Hvad kan I anbefale

Hejsa.


Vi bor i et ældre hus (170 kvm) hvor vi har naturgas. Jeg har et ældre hus men et gasfyr som er små 16 år så vi overvejer at skifte den ud med enten et nyt eller noget andet.


Sidste år blev regningen på små 21000 kr i gas. Det skal siges at vi har en brændeovn som kører det meste af dagen. Men med de stigende priser på gas/olie kunne jeg godt tænke mig noget andet.


Vi har gulvvarme i en del af huset men som regel er det kun ude på badeværelset at det kører hele vinteren. Desuden har vi nogle radiator og nogle af de andre rum kan blive dækket af brændeovnen og desuden bliver en del af huset koblet op på noget varmeflytning i løbet af dette år.


Tilbage står jeg med enten at skulle skifte mit gamle gasfyr eller finde på noget andet.


Jordvarme synes jeg ikke går da det er for dyrt (vi har fået lavet nogle online beregninger og de siger det vil koste os ca. 120.000) hvilket jeg synes er for dyrt.

Vi er kun 2 i husstanden så solvarme er ikke så rentabel. Jeg har dog kigget på et Luft - Vand anlæg men hvad er erfaringen med det?


Eller er der en anden mulighed som jeg ikke har set?


Joshva

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjah på et tidspunkt slipper vores egen naturgas jo op, og så bliver det først rigtigt dyrt
Har du slet ikke overvejet en pille stoker, den er der mere fremtid i, da de sådan set kan brænde alt der er presset til piller.

V.h.  Håndværkeren
Mon man får tilladelse, til at opstille et pillefyr, i et naturgas dækket område

 Et moderne gasfyr vil kunne spare noget, men afhængdig af hvor uøkonomisk jeres nuværende er.
15 - 25 % burde ikke være urealistisk

Måske i i virkelighede, vil få mere for pengene, ved at efterisolere jeres hus?

mvh jens
Et nyt gasfyr sparer både gas og el.. pumpen kører meget mindre tid.
Vi bor hvor alle har fået nyt gasfyr for 2 år siden.. De sidste 2 meget kolde og hårde vintre har de brugt ca. det samme i kr og øre som de plejer.. men det har været meget koldere..
Ved ikke hvor meget mere andre har brugt på at opvarme knap 100 kvm.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af je__ns på 19 mar 2011 23:31
Mon man får tilladelse, til at opstille et pillefyr, i et naturgas dækket område

 Et moderne gasfyr vil kunne spare noget, men afhængdig af hvor uøkonomisk jeres nuværende er.
15 - 25 % burde ikke være urealistisk

Måske i i virkelighede, vil få mere for pengene, ved at efterisolere jeres hus?

mvh jens
Det er ved Højeste ret, vedtaget at enhver kan selv bestemme hvilken form for opvarmning de ønsker, sagen udsprang af en husejer der havde Gasopvarmet hus, men ønskede Fjenvarme. Dong strittede imod, men måtte give sig efter landsrettens dom.
Og de herre ved jo godt at om ikke så mange år er det slut med vor egen naturgas, så skal vi til at købe den fra bla. Rusland. Hvem vil sidde i kløerne på dem ?
Vi har haft den oppe at kører før her på LDS.

Allerede i 2016 er DK ikke længere selvforsynende med naturgas, men afhængig af andre leverandører. deriblandt Rusland.

Så måske er det ikke så tosset med lidt fastbrændselsfyring

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Annonce
Skrevet af jbr på 20 mar 2011 08:06
Allerede i 2016 er DK ikke længere selvforsynende med naturgas, men afhængig af andre leverandører. deriblandt Rusland.

Så måske er det ikke så tosset med lidt fastbrændselsfyring

Virker Putin ikke som en rar fætter? 
Forekommer det at være sandsynligt, at han vil presse citronen?

Med venlig hilsen
ktm

 

Ang jordvarme, så glem ALT om online beregnere. Det er og bliver noget løst gætteri, som du ikke kan bruge til noget. Tag kontakt til et seriøst jordvarmefirma eller tre og bed dem om at komme og kigge på tingene og give et tilbud. Hør dem gerne, hvilke oplysninger de har brug for, så du kan have dem liggende klar, når de kommer forbi (så signalerer du selv seriøs interesse). Det er alt afgørende for din driftøkonomi, at det bliver den rigtige pumpe osv der sættes op.
Det kan afgjort også være nyttigt at få vurderet husets isolering. Måske ligger der nogle gode besparelser til en relativ bette penge.

Luft/vand er ikke meget billigere end jordvarme, hvis du har noget brugbar have at lægge slanger ned i. Udedelen til luft/vand er hundedyr. Virkningsgraden på jordvarme er noget bedre, da den ikke gerne skulle opleve så lave temperaturer som luft/vand-pumpen.
En luft/vand pumpe har sin laveste kapacitet og virkningsgrad når det er koldest udenfor, og dermed når behovet for varme er størst. Det er værd at tage med i sine overvejelser.

Jeg skal selv have jordvarme. Putin skal ikke bestemme, hvornår jeg kan få varmt bad!
Er det iøvrigt ikke lidt fimset af ham bare at lukke for det varme vand, når han bliver sur???

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Huset er hulmurerisoleret og der ligger 200 m.m. på loftet. Vi har snakket om at få lagt 200 mere på.

Pillefyr har jeg overvejet men må man have det inde i huset? Grunden til jeg spørger er at vores hus er i 2 plan og fyret står nede i kælderen. Kunne godt forestille mig at der var nogle krav til at man ikke måtte have det inde i i huset. Så skulle det være i garagen som står fjernest fra huset;-(

Hvad med en luft til vand pumpe. Er det en dårlig ide? Jeg ved at strømmen vil stige og tanken var om nogle år at sætte nogle solceller på taget men jeg ville lige vente til de var faldet i pris.

Joshva
Ja selvfølgelig må du have et pillefyr inde i huset, du kan eks. vis. også købe en pilleovn til at have stående i stuen. Ikke at det egner sig i din situation, blot for at du skal forstå budskabet.
Det er Halmfyr der ikke må være i samme bygning hvis det er af den type hvor der køres bigballer ind. Hvorimod et stokefyr der kører på snittet halm gerne må stå i beboelsen.
Varmepumper er også en god ide, men de skal altså have strøm i lidt større mængder for at give den samme varme som et pillefyr vil kunne leverer, i forhold til varme evnen.
Der er ingen forbud mod at have et pillefyr i kælderen. Der skal der to lag gips på loftet, hvis det ikke er der i forvejen. Du skal dog bemærke at påfyldning af piller og rensning af fyret/kedel støver lidt hvis du vælger en af de billigere modeller, så det duer ikke hvis der tørres tøj i samme rum. Kan dog fås med automatisk pillepåfyldning og rensning men prisen er så også der efter. Et ordenteligt pillefyr (manual påfyldning) koster i omegnen af kr. 25000 + montering.

Glem alt om varmepumpe til et ældre hus, især hvis der er radioatore. Driftudgifterne bliver højere end jeres gamle gasfyr.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis