Ang. kapsejlads

Hej. Jeg har kik på en lille 17´ sejlbåd med sænkekøl, der passer perfekt til sejlads i det sydfynske øhav. Men må man deltage i den lokale sejlklubs kapsejladser der sejler under dansk sejlunion, i sådan en båd ? her tænker jeg på størrelsen og sænkekølen.
Jeg har søgt på nettet og intet fundet, samt snakket med de lokale kap sejlere, uden at blive klogere. Er der nogen her inde, som ved noget om emnet, eller kender andre der sejler kapsejlads i små sænkekøls både ?

Mvh. poul christensen
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må du gerne. Men du skal bruge et målebrev fra DS.
Når din båd skal måles, og ved kapsejladser skal kølen være helt nede og låst.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Joe 17, kendte jeg ikke.
Har rodet lidt rundt på nogle sider på nettet.
Det ser ud til at være en dejligt sejlbåd med god plads i cockpittet.
Man forestiller sig egentlig, at mindre sejlbåde har små cockpit, men det ser ikke ud til at være tilfældet her.

Kender du denne side:
http://www.paatti.com/joe17/jullelista/

Den er godt nok på finsk, men så kan man jo nøjes med at kigge billeder, evt. Google oversætte! Så kan man nok få meningen ud af teksten.

Jeg har, i forbindelse med mit lille Solus 24 hjemmeside projekt, fået adgang til DS database over sejlbåde med målebrev.
Men jeg kan ikke finde en Joe 17.
Så hvordan det skal foregå, med din båd, ved jeg ikke helt.
Men jeg forestiller mig, at den skal måles.

Hvordan man sikrer sig, at du ikke sniger dig ned i kahytten og trækker ploven op under kapsejlads, det ved jeg ikke. Men jeg vil da råde dine konkurrenter til at holde øje med dig i kikkerten


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hvorfor skal sænkekølen låses under kapsejlads?

Bådtypen er vel målt med de egenskaber som båden har - eller?

Iøvrigt vil jeg med mange år´s erfaring som jollesejler netop fremhæve, at en sænkekøl kan bruges til et godt redskab til trim:

Når det frisker op, så hæver du sænkekølen mere og mere - derved undgår du at båden bliver luvgerrig (eller kun ganske lidt, det er jo godt nok) og du sikker ikke og bremser med roret.

På læns er det naturligvis en fordel at hæve kølen fordi du (måske) får mindre våd overflade og fordi båden ikke skærer ud.

Du kan også få ekstra sikkerhed på denne måde - (rigtig fint på tursejlads):
I meget frisk vind eller ved kraftige byger, så får du desuden en stor sikkerhed ved at løfte sværdet, så båden skøjter hen over vandet istedet for at "vælte" over kølen eller krænge så meget.
Hm - dette er naturligvis noget du skal afprøve med lige netop din båd - jeg ved jo ikke hvor meget kølvægten er i din båd, og hvor meget vægten alene bidrager til stabiliteten.
I en Wayfarer som jeg har sejlet i mange år, var det vigtigste trim (ved skiftende vindstyrke) som jeg brugte Cunningham til at flade sejlet - og dernæst trim med sværdet. Ved et overraskende vindbyge, er det hurtigere at vippe sværdet op end at få sejlet ned. Naturligvis har jeg også brugt at rebe sejlet.
Hilsen A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Alle har da adgang til DS båd database, her er den: Websejler
Jeg kan nu heller ikke finde din båd.
Spørg i klubben efter den lokale opmåler.
Alle både der er indmålt, kan være med i klubbernes øve kapsejladser.
Men det er jo sjovest hvis der er nogle både af samme slags, eller i det mindste nogle man sejler nogenlunde lige op med.
Om styrbord Jesper

Hvis du vil sejle kapsejlads skal du overveje at købe en anden båd. Den du har set på er ikke bygget tilkapsejlads og du vil hurtigt blive træt af, at du er den absulut sidste, som krydser mållinien. Du vil opleve, at der efter få minutter ikke er nogen tilbage i din ende af banen, da alle andre sejler i større både med en helt anden fart. Det kan godt være du bliver tildeltr et mål, så du kan slå nogen af dem på præmieteid efter handicap, men det er ikke tilfredsstillende at sejle det meste af banen igennem alene uden at have nogen kæmpe med.
Hvis du vil sejle kapsejlads til en billig pris, bør du overveje at investere i en L 23. De kan købes i god stand fra ca 45.000. Der er bygget mere end 400 af dem og der er en meget aktiv klub, som er garant for at det er en aktiv kapsejladsklasse. Der er store muligheder for at der er nogen i din klub, som du kan sejle imod.Det er også muligt at købe gode brugte sejl gennem klubben til en god pris
Samtidig kan båden rent faktisk bruges til ferietur for en lille familie.
Jeg har selv haft en L23 gennem flere år og har haft megen fornøjelse af den. Det er en fantastisk god sejler.

Hilsen
Ole Jeppesen

Ole
Larsen 28
Hejlsminde

"Når alt andet er prøvet uden held, så prøv manualen"
Ja eller hvis det skal være småt en Yngling
Eller lidt større og med lidt turkomfort en H-båd.
Eller moderne og med sænkekøl en CB66, men så også noget dyrere, men en kapsejlads klasse på vej frem.
Venlig hilsen Jesper
Hej jesper... vidste ikke at websejler var offentligt kendt.
DS fortalte mig dengang at det bare var et prøveprojekt... er det ikke stadig det?
Synes ikke det virker alt for fedt, eller??

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Skrevet af Ellida på 21 mar 2011 21:13
Hvorfor skal sænkekølen låses under kapsejlads?


Det står der i reglerne...

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis