Dieselolie med ethanol

Fra 1 juli 2011 er det meningen, at diesel skal tilsættes 5% sprit, af hensyn til miljøet. Bådfolket slipper i første omgang, da det er tankstationer til biler der må holde for i første omgang.
Der har så været lidt debat om hvad sprit i dieselolien vil betyde i forbindelse med dieselpest. Der er åbenbart udbredt frygt for større risiko for dieselpest fordi der er sprit i olien.

Det kan jeg ikke forstå, og derfor heller ikke tilslutte mig, eftersom det er almindelig kendt, at man kan hælde sprit i tanken og på den måde få opsamlet det vand der måtte være i tanken, og få det brændt af, sammen med spritten (ethanolen).

Er der andre der har lyst til at kommentere, og gerne bringe facts på bordet?

Hilsen Jørgen
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er fis i en hornlygte, de skulle hellere sørge for at alle dieselmotorer skulle have nogle ordentlige filtre på. Og almindeligvis har man på en dieseltank i en båd, et vandudskilnings filter lige ved tanken før dieselen fortsætter til motoren.
Der kan blandes karburatorsprit i dieselen for at fjerne små rester af vand og så længe man ikke bruger mere end 1-2 % sprit. Det er hvad Q8 anbefaler i deres brochure. Hvad 5% vil gøre vides ikke, men tror ikke det skader noget.
Blander selv sprit ved overvintring.
hej alle jeg syndes at det er noget svinneri at mand proterser sprit til at komme i disel og besin af korn og andet spiselig produkter
er de ikke noget med at der skal bruges ca. 100 kg. til at protoser en liter sprit og priserne på brød vil jo osså stige hvis hvis det bliver pupolær at blande sprit i brenstoffer og diselen og besinen bliver jo ikke biliger ved at blande med sprit
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Hej Jørgen, der er noget du har blandet sammen. Siden 2010 har der været blandet 5% bioethanol (sprit) i benzin. Startende fra sommeren 2011 vil dieselolie blive tilsat op til 7% biodiesel. Bioethanol fremstilles af plantedele bl.a. halm, men også af afgrøder som sukkerrør, der dyrkes specielt til dette formål. Biodiesel fremstilles af bla. selvdøde dyr, samt affald fra slagterier og fiskeindustrien, altså af affaldsprodukter.

Dieselpest skyldes vækst af mikroorganismer, som kun er mulig hvis der er også vand i tanken, f.eks. som følge af kondens. Risikoen er tilsyneladende større, når der er tilsat biodiesel. Dieselpest kan undgås hvis man undgår eller fjerner vandet, f.eks. ved tilsætning af ½-1% karburatorsprit, som anbefalet af Q8, eller man kan tilsætte et bakteriadræbende stof (biocid) hver gang man tanker.

Lovgivningen kræver kun tilsat biodiesel til landtransport. Erhvervsfartøjer er friholdt. Det samme kunne gælde for fritidsbåde, men olieselskaberne gider tilsyneladende ikke køre bio-fri olie til marinaer, hvor diesel-omsætningen er lav.
Tak for det fine svar. Det er korrekt, at jeg har misforstået det med biodiesel. Jeg troede at det også var bioethanol der skulle tilsættes diesel fra juli i år.
For at sikre mod vand, er det således stadig en god ide, at tilsætte lidt kogesprit en gang imellem når jeg tanker diesel.

Det var dejligt at få det på plads.

Hilsen Jørgen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis