VHF...

Hej alle.

Da Fanden blev gammel, gik han i kloster...

Så på trods af alt, jeg har skrevet tidligere, har vi altså besluttet os for at få en VHF i skiwet

Den udløsende faktor var hverken pirater eller tsunami, men et godt tilbud hos Holbæk Bådcenter, en stationær med det meste, og antenne inkluderet i prisen.

Det er jo så kun første skridt, og faktisk næsten også det billigste

Inden man må trykke på sendeknappen første gang er man jo nærmest blevet flået i en grad, så man er glad for, at der stadig er lidt diesel på tanken.

* VHF kursus kr. 995,-
* Bøger kr. 400,-
* Prøvegebyr kr. 517,-
* Kaldesignal og MMSI kr. 739,-

Ialt 2651 inflationsramte, danske kroner, eller lige i omegnen af det dobbelte af, hvad jeg skal give for udstyret

Ikke just befordrende for lysten til at lære at sige Mayday lovligt...

Nå, nok brok for i dag, god weekend trods alt!

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej alle. Da Fanden blev gammel, gik han i... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Min bror tog flyvecertifikat i USA for et par år siden - altså kun til små privatfly, og kun dem med vinger forneden, ikke 'hyggefly' med vinger over cockpittet...

Hans VHF-certifikat tillader ham ikke at tale dansk med tårnet i Roskilde (Tune), han er gudhjælpemig nødt til at tale engelsk! Hvad fa'en sker der lige? Er VHF-båndet bygget af rådne æg?

Nej seriøst - nogle gange synes jeg, at myndighederne glemmer, at det er mennesker, der taler med mennesker. Da jeg ringede til SOK, sidst, vi havde vrøvl med motoren, var det nogenlunde som at tale med sagsbehandleren i kommunen, intet drama, ingen PAN PAN, blot en beskrivelse af problemet og hvad vi havde brug for. Og sværere behøver det vel egentlig ikke at være...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

hmm, nu er det jo kun et krav om prøvegebyr og gebyr for kalde/MMSI nr - der er ikke krav om at man skal på kursus eller bøger - kan man "pensum" kan man jo bare tilmelde sig prøve, gebyr for kaldesignal/MMSI er "lifetime"

Må indrømme at jeg ikke lige kan se en underviser der ikke føler mere for systemet end det jbr udtaler - det ville være lidt det samme - at der f..... da ingen grund til at tage et kørekort, jeg kan da godt køre bil uden, lidt ambi indstilling - vi er medlem af EU men skal stadig betale for "pas" - så enten betaler man ellers må man blive hjemme.

VHF er jo op til den enkelte - ingen krav om at man skal have det, men det er da meget fornuftigt at der er nogle regler for anvendelse - general brug af VHF er jo også en del af undervisningen men ellers kan man jo anskaffe en walkie og så håbe på at der er nogen der forstår hvad problemet er.

Just my opinion.

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

@Gertsen:

Så absolut, jeg har bare prøvet at tage et par af de VHF-prøver, der ligger tilgængelige på nettet, og kan godt se, der enten skal forskes noget mere indenfor DSC eller et målrettet kursus til, inden jeg kan bestå den del.

Og ja, man kan sagtens klare sig uden VHF. Da vi købte båden i efteråret 2005, sad der godt nok en gammel, og naturligvis afmeldt, radio i den, den blev hurtigt pillet ud, og vi har sejlet 5 gode sæson'er uden.

For os er det udelukkende for at have den ekstra sikkerhed, som DSC m.v. giver.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Skrevet af Gertsen på 19 mar 2011 14:03
Må indrømme at jeg ikke lige kan se en underviser der ikke føler mere for systemet end det jbr udtaler - det ville være lidt det samme - at der f..... da ingen grund til at tage et kørekort, jeg kan da godt køre bil uden, lidt ambi indstilling - vi er medlem af EU men skal stadig betale for "pas" - så enten betaler man ellers må man blive hjemme.


Gertsen... nu er det jo ikke sådan, at fordi der engang var regler, der kunne bruges til noget, at det  mange år efter,  stadig er sådan.

Det er væsentligt bedre at have praktisk erfaring, end at tro, at man kan lære alt, ved at sidde og studere en bog.
Jeg arbejder netop i undervisningssystemet, med udvikling af kurser m.v. I den sammenhæng gøres der meget i, at finde ud af, hvad man skal eksamineres i, om overhovedet.
Hvad er det en test/prøve går ud på? Hvad er det undervisningen skal bruges til?
Underviser vi i at folk skal gå til prøve? Eller i at de faktisk skal kunne noget praktisk, med f.eks. en radio?

Andre steder har man for længst fundet ud af det med praktisk erfaring. Forsikringsselskaberne vil faktisk hellere have dokumenteret sejlerfaring, end et nypoleret duelighedsbevis, når de skal forsikre både.

Ikke dermed sagt, at duelighedsundervisning ikke kan bruges til noget, men jeg vil nu, personligt, 10 x  hellere sejle med en "fuldbefaren fritids-skipper", end med et "nyt duelighedsbevis".

P.S. Iøvrigt skal man ikke have et pas, for at komme rundt indenfor EU... man skal bare kunne legitimere sig selv. At det så, for de flestes vedkommende, er lettest med et pas er noget andet.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

@jbr:

Enig!

Et kørekort er ikke = en god billist.

Et duelighedsbevis er langt fra = en god sømand.

Hvis det eneste, man efterlader i andres bevidsthed, er kølvandsbølgen, så har man opført sig korrekt. Vi husker alle sammen de sø-spader, vi har mødt i vores karriere på vandet, men de gode sejlere er gået i glemmebogen, de gjorde jo bare som foreskrevet.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Annonce
Så fik jeg meldt mig til kursus - fandt ud af, at Lyngby Radio afholder kurser á 4 x 4 timer til en pris af 900 kr. Og de to 'nødvendige' bøger kan erhverves for 300 kr. mod normalt 400 kr på de andre kurser, jeg har set.

Så vi kan skrive ca. 200 kr. af den samlede pris. Og - jeg har skam stor tiltro til de mere private kurser, men det, jeg oprindeligt havde kig på, var 2 x 5 timer for 995 kr, her får man 16 timer billigere. Og man må formode, at de, der underviser på Lyngby Radio, ved, hvad de taler om.

Jeg ringede jo op for at høre, om der var pladser på næste hold, og telefonen blev taget af en mand, som jeg er sikker på, er trænet i at give vejr- og ilmeldinger over VHF - dyb, dyb, myndig, langsom herrestemme, han kunne sikkert have talt tsunamien fra at ramme Japan 

Mens jeg læste til ingeniør, boede jeg på P. O. Pedersen Kollegiet, som ligger 3 - 400m fra Lyngby Radio. Kurset afholdes derude, så nu har jeg endelig en chance for at komme indenfor og se 'giraffen'. Så jeg glæder mig faktisk til 4/4 

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Bianca-klubben har 5 autentiske VHF-eksamener liggende på deres hjemmeside, hvis man lige har lyst til at se, om man (stadig) kan bestå.


Jeg har lige med bravour dumpet 2 af dem i dag  Men der er jo også en grund til, at jeg skal på skolebænken fra mandag.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Nu er det efterhånden et kvart århundrede siden jeg erhvervede mit VHF-certifikat, og henved 18 år siden jeg fik GMDSS, så jeg tror ikke jeg har lyst til at prøve dine anviste tests.... Det kunne blive pinligt, du ved.

Held og lykke med skolebænken, og jeg håber du lærer noget nyt, som du vil få glæde af i fremtiden.

Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Nu er jeg halvvejs gennem undervisningen.

Vores underviser er meget kompetent, han har selv mange år som 'gnist' på søen bag sig, og har været på Lyngby Radio i mange år også. Så han ved afgjort, hvad han taler om. Og på de 16 timer er der god tid til både at nå gennem pensum, stille spørgsmål og høre historier om, hvad de nogle gange har oplevet i Lyngby af håbløse opkald.

MEN! Hvis opgaven blot er at kvalificere sig til at bestå VHF-prøven, kan man godt klare sig med at købe Håndbogen (og læse den) og Tillægget, tage nogle af de tests, der er tilgængelige på nettet, og Google, hvor man er i tvivl.

Jeg fortryder ikke, at jeg har meldt mig til undervisningen, men jeg kunne godt have bestået uden.

Så blev man det klogere - og 900 kr og 16 timer med familien fattigere

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

BESTÅET

Med en enkelt fejl i den ufarlige del af spørgsmålene...

Så mangler jeg bare at få certifikatet samt kaldesignal og MMSI, nå ja og så lige få monteret radioen i båden, men påsken lurer jo lige om hjørnet

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis