Hvad skal du have lavet på din båd?

Nå, så er foråret da vist på vej
Har selv lige været en tur på havnen, for at tjekke at alt er OK.
Og det var det.

Hvilke projekter skal der så laves på båden i år?

Jeg selv skal male kahytsloft og vægge, bunden skal selvfølgelig smøres, påhængsmotoren lavede jeg eftersyn og testkørsel på i går, radio skal monteres, ur og barometer skal monteres, ny rullegenoa skal monteres, nyt søgelænder tovværk, og så diverse slibarbejder med efterfølgende lak, og så lige lidt polering af fribord,... der er nok at gå i gang med.

I dag fik jeg skåret et nyt tæppe til kahytten i "Ofelia"...
Hvad skal du i gang med?

Her et billede af det nye tæppe:

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg syntes også det går og kripler i hele kroppen,

Min båd ligger stadigvæk i Holland købte den sidste år...men her i påskeferie skal den sejles hjem. Fik bådplads i Odense havn. Som passer perfekt til vores behov med arbejde i byen og gerne ville bo på båden til hverdag.

Vi fik efterset vores sejl, købt en centralvarmeanlæg (på vand), og næste projekt på ønskelisten er et fuelcell-anlæg.
Skal derover næste week-end (Holland) for at give den sidste lag anti-fouling bundmalling, og så skal der en ny pakning i stævnrørsleje og generatoren på skrue-aksel skal tilsluttes.

Og kan næsten ikke vente med at få den hjem, syntes det har kostet lidt på budgetten at rejse 700km for en sejltur ;o))

Men ønsker alle herinde en dejlig sæson, med høj sol og rigtig godt sejlvejr

Mvh, Hugo
Tja jeg har været igang siden den kom op September sidste år, men det er også lidt omfattende må jeg erkende.

Hele rammesystemet under dørk er bygget om fra Fyr til Eg.
Komplet teakdørk produceret og lakeret 8 gange med Tonkinlak.
Teleflex styring monteret.
Ny udstødningsslange + slanger vandindtag + søvandsfilter monteret.
Nye ruder/gummilister både i kahyt og styrehus.
Ny motorkasse/styrepult/batterikasse/2 skabe/låg i kistebænke - udført i massiv/fineret Teak samt lakeret 8-10 gange med Tonkinlak
Nye slingrelister i massiv Teak.
Kahyttag revet ned og bygges efterfølgende op af 2 lag Østen X-finer limet med Epoxy
Komplet omlakering af fribord + overbygning/kahyt. Sprøjtes med Polybest.

Og så er der alle småtingene, haha.....
Med lidt held kan lakeringen foregå i påsken og så skal båden efterfølgende samles igen - Og så direkte i Sundet!!!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af Tuscarora på 20 mar 2011 19:55
Jeg syntes også det går og kripler i hele kroppen,

Min båd ligger stadigvæk i Holland købte den sidste år...men her i påskeferie skal den sejles hjem. Fik bådplads i Odense havn. Som passer perfekt til vores behov med arbejde i byen og gerne ville bo på båden til hverdag.

Vi fik efterset vores sejl, købt en centralvarmeanlæg (på vand), og næste projekt på ønskelisten er et fuelcell-anlæg.
Skal derover næste week-end (Holland) for at give den sidste lag anti-fouling bundmalling, og så skal der en ny pakning i stævnrørsleje og generatoren på skrue-aksel skal tilsluttes.

Og kan næsten ikke vente med at få den hjem, syntes det har kostet lidt på budgetten at rejse 700km for en sejltur ;o))

Men ønsker alle herinde en dejlig sæson, med høj sol og rigtig godt sejlvejr

Mvh, Hugo

Det lyder da rigtig dejligt, med en tur fra Holland til Odense.
Måske kunne man få en rundvisning, hvis man kom forbi på et tidspunkt?
Er af og til i Odense.

God vind...

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Skrevet af Engel på 21 mar 2011 18:23
Tja jeg har været igang siden den kom op September sidste år, men det er også lidt omfattende må jeg erkende.

Hele rammesystemet under dørk er bygget om fra Fyr til Eg.
Komplet teakdørk produceret og lakeret 8 gange med Tonkinlak.
Teleflex styring monteret.
Ny udstødningsslange + slanger vandindtag + søvandsfilter monteret.
Nye ruder/gummilister både i kahyt og styrehus.
Ny motorkasse/styrepult/batterikasse/2 skabe/låg i kistebænke - udført i massiv/fineret Teak samt lakeret 8-10 gange med Tonkinlak
Nye slingrelister i massiv Teak.
Kahyttag revet ned og bygges efterfølgende op af 2 lag Østen X-finer limet med Epoxy
Komplet omlakering af fribord + overbygning/kahyt. Sprøjtes med Polybest.

Og så er der alle småtingene, haha.....
Med lidt held kan lakeringen foregå i påsken og så skal båden efterfølgende samles igen - Og så direkte i Sundet!!!
Det er da noget af en ordentlig omgang. Har du evt. mulighed for at lægge nogle billeder ind i galleriet? Det er altid dejligt at følge den slags projekter.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Skrevet af jbr på 21 mar 2011 19:27
Det er da noget af en ordentlig omgang. Har du evt. mulighed for at lægge nogle billeder ind i galleriet? Det er altid dejligt at følge den slags projekter.



Ja jeg har faktisk allerede taget en del, så det kunne jeg godt.
Venter lige til jeg er kommet lidt videre. Lige nu er det hele blot en uoverskuelig arbejdsplads med halvfærdige projekter over det hele
Det er kun apteringen der stort set er færdig, den har jeg hygget mig med over vinteren.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er du meget velkommen til,

Har fået tildelt en plads i boks 1

Mvh, Hugo
Glæder mig til at se billederne.... og
Så må jeg lige se at komme forbi havnen i Odense, efter påske

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Jeg har været så heldig at afholde min restferie i den forgangende uge hvor vejret har været glimrende, så jeg har fået malet bunden, vasket, polish og poleret fribordet, skiftet zink og er stort set klar på den del af båden der er nemmest på land.
Sidste år var jeg helt i bund i bunden og primede op igen med 4 lag anti pest og 2 lag bundmaling. Da båden blev løftet i efteråret kunne jeg nøjes med at spule med alm. haveslange, og den var klar til ny maling. Det skal hertil siges at jeg har brugt Jotuns produkter og har intet at udsætte på det overhovdet. Det samme arbejde med Hempel ville have krævet flere arbejdsgange og ca 1500kr mere...

Nu er jeg så gået igang med at afrense alt apteringen for gl. lak med lakfjerner. Jeg startede med at bruge Polyfilla's Lak- og malingfjerner. Den er god og rimelig i pris. Da jeg løb tør for denne prøvede jeg Nitromors ( grøn bøtte ). Over dobbelt så dyr, rækker ikke halvt så langt, tørre for hurtigt ind så efter min mening ikke pengene værd! Nu mangler jeg bare at prøve den originale Bums...

Så skal der installeres ny VHF samt antenne og kabel, der skal rydes op i gl. ledninger og når vejret tillader det skal der lakeres. Samtidig er der selvfølgelig alle de andre sideløbende projekter som er lidt afhængige af den økonomiske overflod i det lille hjem...Siger min Kone!

God arbejdslyst til jer alle

 Gør det rigtigt fra starten!

Uha.. Kedeligt spørgsmål

Den nemme del.
Skifte hæk, bag og checkstag prøver at skifte de gamle wire ud med Dyneema.
Skifte fald. De gamle er noget flosset i samlingen mellem wire og tovværk. regner med at det bliver tov hele vejen denne gang,kan efterhånden fås med meget lille forlængelse, slipper måske også for lidt støj, men skal så også skifte hjul i masten.
Trække kabler til VHF og TV antenne samt ankerlanterne.
Genakker Bovspryd skal væk fra dækket regner med at støbe det ind ved siden af stævnen. ikke helt sikker på hvordan jeg laver det, skal helst ikke ha for meget vand ind i forkøjen...
Skroggennemføringer skiftes.
Fribordet males.

Så den sure del.
Store dele af dækket skal skiftes, så det bliver nok ikke de første måneder vi kommer i vandet.:-(

Men altid rart med nogle projekter :-)
Så det sure
Jeg er ved at lave ny skabe til skivet de gamle skabe med skydelåger skiftes ud med flottere teakskabe. FØR OG EFTER - Jeg mangler lige at lave lågerne i underskabene...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også