Tomat sovs.

nu det jo snart tid til man skal have gang i drivhuset igen så tænkte på om der nogen der havde nogen gode opskrifter på tomat sovs med friske tomater. og om der er nogen der ved om det kan tåle at blive frosset ned så man kan bruge det til vinter.


 Vestfyns betonboring

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender desværre ikke nogen tomas sovs opskrifter, men tomater kan sagtens fryses ned!

Vask dem, pil dem (eller lad vær) og frys dem ned som hele eller del dem, som du ønsker.

Find det bedste og billigste minicruise på Minicruise-guide.dk. Læs også om de sjove Friv spil.

Nu kommer det jo an på, hvad du forstår ved en tomatsovs.

Men her er en jeg selv kunne finde på at lave:

- 8 store tomater (hjemmedyrkede naturligvis, eller italienske... danske industritomater smager ikke sødt nok... mest af vand)!
- ½ l. piskefløde.
- salt/peber.
- 2 store fed hvidløg.
- 1 håndfuld hakket basilikum.
- ½ hønsekødsbouillion terning.
- ½ kop vand.
- 2 spsk jomfru olivenolie.
- 1 spsk. sukker.

Alt, undtagen salt,peber, basilikum og fløde kommes i en gryde.

Blendes og varmes op.
Fløde tilsættes.... varmes op.
Salt og peber smages ind i sovsen.
Basilikum tilsættes.
Koges 10 minutter for svag varme.

Ikke den typiske kedelige tomatsovs, men en luksusudgave a´la jbr

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Til pizza er denne sovs rigtig vidunderlig. Den skal endda laves kold så den er hurtig. De flåede tomater kan selvfølgelig laves selv

1 ds. flåede tomat, gerne cherry
1 spsk olie
1 frisk tomat
2 tsk salt
3 spsk tomatketchup
1 tsk peber
1 tsk paprika
3-6 fed hvidløg
Basilikum
Oregano

Det hele blendes undtagen krydderurter som røres i bagefter
Ganske enkelt - jeg laver en dejlig tomatsauce med appelsinsaft. Jeg steger et løg (eller flere efter portionsstørrelse), hakker tomaterne og steger dem på panden og smager til med appelsinsaft, til den bliver tilpas sød, samt salt og peber. Den kan blendes eller bruges som den er efter smag og kan sagtens fryses.
den kan også kommes på syltetøjs glas og gemmes ½ år, på køl.
har før brugt x antal tomater skåret i grove stykker, løg, hvidløg, oregano, s/p, lidt honning, evt. lidt dobbeltkoncentreret tomatpure du den på dåse. du skal holde øje med at den ikke brænder på, tilsæt lidt vand til at starte med for at det damper, brug låg, væsken koges ud senere uden låg

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.

Jeg har set Jamie Oliver lave en tomat dressing til grøntsager:

1/2 revet løg, gerne rød løg
2 fed hvidløg
saften af en halv citron
olivenolie
1-2 tomater

Det skal lige nævnes at alle ingredienserne skal rives på et rivejern, så det bliver en slags most dressing. Skindet fra tomaterne, skal selvfølgelig bare smides væk Den er virkelig lækker at komme over fx kogt broccoli eller asparges.
vh! Morten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis