VHF...

Hej alle.

Da Fanden blev gammel, gik han i kloster...

Så på trods af alt, jeg har skrevet tidligere, har vi altså besluttet os for at få en VHF i skiwet

Den udløsende faktor var hverken pirater eller tsunami, men et godt tilbud hos Holbæk Bådcenter, en stationær med det meste, og antenne inkluderet i prisen.

Det er jo så kun første skridt, og faktisk næsten også det billigste

Inden man må trykke på sendeknappen første gang er man jo nærmest blevet flået i en grad, så man er glad for, at der stadig er lidt diesel på tanken.

* VHF kursus kr. 995,-
* Bøger kr. 400,-
* Prøvegebyr kr. 517,-
* Kaldesignal og MMSI kr. 739,-

Ialt 2651 inflationsramte, danske kroner, eller lige i omegnen af det dobbelte af, hvad jeg skal give for udstyret

Ikke just befordrende for lysten til at lære at sige Mayday lovligt...

Nå, nok brok for i dag, god weekend trods alt!

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hmm men så må du også sige mayday 3 gange efter hinanden!!

Men enig i at det er en god sjat og så skal du tjene det dobbelte før skattefar hiver sin del hjem..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det er jo ikke fordi, de godt 2600 sender os fra hus og hjem.

Det er mere en generel irritation over at smide penge ud til noget, jeg sagtens kan lære ved at browse lidt rundt på nettet.

Da jeg købte VHF'en i går, gik jeg glad ud af butikken, ganske vist 1400 kr. fattigere, men jeg havde også en kasse med lækker elektronik, antenne og stik under armen. Jeg følte, jeg havde fået 'value for money'.

'Brugsretten' giver mig absolut intet - bortset fra et stykke pap og et kaldenummer.

Selvfølgelig skal VHF-området ikke være legeplads for radioamatører, det er trods alt vores livline i en nødsituation og et vigtigt arbejdsredskab for de, der har vandet som deres arbejdsplads.

Det burde bare være lidt nemmere, og ikke mindst billigere, for os lystsejlere, som i praksis kun har VHF i båden for at kunne kalde på hjælp eller reagere på andres nødkald.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Fordelen er så at du snakker "gratis" med alle os der har VHF - kender du fx mit MMSI nr. kan du kalde direkte som på en "normal" tlf.
så, lidt fordel er der - man kunne jo bruge sit MMSI nr. under avatar.

Men det vigtigste er da, når du har kaldesignal, er der samtidigt registreret hvilke båd du sejler i, hvor du bor - hvem "lyngby radio" skal kontakte o.s.v. - så jeg anser det som en fordel - at behovet ved sejlads i indre Danske farvande nok ikke er så stort - er en anden sag.

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

@Gertsen:

Det er jeg helt med på, og det er også en af grundene til at vi har valgt at anskaffe udstyret.

Men 95% af det, man lærer på VHF-skolen, får man aldrig brug for i praksis, og de sidste 5% bruger man ikke, når man hyggesludrer på L1 og L2.

'SECURITE! Her er Bente II på position 54-12-48N, 12-14-78E, Køge bugt, Ishøj Havn. Øl sprunget læk. Kalder assistance til tømning'

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Annonce
Hmm. Eksamen vægter at du kan din Nød- il- og securite´ signaler MEGET HØJT

Jeg har lavet lidt om på rækkefølgen for at huske forskellen på dem.....

PAN PAN PAN, Svigermor er faldet overbord......
Lidt senere :
SECURITE´SECURITE´SECURITE, Nu svømmer hun rundt omkring og pruster..
Lidt senere endnu :
MAYDAY MAYDAY MAYDAY, Hjææælp - Nu kravler hun ombord igen......

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Vi har ad åre lært svigermor, at vores 20 kg pladeanker dels giver god beskyttelse af brystkassen, dels har stor opdrift i vores kviksølvbefængte indre farvande. Og de 5 meter ankerkæde kun er til hendes egen beskyttelse. Så hun kravler IKKE op igen

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

albino... jeg er helt enig i dine betragtninger.

Det her er bare endnu en metode at hive kr. op ad lommen på folket.

Og så i en tid, hvor alle render rundt og taler i radioer alligevel (Mobiltelefoner).

Hvis det er så forbandet svært, at tilkalde hjælp på en VHF radio, så er det måske også tilfældet på en mobiltelefon?

Så må vi hellere få sendt den danske befolkning på Mobiltelefoni-kursus, så de kan lære at tale pænt, hvis de får brug for at ringe til 112!!

Rent faktisk underviser jeg, indenfor Staten, i bl.a. radiotelefoniprocedurer og brug af UHF, VHF og SAT-com.... men må ikke tale i en lille snollet skibs-VHF.

Jeg nægter simpelthen at betale for at få lov til noget som jeg har årevis af erfaring med. 

Reglerne omkring den slags stammer vel fra en tid, hvor en alm. telefon var high-tec... come-on, vi lever i 2011.

En mobiltelefon på Limfjorden har iøvrigt rigeligt signal, og SOK´s telefonnummer er klistret op på båden...så deeet....


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

ja det er neget godt at du har tlf.nr. til sok MEN den båd der ligger 100-200 meter væk ved jo ikke at du har problemer og det kan jo være at du er sunken før sok kommer til dig det tager jo ca 15 minuter til 45 minuter før de er ved dig og funden dig
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Nej det gør den ikke, fordi den ikke har VHF!
Iøvrigt kan jeg da lige trække et nødblus kære Rene.

Nu sejler jeg dejligt tæt på firmaets helikoptere....

Bemærk lige, at det ikke er en kritik af VHF radioer, men en kritik af reglerne for brug af disse.
Nu kunne det jo være at der sad en radio i båden... Som man ikke må bruge til andet end at lytte på.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis