Centralvarmerør ind i bygning og dimension.

Hej alle LDS'ere

Jeg er så heldig at jeg har købt hus pr 1/4, der skal hovedrenoveres, så der kommer nok mange spørgsmål fra mig af i det kommende år.

Nå men første spørgsmål går på hvordan fører man præisolerede pex rør ind i et hus?
De skal føres ca 7meter fra kommende fyrrum og til huset. jeg ville ligge dem i frostfri dybte ca 1 meter nede, men graver man bare under fundamentet, og skal det understøttes imens, og hvordan lukker man så bagefter?
Jeg håber i kan give gode råd, synes ikke en søgning har givet mig noget

Og hvad rør dimension skal man vælge? Fyrrummet skal opvarme 160kvm gulvvarme, og en VVB. er 32mm for stort, eller er det fint over den distance?

Og hvad er bedst enkelt præisoleret pex eller double  pex (med 2 rør i et).
Jeg kan bedst lide ideen med at enkeltrør, så varmen ikke "forsvinder over i det andet rør" men hvad er bedst?

Håber i vil hjælpe en ny hus LDS'er der har kastet sig ud i et kæmpe projekt

Mvh
Morten

Mvh

Morten

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej juel, først tillykke med hus købet.
vis du har kælder er det nemmest at bore huld med en diamant kærnebor, vor du så montere en forseda en såkalt gummireng, du skubber røret ind i så er det tæt fra ydersiden inder siden kan så skummes eller fyldes med sand og cement.
er der ingen keller skal gulvet bankes op ca 50*50 cm og graves ned i en god dybte, enden ned under coklen eller så det passer med hullet du skal have lavet enten ved at banke med el-hammer eller ved at bore det ud, bore du det ud så sør for at bore skrot op ad ellers er det svært at få røret bukket op undvendig,
Når røret er igennem støber du bare huldet i coklen til igen og støber hullet i gulvet efter,husk at retapler isolering vis der er sådan noget,

Mvh nicolai

dybten ud beskriver på en meter er helt fin. jeg har desvære ikke meget forstand på dimensjonen der vil jeg foreslå du spørger din vvs`er, for det er jo noget med huset størelse og vor meget fyret kan yde og varmetab,
Hej Nicolai

Tak for dit svar, men jeg har ingen kælder, men gulvet skal brydes op hvor rørene kommer ind alligevel, så jeg har frit spil, ved bare ikke helt hvordan man evt gør når man har gravet fundament frit, vil jo ikke svække noget..

Mvh

Morten

Hej Morten

Smut over på stokerpro.dk der er en hel del der har udført det nummer

Et dobbeltrør er det der skulle have det mindste varmetab. Noget af tabet bliver optaget af din retur, men du vil jo have et træpillefyr, så gør det ikke noget at retur er lidt varm, den skal alligevel shuntes

Jeg tror at 32mm er for stort, umiddelbart så vil jeg tro at 21mm er rigeligt. Igen det er der en masse kloge hoveder der kan fortælle dig om på stokerpro.

mvh Tommy Fer

Mvh Tommy Fer

du skal ikke være bekymret for din sokkel det er jo højest 30-50cm du skal have gravet fri under,
Der vor du skal passe på med sokler er vis du skal grave ud til isolering og frit løgger mange meter, så vil trykket ude fra godt kune kleme vægen ind vis du har gravet ned til bunden af soklen.
Ja men hvis jag graver så meget under, hvordan fylder jeg det så op, så det ikke synker? og fundamentet tager skade?
Hej Fer gamle dreng, ja jeg har skrevet noget med pillefyr på stokerpro, men ingen har svaret mig på et døgn, så der er da ikke meget hjælp at hente derovre

Mvh

Morten

Annonce
vis der er en støbt sokkel der er under dit hus tror jeg ikke det er nogen problem, jeg har for nylig gravet ud til ny isolering i hele mit hus, og mit hus står kun på muresten som ikke går mere en 35cm under gulvet så jeg ture ikke grave ud til de 300mm isolering jeg hade planlagt så jeg måtte gå ned på 200mm. og det gik fint huset står inu:-)
Hej

Jeg har indtil sidste år haft brænde fyr og der stod min akku tank i garagen.
Fyret pumpede varmt vand i akku tanken og centralvarmen hentede fra akku
tanken. Jeg brugte præisolede  pex rør i 2*32 mm og havde 2*10 meter
rør lagt ned i jorden. Har aldrig haft problemer med flowet i rørene eller
kunne mærke noget varmetab.
Vil dog lige sige at de er MEGET trælse at grave ned for de er meget lidt
bøjelige. Så regn ikke med at du kan lave nogle skarpe knæk på dem.
God fornøjelse

Hilsen Jan
Ja det med bøjelighed har jeg hørt rygter om, så det vil jeg prøve at have i mente, når der skal graves ned, tak for advarslen

Mvh

Morten

Hej Morten.

Hvordan klarede du, at få røret bøjet, efter soklen ?

Jeg står selv med samme problem nu. Jeg skal lave gulvvarme i mit værksted og skulle helst have røret til, at følge soklen op på indersiden; men det er saftsusemig stift.

Gud ved om man ikke kan købe præisolerede 90 gr. vinkeler ? Og er det mon lovligt, at have disse nede i den overstøbte isolering ?

Mvh.
Gunnar.

holmeren

Hej gunnar

Jeg har fået gravet, men har lige noget andet jeg skal have lavet først, før jeg brækker badeværelset op. men min fordel er at jeg ikke skal have dem op lige ved soklen, men 4meter inde i røret.

Så vidt jeg ved må man ikke have samlinger inde i væggen ved vand, men ved ikke om det gælder centralvarme også

Mvh

Morten

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis