan finde ud af at brænde ALT slags brandbart matr. optimalt. (Hvornår mon de sidst har prøvet den "friske" luft udenfor medens ovnen hopper ovre i hjørnet.

Ps.
Vi nedlagde to skorstene på vores hus da vi lagde nyt tag på for nogle år siden, blandt andet fordi det er miljø svineri.  Men mest af alt fordi 2 af vores børn har astma og det sviner en del indenfor med brændeovne i huset.
Det brænde man slæber ind som jo pænt har ligget 1 år og blevet klar til afbrænding vil afgive lidt snask samt sod/aske som spreder sig sammen med andre fine partikler rundt i huset når man renser/forbereder bålet.... Just My 2 bits..

Lidt uden for emnet men så alligevel ikke.

I am so full of it.....

Hold da op Jano59... du er da vist lidt misfornøjet

Brændeovne sviner ikke mere end andre opvarmningsformer. Oven i hatten er de CO2 neutrale, hvilket ikke er tilfældet med mange andre typer forbrænding.
At du så ikke kan lide lugten i bageriet er noget helt andet, men måske er der mere skadelige ting i luften, som ikke lugter.

Her tænker jeg på bl.a. udstødningspartikler fra dieselbiler som forpester den danske natur og de mennesker der lever i den.
Nu håber jeg så ikke du kører diesel?

Men lad os da forbyde:

- Brændeovne.
- Biler. (Og her tager vi lige dem på benzin med, de sviner også).
- Røde pølser (Der var noget med at de var giftige engang).
- Rygere.
- Chokoladeskildpadder (Dem bliver man for tyk af at spise).
- Stegt lever (Leder garanteret skadelige partikler ud af emhætten... det må det gøre   med den smag det har)
- Find selv på flere......

P.S. Tør din nabo slå en skid i haven, eller står du så og svinger med miljøsvineri-flaget ???
Og jeg tør da slet ikke spørge om han også kan finde på at tænde sine briketter i Weberen

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Skrevet af tellme på 21 mar 2011 14:53
Hej

Hvis man har en svanemærket brændeovn behøver man vel ikke at bekymre sig om sodpartikler indendørs vel? medmindre man selvfølgelig åbner lågen og røgen vælter ud. Det er vel kun i det øjeblik der udledes partikler ud i stuen.. Som udgangspunkt slipper der vel ikke partikler ud når lågen er lukket og man fyrer ordentligt op?? eller afgiver en brændeovn partikler uanset hvad??

Hilsen tellme

du har ret, og anvendelsen af ovnen sikrer jo også en vis luftcirkulation idet ovnen jo suger luft fra rummet og sender ud ad skorstenen. Men det forudsætter at du  vedligeholder ovnens tætningsbånd i lågen m.v., så den er helt tæt. Ellers vil ovnen især i forbindelse med dårlig forbrænding eller ringe træk have tendens til at lække ud i rummet.
@Jbr.
B.S. og det er IKKE Christiansen!

Sikken en gang Jantelovs bodega udgylleser, "hvis du ikke kan lide lugten i bageriet, røde pølser, stegt lever????" osv..

Co2 har intet med sagen at gøre, det kan godt være folk hopper på Co2 vognen, men for mig er det noget politisk hejs for at fjerne fokus på de virkelige udfordringer vi alle står fælles med, hvilket heller ikke har noget med brændeovne at gøre.

Brændeovne er på top 5 over de største miljø syndere i Danmark, lokalt den suverænt største!  I nogle villa områder er det værre end på Københavns mest trafikerede gadekryds i myldretid.

Jeg er ikke specielt grøn, men agere blot ud fra hvad jeg ser og oplever. Folk er sgu nogle svin, kør en tur i et villa kvt. og se hvor meget farvet/impreneret lort folk har liggende og hvad de slæber hjem og smider i indkørslen til bålet, næsten alt kan brændes ser det ud til.
Hvis det stinker så er det jo ikke fordi det er rent eller nåeh nej, ved optimal afbrænding i en superdupper ovn så bliver ALT til varme og dermed ikke noget SOD.... eller andet forurening, det ville være dejligt, meeen der passer bare ikke.


I am so full of it.....

Annonce
Hold da op kære Jano59, du er da vist helt fra koncepterne i dag.
Jantlov og andet bringes ind i debatten... hvorfor, må stå hen i det uvisse.
Kører du rent faktisk diesel?
Jeg ved ikke, om du så den dygtige Morten Spiegelhauer i programmet Operation-X i TV for nylig, da han testede udstødningspartikler fra de åhhh så miljørigtige offentlige transportmidler i Kbh? Altså bussserne... ? 
Det var noget uhyggeligt... 

Omkring brændeovne, er du fuld af sludder og vrøvl.
Brændeovenen er et fantastisk stykke industrielt håndværk, der gør det muligt at forbrænde CO2 neutralt materiale, uden problemer for omverdenen.
Naturligvis kræver det, som forbrænding af alt andet, at der kun fyres med de materialer der er beregnet til det, og at der fyres på den rigtige måde.

Det gør miljøbevidste brændeovnsejere da helt sikkert.

Med det i mente, vil jeg fyre op i ovnen og nyde den dejlige miljørigtige varme....

P.S. Det med pølserne var bare for sjov.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Enig i flere af de fremkomne synspunkter. Enig i at det med co2 neutraliteten er meget positivt. Og så er jeg enig i at der er grænser for hvad man kan putte i sin ovn i respekt for naboer osv. Man bør som fyre med træ efter foreskrifterne og droppe de inprregnerede plader, de gamle underbukser, koks og hvad man ellers måtte vurdere til værende brændbart.

Det optimale ville jo være et partikelfilter på skorstenen som sikrer at der kommer mindst muligt ud i atosmofæren eller ingenting om muligt. Men det kommer selvfølgelig an på omkostningerne som er forbundet med det.

Men sikring af minimal partikeludlednig sker vel ved tilsætning af rigelig luft under optænding for at sikre at ovnen danner store flammer og bliver godt varm og så først justere lufttilførslen herefter.

Skrevet af tellme på 21 mar 2011 19:07
Men sikring af minimal partikeludlednig sker vel ved tilsætning af rigelig luft under optænding for at sikre at ovnen danner store flammer og bliver godt varm og så først justere lufttilførslen herefter. 
Nemlig, og husk så lige at lufttilførslen skal ske via luftspjældene forneden mens de foroven lukkes når der er god gang i ovnen.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

@JBR og andre som mener der er rent og miljø neutralt at tænde bål indendørs.  

Undskyld jeg tog fejl, den så højt elskede "billige" opvarmnings form, Brændeovnen er ikke bare i toppen, den ligger nummer 1!

"Alligevel er brændefyring stadig den mest forurenende opvarmnings-form herhjemme."

"Fyring med træ i brændeovne og -kedler bidrager væsentligt til luftforurening med bl.a. sundhedsskadelige partikler, tjærestoffer (PAH) og dioxiner......"



Det er i orden at man vil sparrer på sine udgifter, men der er sgu ikke i orden at man gør det ved at hælde giftigt lort ud over sine naboer!



I am so full of it.....

Nu skal man jo lige sætte tingene i perspektiv til hinanden - der er nogen ting du må gøre lidt bedre rede for inden du "brænder af" på den måde ;-)

For det første er CO2 regnskabet på en brændeovn er uovertruffent - intet står mål med det, især hvis folk fælder deres træ selv.

For det andet kan jeg ikke ifm partikelforurening finde noget på mst om hvorvidt det er fordi der er mange brændeovne (altså summen af udledningen) eller det er som du hævder at hver enkelt brændeovn sviner proportionelt mere end andre varmekilder - der står det er et bidrag - men der er så sandelig andre steder der også bidrager.

Hvis man kigger på effektiviteten af en moderne brændeovn som varmetilskud til en bolig er det jo sådan at ca. 80% af den indfyrede energi går ind i boligen - ved fjernvarme er den effektivitetsgrad væsentligt ringere pga ledningstab og derfor skal der indfyres mere effekt for at kompensere - dvs afbrændes en proportionelt større mængde materiale med dertil hørende større udledning.

De ting du vender dig imod synes at være forargelse over folk der anvender forkert brændsel eller fyrer forkert hvilket de selvfølgelig ikke skal gøre.

Den slags findes der allerede regler for og du kan henvende dig på din kommune med din klage.

Du kan også finde dit lokale folketingsmedlem og fremsætte forslag om obligatoriske partikelfiltre på brændeovnsinstallationer.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 69 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også