GU10 Lavenergipære eller LED

Hej med jer,

Hvad er forskellen på lavenergipære og LED mht kvalitet, lysfarve, Ra-værdi mm? Da Lavenergipære er billigere ved indkøb overvejer jeg at købe disse. En lavenergipære på 7-9W giver lys svarende til typisk 35W....det er ikke så dårligt?

Ser frem til at høre fra jer
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hør Vaf    øh Raf.
Der er skrevet masser om emnet på LDS. så søg 
Skrevet af Håndværkeren på 16 mar 2011 09:43
Hør Vaf    øh Raf.
Der er skrevet masser om emnet på LDS. så søg 


Hehe.....Der står en masse om LED men jeg kunne godt tænke mig at vide pro-og-cons for lavenergipære kontra LED
Lavenergi pærerne har et lys som et lysstofrør dvs. temmeligt koldt, jeg synes personligt ikke de har et særligt rart lys - og så har GU10 lavenergi den ulempe at de skal varme op før de giver fuld styrke, har du f.eks. et værelse hvor du kommer ind og tænder lyset - så går der måske 1-2 minutter før lavenergi pæren giver fuld lysstyrke hvilket er super irriterende. Fordelen er at du kan få modeller som er meget kraftige

LED derimod lyser med fuld styrke med det samme og de nyere og bedre modeller giver et lys der ligger ret tæt på halogen, kvaliteten af pæren er ret afgørende for lyskvalitet og levetid - ulempen er at det kan være lidt svært at opnå samme lysstyrke som, halogen eller sparepærer omend de nyere 5-8W modeller lyser ret godt
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
ja er godt klar over at lavenergi skal lige varmes op inden de kører på fuld. Hvordan er de mht spredningen samt Ra-værdi? Er de oppe omkring de 90Ra eller under?
Jeg kender ikke den specifikke RA-værdi for sparepærer, men det er grundlæggende et kompakt lysstofrør (dvs, et glasrør med en eller anden ædelgas indeni og en flourescerende belægning på glasset) som er snoet sammen i en lille plastickop så den passer ind i en GU10 sokkel/lampe - så lyset værdier (RA-værdi, Kelvin osv.) vil svare til det man kender fra et alm langt lysstofrør

Min egen subjective vurdering er at lyset er koldt og ikke specielt fantastisk i forhold til farve gengivelse - det største problem er dog helt klart opvarmningstiden som gør dem ubrugelige på værelser, i køkkenet og andre steder hvor man godt lige vil tænde lyset kortvarigt, det er særligt slemt med de her GU10 pærer
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Husk lige at tjekke om en lavenergi kan være i lampen..

Det kan de ikke her, hverken i Spot ellet uplight - Så jeg bruger LED..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

ja godt se at det ikke blir smart med koldt lys
Hvilken fatning er bedst at bruge til LED? Jeg vil gerne undgå transformers så jeg valget står mellem GU10 og G9. Hvad siger I?
Hej RAF
Jeg vil bruge en Gu10 fatning fordi den er meget alsidig du kan få rigtig mange forskellige pære til denne fatningstype og du vil altid kunne vende tilbage til en alm.spot pære.

En lavenergipære med Gu10 fatning giver et lidt mere defust lys det vil sige det ikke er skarpt skåret hvis du ser det med af en væg og så ser kegle formen i forehold til en alm. spot pære, du kan sagtens finde lavenergi pære med en Ra værdi på 90-92 især megaman pære giver et rigtig flot lys. Men de er lidt tid om at komme på fuld lysstyrke. Der kan fåes 7 - 9 - 11 watt.

En LED pære på 5 watt giver et meget nedad rettet lys og kan sagtens hamle op med en 35 watt alm. spot pære den vil give en skarpt skåret kegleform ned af en væg, dens Ra værdi vil ligge på 85-90 og er acceptabel som almen belysning.

Ofte vil du kunne låne en pære ved en forhandler mod at betale fragten for at se om det er en pære der passer til dit behov.

Er det indbygningsspot du er ved at lave, for så kan du få nogle lavenergipære 7watt der passer til dem, hvis du komme højere op i watt bliver pæren længere og kan ofte ikke være i lampen.

Held og lykke med lavenergi eller LED pære.

Lad dig inspirere her, og tryk gerne på syntes godt om på min side.
Facebook.com søg efter: Salgskonsulent Reene A Nielsen

Du kan også læse mere om hvem jeg er via min LinkedIn profil.
https://www.linkedin.com/in/reene-a-nielsen
Søg Reene A Nielsen på LinkedIn
Skrevet af Reene_RAN-Light på 17 mar 2011 16:29
Hej RAF
Jeg vil bruge en Gu10 fatning fordi den er meget alsidig du kan få rigtig mange forskellige pære til denne fatningstype og du vil altid kunne vende tilbage til en alm.spot pære.

En lavenergipære med Gu10 fatning giver et lidt mere defust lys det vil sige det ikke er skarpt skåret hvis du ser det med af en væg og så ser kegle formen i forehold til en alm. spot pære, du kan sagtens finde lavenergi pære med en Ra værdi på 90-92 især megaman pære giver et rigtig flot lys. Men de er lidt tid om at komme på fuld lysstyrke. Der kan fåes 7 - 9 - 11 watt.

En LED pære på 5 watt giver et meget nedad rettet lys og kan sagtens hamle op med en 35 watt alm. spot pære den vil give en skarpt skåret kegleform ned af en væg, dens Ra værdi vil ligge på 85-90 og er acceptabel som almen belysning.

Ofte vil du kunne låne en pære ved en forhandler mod at betale fragten for at se om det er en pære der passer til dit behov.

Er det indbygningsspot du er ved at lave, for så kan du få nogle lavenergipære 7watt der passer til dem, hvis du komme højere op i watt bliver pæren længere og kan ofte ikke være i lampen.

Held og lykke med lavenergi eller LED pære.

Tak for dit indlæg...var lige det jeg havde brug for

Da hverken LED eller lavenergipære ikke producerer væsentlig varme er det vel ikke nødvendigt med beskyttelseshætter til indbygning i isolering?
Hvis selve korpus er beregnet til alm. GU10 er der et problem med de manglende bagdåser. Du ved det godt, men hvis du sælger huset og den nye køber sætter en alm. varmeudviklende pære i så er der er problem hvis der går ild. Jeg kunne også godt tænke mig en type der kun var beregnet til led. Noget helt andet er, når du skriver i isolering, du får et problem med kondens pga. damptrykket hvis du har koldt loft oppe over isoleringen. Jeg havde en billig type monteret op til mit loft. Det resulterede i at der var helt vådt på loftet oppe over spotsne.
Jeg har valgt en type hvor dåsen er helt lukket, så når dåsen er spændt fast er det tæt.
De hedder easy2light.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis