Kan man fjerne størknet spartelmasse?

Hej.

Jeg har kastet mig ud i mit første spartel-projekt, og har derfor nu et begynder-spørgsmål:

Hvordan udjævner man bedst den størknede spartel? Med en våd svamp, sandpapir, murerbræt eller noget helt fjerde?

Jeg håber I kan hjælpe mig med at besvare mit spørgsmål.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Helt bestemt sandpapir, til stivnet spartel.

mvh jens
Hej.

Hvis du er helt grøn i forhold til at spartle vil jeg anbefale dig at se nogle videoer på youtube eller lignende for at få et par teknikker og se hvordan man lettest gør. Det er såmænd ikke så vanskeligt hvis man først kan tenikkerne... ellers kan det være noget uoverskueligt...

Herudover er det VIGTIGT for dit tidsforbrug at du holder dig LANGT væk fra de billige spartelmasser. Des består mere eller mindre af vand og man er derfor tvunget til at skulle spartle skruehuller 4 gange
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis du er ude i at ha påført et lagt spartel uden at have jævnet det ud som en del af at føre det på, så ved jeg ikke lige hvad jeg vil foreslå dig... Men hvis det er små knolde der bare skal væk skal du slibe det. Brug evt. et slibebrædt - hvis du bruger slibeværktøj med blødt underlag sliber du også der hvor du ikke ønsker at fjerne spartel...

Hvis det er sandspartel kan du opløse det med vand hvis du skal fjerne et helt lagt... Tror jeg ville sprøjte godt med vand på med en forstøver og skrabe det af med en spartel... Men ikke ligefrem noget der er prøvet...

 

Hvad er det du har spartlet?
En skærm på en bil, en væg... eller noget andet?

Hvis vil taler om vægspartel, ala pollyfilla eller lignende, så skal du huske at jævne det ud, inden det tørrer op.
Evt. kan du, med en fugtig køkkensvamp, jævne små områder ud, så du ikke efterfølgende behøver at slibe.
Det er specielt let, hvis der er tale om savsmuldstapet, eller glasvæv.
Jeg har brugt metoden i årevis og resultatet bliver bedre, end hvis du efterfølgende sliber.
Hvis hullerne er dybe, må du nok efter spartlingen et par gange... den synker let ved optørring.

På en bilskærm, f.eks., giver det næsten sig selv. Du anvender 2-komponent spartel, og spartler hullet op. Fjern overskydende spartelmasse, inden den hærder op. Når den er hærdet slibes til spartlen er plan med den omgivende skærm. Måske skal du også her spartle igen. Til sidst er det lettest, og med bedste slut resultat, hvis du anvender en sprøjtespartel. Den skal så vådslibes helt i plan med det omgivende område. Derefter grundmaling, vådslibning og sprøjtemale/klarlakke.

God fornøjelse...

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Tak for de gode svar.

Der er tale om spartel på væg, og det er de små knolde, jeg ønsker at få væk. Jeg synes dog bare ikke helt det er til at få væk med en våd svamp, så jeg må prøve at slibe.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Når først det er størknet, så er det for sent med de våde svampe. Så er slibning den eneste udvej.

Fremover bør du så gøre som jeg tidligere har beskrevet, med de fugtige svampe.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

våde svampe... joh joh... Et godt råd til spartling af skrue huller på rutex. Ellers et crappy råd!

Nu er der ligesom ikke ret meget information om, konkret hvad det er for et spartelprojekt. Andet end det er på en væg. Er det spartling af små skrue huller i f.eks rutex?? Ja, så brug bare en våd svamp. Er det spartling af huller på filt?? Spartle og slib med sandpapir! Men som jeg umiddelbart forstår det, tror jeg der er tale om et større område,- muligvis fuldspartling??? Hvad skal der på efterfølgende? Rutex? Tapet? Filt? Glasvæv? Bare males? Hvilket jo er ret vigtigt at vide. Til rutex behøves det f.eks ikke være så fint slebet som til filt og glasvæv.


Er spartlen tørret, så lad være med at begynde og opløse med vand! Slib det over. Og hvis du stadig ikke synes det er fint nok efter slibning, så træk et tyndt lag mere på og lad tørre og slib med f.eks sandpapir korn 120-180. Du kan bruge en slibestok... Men vigtigst af alt. Brug dine hænder og øjne! Føl på det med en flad hånd, og sæt et spot på i forskellige vinkler. Det er den bedste måde at vurdere spartelarbejdet på, før du sætter noget op på det.

Sådan generelt ved fuldspartling for nybegyndere:
Ordentlig spartelmasse og værktøj er afgørende. Spartlerne du bruger. Kig ned langs skæret. Er de lige?? Eller sejler de?? Sejler de, smid lortet væk, det gør arbejdet næsten umuligt, især når man heller ikke er øvet. Læg aldrig spartlen på en meget varm radiator e.lign, det får metallet til at bøje på sjove måder. Et lille tip, bøj evt lige spidsen af hjørnerne på spartlen lidt let, det kan gøre det lettere. Så kan man undgå trækspor fra selve kanten på spartlen. Men husk at gøre det til den rigtige side i forhold til om det er venstre eller højre hånd du spartler med.
Når du skal fuldspartle væggen, start nedefra! Aldrig på midten eller oppe fra. Når du starter nedefra kan du altid trække "ned i/ned over" det spartlede, hvilket er lettere end hvis du har startet oppe fra.
Se væggen som en masse små felter. Start med f.eks en kvadratmeter og få det spartlet. Gå videre til det næste felt osv osv. Det gør det hele meget mere overskueligt, end hvis man bare starter et tilfældigt sted. Lad være med at trække rundt i det samme felt i f.eks et kvarter! På et tidspunkt (lidt an på temperatur og luftfugtighed) begynder spartelmassen at sætte sig, og så går det først galt! Regn ikke med, hvis du ikke er øvet at det er perfekt. Der vil komme krater, buler osv osv. Hellere sats på at spartle en eller to gange mere. Sidste lag træk tyndt på, så man kun lige udjævne buler osv og ikke laver nye.
Så let er det heller ikke at fuldspartle en væg perfekt, som nogen påstår. Det kræver en hel del øvelse at kunne fuldspartle en væg, så den næsten står rent i første forsøg. Og endelig, det er ikke nogen skam at skulle bruge sandpapir!

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Lige præcis mine ord... fuldspartling er et et crappy råd, hvis det drejer sig om almindelige småhuller...

Kære Jacko... inden du ved hvad tingene drejer sig om, vil det klæde dig ikke at kommentere på andres råd.
Da du ikke ved hvad projektet går ud på, synes jeg det er urimeligt at dømme andres råd som "crappy".

Du bidrager positivt til tråden, hvad angår fuldspartling.
Det er helt sikkert.

Hvis det da drejer sig om fuldspartling Mon jeg havde rådet trådstarteren til at fuldspartle med en våd svamp... suk....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også