Maling af glasfiberbåd

Hej
jeg har en 17 fod damjolle som skal males overtalt udvendigt.

jeg har intet begreb om emnet, andet end jeg godt kan finde ud naf at male.

Der sidder temmelig mange alger og lignende uden på, og det sidder rimeligt godt fast da den  nu har ligget på land i godt 5  måneder.

jeg er med på at det skal renses af først derefter skal den vel slibes?

Hvad er godt at rense alger af med?

ps. Når båden så efterfølgende er malet for helt glat vil man så opnå en højere fart?
(det er en Sabb 8 hk diesel)

på forhånd tak.

Rasmus

30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Rasmus.
Du er tydligvis helt nybegynder som bådejer !
Man maler altså ikke fribordet uden at det er godt ridset og beskadiget, og skal det endelig males, kan du kun bruge Epoxy tokomponent maling eller det den er født med, gelcoat. Man giver fribordet voks og polere det med bløde klude,
Under vandlinien: ja først skal du have ruerne af, det gør du med knofedt og et skrabejern hvor de skarpe spidser i enderne af klingen er filet runde. Ellers kan du meget let komme til at skrabe ned i selve gelcoaten !
Herefter sliber du bunden ren for gammel bundmaling, men pas på at du ikke sliber i selve gelcoaten. Når bunden så er pæn ren og glat, skal den have primer og der skal du huske at det kun må være primer til glasfiberbåde. Herefter skal den have bundsmørelse / Patent.
Om det hjælper at få en ren bund, tjah det bliver jo ikke en speedbåd, men eller var der jo ingen grund til at tusindvis af bådejere hvert år rengør bådens bund og smørre bundsmørelse på.
Ps. hold dig til anerkendte mærker i maling, altså ikke noget købt i Aldi bilka o.l. butikker der ikke aner en disse om både.
Der er noget nærmest religiøst over, hvad man skal bruge. Både Hempel og International har 1 komponent maling til den slags. Selv foretrækker Internationals, som Lynæssens dæk blev malet for 5-6 år siden, og det er stadig som nyt.
Jeg tør næsten ikke skrive det, men da den hvide kutter, som kan ses på min side, og som tilhørte min kammerat på det tidspunkt, skulle males, havde han ganske enkelt ikke penge til dyr maling efter glasfiberpålægning, den fik så ganske alm. alkydmaling, tror det hed Syntal, den blev da lidt mat efterhånden, og hvor længe det holder, ved jeg ikke, det var kun 30 år gammelt, da jeg solgte den. Den lå i vandet altid og blev aldrig poleret, kun vasket vel 1 gang om året. Ikke at jeg tør anbefale det, men man skal jo også lige tænke på bådens værdi, og hvad den skal bruges til, inden man bruger rigtig mange penge på projektet.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
hej igen
er straks meget klogere.
Det er fordi der er en masse alger på fribordet 10 cm over/under vandkanten...
ret grimt i mine øjne..
Ham jeg købte båden af sidste år, sagde han IKKe kunne få det væk!
Men hvad skal man gøre?
jeg kan lægge et par billeder op af det....
Ja læg du hellere et billede eller to her, så vi kan få syn for sagen.
I flere år bandede jeg over netop en grim grøn/grå belægning fra vandlinjen og 5-10 cm op på fribordet. Det var praktisk talt umuligt at polere væk. En dag var der én på havnen der fortalte mig, at belægningen sikkert var kalkholdig, og at det nok kunne fjernes med en kraftig toiletrens. Siden har jeg hvert forår smurt toiletrens på, ventet 5 minutter og derefter spulet hele molevitten bort. Men pas lidt på fingrene og tag et par gummihandsker på hvis du ikke vil have at neglene skal begynde at se underlige ud.

Hilsen
Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Dan.
Der var da et rigtigt godt råd du fik der, ja hvorfor har vi ikke tænkt på det før !
Og fordelen er at glasfiberen overhovedet ikke tager skade af kalkopløsning. Men som du skriver, brug gummihandsker, og jeg vil så tilføje beskyttelses briller, da det er rimeligt farligt at få i øjnene.
Lyder som et godt råd.
Hvad har du spulet? er det essentielt det er med højtryk eller?
Skrevet af Mandyhan på 17 mar 2011 14:45
Lyder som et godt råd.
Hvad har du spulet? er det essentielt det er med højtryk eller?

Nej - slet ikke. Du kunne såmænd også bare vaske det af med en våd klud. men jeg glemte en ting: det er hårdt ved bundmalingen, så pas på det ikke kommer for meget ned på den.

Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Det gør jo ikke så meget at den er hård ved bundmalingen, den skal forhåbentlig skiftes.
Biltema har noget 2-komponent polyurethan lak, som er ret billigt 169 kr pr liter.

Den skulle være ganske udmærket, jeg har hørt den posetivt omtalt, flere steder fra, men har ikke selv erfaring med den.

http://www.biltema.dk/da/bad/Kemika...lyurethan/

Men hvis det kun er fordi, den er brun over vandlinien, så ville jeg da forsøge at rense det væk.
Hvis du ikke har mod på at bruge toiletrens, så findes der speciale produkter i butikker der handler med bådudstyr.
http://www.palby.dk/Catalog.aspx?Ca...mMenu=true

Når du så har fjernet de grimme belægninger, kunne du jo give den en gang, maskinpolering, med rubbing, og efterfølgende polis, det kan virkelig gøre underværker.

mvh jens
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også