Bejdse fyrretræ?

Hej.

Jeg har fået til opgave at bejdse en ubehandlet fyrretræs reol. Vedkommende ønsker ikke lakbejdse.

Jeg har prøvet at forklare, at fyrretræ tager noget ujævnt imod bejdsen, men vedkommende insisterer på at jeg skal prøve.

Er der nogen der kender til et godt før-bejdse produkt, som udjævner træet absorbtion en anelse, så man slippe for de grimme bejdse "skjolder"?

Jeg har læst gode ting om dette produkt https://charlesneilwoodworking.3dca..._p_47.html , men det koster en del at få sendt det.

PVA lim tager til en vis grad imod bejdse, så overvejede at lave en 9 dele vand til 1 del PVA lim blanding, samt tilsætte lidt fint savsmuld til blandingen, og så give det tre gange med det, med korn 240 slibning imellem.

Det SKAL være bejdse, så råd om andre ting, eller at jeg skal få et firma til at gøre det, behøves ikke.

Har set at bejdse kan påføres smukt på fyrretræ (IKEA, af alle,  har et par flotte eksempler ), men jeg har bare ikke kunnet opnå stabile resultater.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har hørt at shellak skulle være udemærket - evt. af flere omgange. Måske kunne det prøves af inden reolen. Koster vist ikke det helt vilde, men jeg ved det faktisk ikke.
Shellak er en fin idé.

Problemet er bare at det bliver lidt et kompromis. Jo federeshellak blanding, des mere jævn farve, men den penetrerer dårligere. Bliver blandingen for tynd, så emnet kan tage mere farve, så kommer problemerne med den ujævne farve igen.

Det er i hvert fald min erfaring.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Kunne det tænkes af du kunne bruge samme fremgangs måde som, når gulvet skal olieres med farvet gulvolie.
vask det med trærens og lad det tørre helt op. min erfaring er bedre og mere ens farve modtagelse,,
Ja du har helt ret angående shellak. Ellers kender jeg faktisk kun limløsningen og så at slibe til så højt korn som du har tålmodighed til.

Men jeg tænker om du måske kan bejdse det i adskillige omgange - blive ved med at påføre lette lag. Ved ikke om det ville have nogen effekt - måske sammen med lidt shellak. Men ulempen er jo selvfølgelig at træets årer forsvinder i farven, og så kunne du jo også bare male dyret
- ja klart. Maling er det fedeste til bløde træsorter. En meget fortyndet vandbaseret maling, og så sprøjte den på. Ligner oliering, men bliver jævnt på fyrretræ.

Men hun er ikke til at rokke.

Du har ret, NJL, i at en grundig rengøring hjælper, og så slibe de rejste årer. Acetone hjælper også, så harpiksen og det naturlige olieindhold bliver fjernet fra overfladen.

Fordelen ved limen er også, at fyrretræets porøse fibre er nemmere at få slebet helt jævne, så der ikke stikker små "fimrehår" af træfibre op, som tager RIGTIGT godt imod farve.

Så den foreløbigt bedste løsning er grundrens, slibning, limblandingsmaling (hedder for øvrigt "glue size" eller "glue sizing" på engelsk hvis nogen gerne vil google lidt), gentage efter hvor stabilt træet er, og så bejdse i tynde lag, afslutte med en god voks.

Tror også lige jeg vil prøve en bid hvor jeg forbehandler med en blanding af mineralsk terpentin of acetone, og så et oliepigment. Måske kan hun så se, at bejdse ikke er den eneste vej frem.

Ville sgu snart være lettere at bygge hende en ny reol i hårdt træ. Så kunne jeg også forbedre samlingerne lidt med nogle tapper og svanehalssamliger i stedet for det fyrretræs søm- og dyvelhelvede hun vil have mig til at fikse .

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også