Sammenføring af en hel række af pærer

Hej

Er ved at lave tre bogstaver i træ, med glødepører indbygget (se ved hæftet billede).

Mit spørgsmål er; hvordan bør jeg koble alle pærerne sammen?

Alle pærerne skal kunne tændes på samme kontakt - kontakten har jeg i øvrigt tænkt mig skal være sådan en hvor man kan justere lys styrken. 
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hmm ved ikke lige hvor billedet blev af.. Her er et nyt link http://www.leighmachin.com/images/Photos/imgPhoto429.jpg
Hvor mange og hvor store pærer ? - der er groft sagt to muligheder - enten serie eller parallelforbindelse. Serieforbindelsen er det samme som en gammeldags juletræskæde, og har den indbyggede 'fordel' at alle pærene slukker, hvis blot een springer..

En kontakt hvor man kan justere lysstyrken hedder en lysdæmper.

/ Claus

Skrevet af korsager på 18 mar 2011 00:43
Hej

Er ved at lave tre bogstaver i træ, med glødepører indbygget (se ved hæftet billede).

Mit spørgsmål er; hvordan bør jeg koble alle pærerne sammen?

Alle pærerne skal kunne tændes på samme kontakt - kontakten har jeg i øvrigt tænkt mig skal være sådan en hvor man kan justere lys styrken. 

Til Korsager!

For at kunne svare dig er du nødt til at oplyse, hvilken spænding du vil bruge, som tilslutningsspænding, og hvilken spænding dine pærer skal bruge, samt hvor mange du havde tænkt dig at bruge.

fase
Annonce
Det nemmeste vil være en parrallelforbindelse.Så skal pærerne være beregnet til den spænding du bruger.Hvis du laver en serieforbindelse skal du dividere antal pærer med spændingen og det tal du får,skal være den spænding pærene er påtrykt.
Venlig hilsen,Leif.

Med venlig hilsen,Leif , Esbjerg.

Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen..............

Og ved en serieforbindelse skal pærerne have samme effekt, hvis de skal lyse lige meget.
På billedet ser det ud til, at der er virkelig mange pærer! Jeg må næsten gå ud fra, at de ikke kører netspænding 230V. Hvis de f.eks. kører på 12V, kan man evt. dele dem op i 'bundter' af 20 og sætte dem i serie. Derefter sætte disse bundter i parallel på 230V.
Skrevet af kode1303 på 18 mar 2011 14:53
På billedet ser det ud til, at der er virkelig mange pærer! Jeg må næsten gå ud fra, at de ikke kører netspænding 230V. Hvis de f.eks. kører på 12V, kan man evt. dele dem op i 'bundter' af 20 og sætte dem i serie. Derefter sætte disse bundter i parallel på 230V.


Jeg kan ikke se noget billede men ud fra det du foreslår må der være mange.Så er det nok ikke 230 V.Det ender med at blive ret indviklet for en ikke fagmand.Kom med lidt flere oplysninger, vi står i kø for at komme med gode ideer. 

Med venlig hilsen,Leif , Esbjerg.

Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen..............

Skrevet af Leif Kristensen på 18 mar 2011 15:09
Jeg kan ikke se noget billede men ud fra det du foreslår må der være mange.Så er det nok ikke 230 V.Det ender med at blive ret indviklet for en ikke fagmand.Kom med lidt flere oplysninger, vi står i kø for at komme med gode ideer. 


Der er en URL på billedet, som kan kopieres op i adressefeltet ... og jeg ser 100-vis af pærer!

Nå, men jeg har forsøgt at lave en tegning, der viser, hvad jeg mener.
På tegningen har jeg lavet bundter af 8 (ikke 20 - så ville jeg få musearm!), der deler spændingen på 230 V = ca. 29 V. Det er der så fire bundter, der gør.

Man må nok påregne store udgifter til samlemuffer. Desuden må man lige huske at se på, hvor mange watt hver pære trækker - det må helst ikke være mere end godt 2000 W i alt, hvis man regner med et enkelt stik til 230 V.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis