Råd omkring opvarmning med naturgas / Brændeovn

Jeg har et naturgasfyr med tilsluttet udeføler og en timer, hvor jeg kan indstille sænknings- og opvarmningsperioder for fyret.

Jeg har indstillet mit gasfyr på flg. måde (Se også nedenstående billeder for info om indstillinger):

- Kører med alm. drift fra 12-22.30 og dermed med sænkning fra 22.30-12, hvor jeg tillader en sænkning på op til 3grader ift. udetemperaturen.

- Mine termostater står mellem 3 og 4 i rum hvor jeg primært opholder mig. I stuen hvor jeg har brændeovn står de på lidt over 3, så de slår hurtigere fra når jeg holder en temp. på ca. 21 grader med brændeovning. I andre rum hvor lavere temp. ønskes, f.eks. soveværelset er termostaten på 2.
(Termostaterne + ventilerne er helt nye fra Danfoss og er alle med følere)

- Jeg har ca. en indetemp. i de primære rum, på 20-21 grader når jeg kommer fra arbejde omkring kl 16.

SPØRGSMÅL

1) Er mine indstillinger korrekte ift. optimal udnyttelse af fyret / økonomisk korrekte?

2) Jeg er lidt i tvivl om mit fyr "slipper gaspedalen" når jeg fyrer op i brændeovnen (?) , så jeg får den økonomiske gevinst ved at brændeovnen kan opvarme stue + køkken al rum. Eller skal jeg sætte fyret på sænkning når jeg tænder op om eftermiddagen for at få en besparelse??

3) Ofte når jeg har godt gang i brændeovnen, men også på andre tidspunkter så kan radiatorerne begynde at larme rigtigt meget. Det lyder som om at der står en og banker på dem. Hvad kan det skyldes? 

0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis