Tagbrædder: Flyvestød

Hej

Mine tagbrædder er 11,5 cm. bredde og 2,5 cm. tykke. I enderne er der fer og not. Spærafstanden er CC 100 cm.

Nogle steder kan jeg læse, at der kun må anvendes flyvestød i hvert 3. bræt. Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt dette også er gældende med den type tagbrædder som jeg anvender. Det er jo noget nemmere, hvis jeg blot kan kører med flyverstød, som naturligvis bliver en smule forskudt (ca. 10 cm. ) på grund af valmene.

Er der nogen, som kender det korrekte svar ?

På forhånd tak !

Selvbyggeren

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

10 cm forskydning er alt for lidt.
Men hvis brædderne er af ens længde kan du vel lige så godt støde dem over spærene.
Endeligt skal du være meget opmærksom på om dine tagbrædder er meget våde eller meget tørre.
Hvis de er meget tørre skal de afdækkes mod regn. Hvis de er meget våde skal du være opmærksom på at de kan svinde så meget at "not og fjer skilles"

Hej hpox

Tak for dit svar. Fugtigheden i tagbrædderne er 15%, så jeg holder en afstand på 1 mm. Jeg har vendt bræddernes glatte side op ad, så det er den, som senere bliver beklædt med tagpap. Ved du om dette er korrekt, eller om jeg burde have vendt den rupløjede side op ad ?

Selvbyggeren

Hvis du starter med et halvt bræt hveranden gang får du en bedre fordeling af stødene
Da jeg lavede samme øvelse vendte jeg nu den ru side opad.
Jeg mener jeg så det anbefalet i en tagpapvejledning.
Begrundelsen skulle være, at en fuldsvejsning holder bedre på den ru side.
Men mon det har den store betydning?
Jeg kan ikke huske hvilken side man vender opad.
Og ej heller ikke helt præcis med de flyvestød. Men hvis vi siger kun 1 stød i hvert fag i hvert andet bræt er fint.
Bræddebeklædningen bliver jo kun udsat for færdsel når efterfølgende arbejder udføres.

Derimod skal dine brædder tæskes helt sammen. Over tid vil bræddernes fugtindhold falde helt ned til måske 6%.
Du bør overveje afdækning af brædderne eller umiddelbart efterfølgende monterer undertagspappen.
Samlingerne skal selvfølgelig forskydes så godt som muligt over tagflade, der må ikke forekomme stød i samme spærfelt tættere end hver 3 bræt.

Og brædderne skal bankes helt sammen, der skal ikke etableres luft mellem brædderne.

Det er helt korrekt at man vender den høvlede side nedad når der efterfølgende skal svejse tagpap på.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis