Rødkløver i køkkenhaven

Hej igen.
Nu til køkkenhaven, Jeg er blevet dødtræt af alt det rødkløver der vælter op af den og min kone der plejer at stå for lugetjansen gider ikke bekæmpe den manuelt mere.
Jeg er efterhånden indstillet på kemisk krigsførelse imod den men er i tvivl om hvad der vil være bedst til en køkkenhave..
Lignu er der hverken gravet klargjort eller noget så hvad er fremgangsmåden herfra?
Mvh.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjah min gamle far gik og penslede med Roundup, netop for som han sagde, igen grund til at sprøjte på jorden. Og så vidt jeg lige husker formere kløver sig ved rodskud, så får du has på lidt af rodnettet vil det sikkert forgrene sig ud i resten.
Min den store køkkenhave fik en rigtig væmmelig blandning sidste år, så alt er svedet af, der vil så gå endnu et år hvor intet kan gro i den jord.
Den blanding lyder lige krads nok.
Kan huske noget om at Søren Ryge brugte noget i sit staudebed der tog alt, kan bare ikke huske hvad det var.
Det har nok været noget af det samme som jeg har brugt, men det kan ikke købes i håndkøb, jeg har hentet mit på en landbrugsbutik. Og det er egentlig beregnet på gårdspladser med ral eller perlesten og har altså en virknings tid på to år, det slår alt ihjel også frøene der gemmer sig i jorden.
Nu er der så nok nogen der vil give mig et drag over nakken, men i betragtning af at det er første gang i de snart 7 år jeg har boet her og at jeg ikke har tænkt mig at bruge det igen de næste 5 år, skulle det vel nok være forsvarligt.
a) hvis endelig du vil lege med gift i køkkenhaven, så er det optimale tidspunkt at sprøjte efter høst. I tiden op til skal ukrudt naturligvis ikke bekæmpes, således at så meget som muligt rammes når man sprøjter. Efter en to ugers tid, når der er en tydelig nedvisning kan jorden graves.

b) du er med på, at kløver er kvælstofsamlende og dermed er løbende vækst og nedgravning af kløver en rigtig god måde at gøde køkkenhaven på? 
Velbekomme !
Du behøver ikke at indvitere mig på mad fra din have...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Hej og tak for jeres hjælp.
Håndværker, Det lyder for giftigt for mig det der gårdsplads noget. så vil jeg hellere købe et nyt hakkejern.
Lars: Nej det vidste jeg ikke om kløver. Hvad mener du med at grave den ned?, for mig at se er køkkenhaven allerede fuld af dens rødder og jeg er bare træt af at det vælter op imellem mine grøntsager.
Jeg bruger normalt hakkejern på den måde at jeg hakker ukrudtet løs og lader det tørre i solen men er dog lidt i tvivl om jeg betjener dette værktøj rigtigt.
Vil det være en ide med et skuffejern og virker det i princippet ved at der skæres rødder over lige under jordoverfladen eller hvad?.
Lige nu ligger køkkenhaven brak som jeg forlod den efter sidste års høst.
Vinteren igennem bliver den brugt som mødding for hønsemøg og i April kalker jeg, graver den igennen og river den så den er pæn og uden for mange jordklumper. Dernæst bliver der så sået og straks efter begynder der at vælte op med ukrudt og grøntsager så jeg ikke altid kan definere hvad der er hvad.

Jeg frygter lidt at jeg blot forværrer rødkløverproblemet idet jeg splitter dens rødder ad, så jeg er stadig lidt i vilrede.
mvh.
En ting er ihvertfald sikkert, lader du ukrudtet ligge at tørre kommer der dobbelt så meget igen. Meget af ukrudtet er frøbærende og tørre det på stedet, kan du lige så godt droppe at fjerne det hvad enten du bruger skuffe eller hakke jern.

Til dig der ikke ønsker at deltage i noget fra min køkkenhave, vidste du at alt det brød du stopper i hoet er sprøjtet med Rounup 14. dage før det bliver høstet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis