Maling af glasfiberbåd

Hej
jeg har en 17 fod damjolle som skal males overtalt udvendigt.

jeg har intet begreb om emnet, andet end jeg godt kan finde ud naf at male.

Der sidder temmelig mange alger og lignende uden på, og det sidder rimeligt godt fast da den  nu har ligget på land i godt 5  måneder.

jeg er med på at det skal renses af først derefter skal den vel slibes?

Hvad er godt at rense alger af med?

ps. Når båden så efterfølgende er malet for helt glat vil man så opnå en højere fart?
(det er en Sabb 8 hk diesel)

på forhånd tak.

Rasmus

Hej jeg har en 17 fod damjolle som skal males... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det (jeg tror) Håndværkeren bare vil sige er, at du hvis du vil have en glat bund (og det vil du vel) skal du helt ind til gelcoaten inden du giver ny bundmaling. Hvis det gamle lag er tykt, er det altså meget hurtigere at starte med at skrabe og kun slibe det væk, som ikke kan skrabes (helt bortset fra at du undgår en masse slibestøv, som dine naboer sikkert ikke synes pynter på et kridhvidt, topgejlet dæk.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Skrevet af Mandyhan på 29 mar 2011 10:27
Tror du jeg er dum eller hvad?
du skriver jeg skal skrabe det af? det argumenterer du ikke for....

Jeg syntes ellers jeg på en meget pædagogisk måde har forklaret dig hvorfor din båd skal være glat i bunden. Hvor glat tror du lige den er hvis der sidder flere års gammel bundsmørelse i klatter ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det har ikke en skid at sige, at en båd, som din ikke er helt glat bunden, du når nok skrogets maxfart alligevel, bare jævn ud på det og så mal.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej lynæs,
Tak for svar.
Det var sådan set også hvad jeg havde regnet med.
så planen er nu at rense med af med wc rens og bagefter slibe den. til sidst hempel bundmaling.
Jeg ville nu heller ikke, bekymre mig over en lidt ujævn overflade, sålænge det underliggende sidder fast.

Pas på hvis du skraber, eller sliber så meget, du kommer ind til epoxy grunderen.
Hvis du skraber eller sliber i den, skal den have mindst et par lag grunder, de berørte steder. (husk ikke at slibe den nye grunder, det ridser og ødelægger den ønskede virkning)

mvh jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej
Jeg har en 20 fods speedbåd, 5 år gammel, som jeg har haft liggende i havnen i 2010. Jeg vidste ikke at den vil blive fyldt med alger og ruer da jeg plejer at hive den op efter brug og skylle den, også videre, de forgående år.
Jeg har et spørgesmål til om man kan fjerne de stenhårde ruer uden at ødelægge det fine bund lak, hvis ja hvordan???
PÅ forhånd tak.
Velkommen her på LDS.
En anden gang bryder du ikke ind over en andens tråd, det er temlig uhøfligt  Du skal oprette din egen tråd, her på denne vil kun de af os der har besvaret spørgsmålet kunne se dit spørgsmål. Havde du oprettet din egen tråd var der ca. 6-7000 brugere der kunne have set den.
Nu har det jo været oppe og vende at man kan prøve med ren toilet rens eller kalk opløser, så har du mulighed for at lægge båden om på siden er det bedst. Så smørre du godt med toiletrens på ruerne og dækker af med plastick så det ikke fordamper for hurtigt. Så skulle du efter en dags tid kunne skylle resten af med en højtryks renser, ruerne er kun af kalk, men som du siger virkeligt hårde. Det skader ikke gelcoaten !!
Og så husker du nok for fremtiden at bundsmørre din båd, hvis den skal ligge i vandet hele tiden.

Hej
Tak for svaret, jeg vidste ikke at jeg var inde på andres tråd nybegyder, også inden for sejlads!!!
Jeg tror ik jeg glemmer det nogensinde igen, den bliver smurt fremover..
Igen tak for svaret

Se hvis du ikke kan få ruerne af, må du slibe dem af med fint sandpapir. Du skal aligevel have matslebet bunden hvis du vil have bundsmørelsen til at hænge fast. Afsæt vandlinien med blå malertape, den er nemmest at få af selvom den sidder nogle dage. når du har matslebet bunden, skal den have primer og når det er tørt efter et døgn, kan du bundsmører den med en selvslibende bundsmørelse. Husk at det skal være en der kan holde til høj hastighed.
Det kræver vist en lidt mere tilbundsgående forklaring til en nybegynder.

Hvis din båd aldrig har fået noget bundmaling eller lign. er det på høje tid. Så kan du ligeså godt gøre det rigtigt første gang. Rurerne skal skrabes af med en spartel først. Derefter sidder der en lille "bund" tilbage af hver rur. Dette består af kalk og sidder fast med en epoxylign. lim på båden. Den kan opløses med en syreblanding, og jeg vil anbefale oxalsyre i en 20% opløsning. Du kan eventuelt blande tapetklister i blandingen for at få den til at hænge fast mens den virker i ½ times tid. Derefter kan du skrabe med en spartel og slutte af med at skylle i rent vand. Husk gummihandsker.

Så er det tiden for at prime. Anskaf hempels lille bog "den lille søstærke" eller Internationals brochure. De kan fås, hvor du køber bundmaling eller downloades på nettet.
Du skal give flere lag primer, hvis båden aldrig har fået primer før. Pas på overmalingsintervallerne idet primeren ikke må være for tør inden du efterfølgende påfører bundmalingen. Bundmalingen skal helst påføres på en primer, som stadig er lidt klæbrig i overfladen.

Bundmalingen må IKKE være af den polerende type på en speedbåd. Den skal være af den hårde type eller f.eks VC 17 fra International.

Følg anvisningerne fra fabrikanten af bundmaling.

Hvis du følger dette har du en ren båd hele sæsonen og til næste år kan du nøjes med at bundmale et lag.

Husk at beskytte dit drev og propel. Rurer sætter sig alle steder, hvor der ikke er bundmaling. En begroning med rurer, muslinger, græs og alger kan gøre båden fuldstændig umulig at sejle i.

God arbejdslyst. Der findes ingen genveje til et godt resultat.

Ole

Larsen 28. Søfie af Hejlsminde

Ole
Larsen 28
Hejlsminde

"Når alt andet er prøvet uden held, så prøv manualen"
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også