skiftning af varme kilde

hej

jeg skal ha skiftet mit gamke oliefyr ud men til hvad ??

jeg har et hus på 170 m2 og bruge for en 22000 kr om året i varme,
men hvad skal jeg skifte til varmepumpe eller pillefyr, og skriv gerne nogle forhandler man kan få fat i og få nogle tilbud, syndtes det er svært at finde nogen på nettet

håber på noget hjælp

vh Ronni
hej jeg skal ha skiftet mit gamke oliefyr ud men... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du er en velhavende mand med en robust økonomi, så er jordvarme nok det letteste at bruge!

Men her kan du få uendelige mængder oplysninger: http://www.stokerpro.dk/index.php

Fyringsudgiften er nogenlunde den samme for jordvarme som for pillefyr, hvis jordvarmen virker som det formodes i teorien. Meenn---, hvordan er det nu med teori ctr. praksis. + så det uforudsete.

Jeg fyrer med træpiller og er meget tilfreds med det, selv om jeg skal bruge ½ time hver 14. dag på at rense kedel.

Med venlig hilsen
ktm

Skrevet af murer1 på 04 apr 2011 21:27
man behøver ik at få det i hele plænen, de kan nøjes med at bore et hul lige ned
Det er skam ikke alle steder de bare kan "nøjes" med at bore et hul lige ned. Og så skal det altså være temlig dybt.
Her på Als har de fundet sandlag med varmt vand på 43 +  men det er altså 1,5 km. nede. Så hvis du skulle være så heldig, vil bare bore udgifterne langt overstige hvad et pille fyr vil koste.

Jeg ville ikke råde dig til at købe pillefyr hos vvs-grosisten.dk, jeg har selv set på den samme model bb 14 til min kammerat, og det virker noget billigt konstrueret i forhold til skotte´s pillefyr.
Det kan godt være du skal give et par tusinde ekstra men det er pengene værd.
jeg har nu haft bb 14 i et år og det har bare kørt hver dag uden nogle problemer, så det er en god varmeklide.

jeg fik den sat op en fredag og samme dag efter tre timer kørte det bare og har gjort det lige siden.
slangerne til jordvarme skal ligge med en afstand af ca 1m til hinanden og ca 90-100 cm nede.. 5 meter er langt overdrevet

man kan godt få boret skråt ned, men det koster vist 2-4 gange så meget som at få lagt slangerne på normal vis, og er vist ikke bedre.

der er vist ikke nogen private der bore ned til varme områder i dk, det koster alt for meget, og der er ikke særlig varmet dernede..

jordvarme som er dimensioneret ordeligt koster ca det samme i brug som pillefyr, men kræver ikke nogen vedligeholdelse, dog koster det 2-3 gange så meget at få lavet..
Annonce
Det er også muligt at få dem pløjet ned, dette kræver dog at der ikke er andet i jorden, så som elkabler kloarkrør mm.
Jeg vil også gerne slå et slag for pillerne.

Mit fyr blev installeret for 3 år siden og min varme regning er reduceret til 1/3 i forhold til olien. Fyret er svensk produceret, CTC Ecoflex hedder det. Har askeskuffe , som kun skal tømmes 1-2 gange årligt, brænderskålen er selvrensende, varmtvands produktion via gennemstrømning og det hele er super stabilt.

Det er længe siden du startede din streng....Hvad har du valgt?
gå ind på stokerpro og kig på pillefyr. Forhandlere kan det være ligegyldigt med. Du skal blot have en smed til at opsætte. Hvis du er heldig, kan du bruge din gamle kedel og kun købe brænder. Kig på Woody - de er stabile og ordentligt kram. MEN! Regn med lagerplads til pillerne. Med 170 kvm. kan du nøjes med en 15 kW brænder. Du burde nok kunne fyre for 10-14000 - alt efter isolering i huset og gennemsnitsvarme samt evne til at købe billige piller. Men vær sikker på, at kedlen du har ikke er for stor og gammel. En ny koster omkring 6-8000

Undlad at købe de "dyre" kedler fra net firmaerne!!

En almindelig Scotte (Scotty) 16 KW's (Ja det er en af de gode med AA mærkning) koster ikke mere end små 15.000 fra din lokale smed, medmindre du bor på sjælland (de tror sq deres skrammel er guld værd).

Det er med monterings tilbehør som eks. trækstabalisator, snegl til silo, men dog uden silo, som så bedst kan betale sig at lave selv (Igen køb pladerne fra din lokale smed også igang med vinkelsliber + svejseren ELLER brug en ganske almindelig 200L blå plast tønde )
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis