Defekt fugtmåler i ventilator

Hej LDS'ere

Jeg har en badrumsventilator med fugtstyring, som pludselig er begyndt at køre når det passer den, hvilket næsten er hele tiden.

Spørgsmålet er om den kan laves, jeg gætter selv på det er fugtmåleren, der ikke måler korrekt længere, og så vidt jeg kan se ved at tage skjoldet af, er det bare en lille "pille" med 2 ben, der er loddet på et print

Modellen er den her:
S&P EDM 100 CHM
ean nr: 8413893059055
http://www.elvvs.dk/pdf/datablad%20-%20edm100.pdf

thermex har lavet en der minder meget om den
http://www.thermex.dk/single/17/164
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
vi havde en der havde samme problem. Jeg fjernede et lille dæksel foran fugtmåleren, og der var fyldt med støv inde bagved, som optog fugten. Ergo var fugtmåleren konstant fugtig. Da jeg havde støvsuget den fungerede den fint

mvh jan
Thermex mener det er et helt print der skal til (de har ikke andre reservedele) og de syntes det skal koste 700 kr

smukt når det virkelig kan betale sig at reparere ting, hurra for smid-væk alderen

nogen der kan skaffe en hygrostat?
hmmm det kunne godt lyde som den. Prøv at føntørre den og se om ventilatoren stopper. Gør den det, så er det den.

Som sagt støvsugede jeg bare den der var på vores og rensede den med en vatpind. Det virkde i den tid vi boede i lejligheden.

mvh jan
Den første dag den ikke ville stoppe, tørrede jeg den med en føntørrer og rensede den lille plastickappe, og den stoppede. derefter åndede jeg på den nogle gange hvor den startede og stoppede fint, og jeg troede jeg havde fixen den. Desværre har den kørt lige siden dagen efter hvor kæresten havde været i bad, og denne gang har den kke været til at stoppe.
Annonce
er der ikke en knap eller måske en skrue hvor du kan justerer hvor meget fugt der skal til for at den kører/stopper. Måske du er kommet til at flytte på den...?

mvh
jan
jo der er en stor drejeknap, som jeg kan justere, men det er som om styringen er stået helt af, og den bare kører konstant fordi den får strøm konstant. Det hjælper ikke at sætte den på 90%.
Men igne, hvis måleren er gået i stykker og bare siger "mega-fugtigt" hele tiden, så er det fair nok at den ikke reagerer mellem 60-90% fugtighed.
Er bange for eneste udvej er en ny magen til til 925kr eller hænge en 250kr model fra jem og fix op i stedet, for at fortælle producenten at de ikke får solgt en ny bare fordi man ikke kan få reservedele til den gamle
Din Thermex EDM skal stå på omkring 65% i fugtighed. Hvordan er ventilatoren sluttet til ? Er der noget overstyrring, så den tænder f.eks. på en afbryder for sig selv, eller sammen med lyset ? Endelig, så er der en træksnor på mange af Thermex`s ventilatorene, det er ikke den du har trukket i ?

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

jeg har brun og blå ledning på den, og den er der konstant strøm i, udelukkende til ventilatoren.
Før den begyndte at køre hele tiden, kunne jeg starte og stoppe den via træksnoren, hvorved en rød diode lyste.
nu kører den hele tiden, uanset om fugtregulatoren står på 65 eller 90%, og uanset om det er trukket i snoren eller ej
Skrevet af FætterHat på 01 apr 2011 23:50
jeg har brun og blå ledning på den, og den er der konstant strøm i, udelukkende til ventilatoren.
Før den begyndte at køre hele tiden, kunne jeg starte og stoppe den via træksnoren, hvorved en rød diode lyste.
nu kører den hele tiden, uanset om fugtregulatoren står på 65 eller 90%, og uanset om det er trukket i snoren eller ej
nu kører den hele tiden, uanset om fugtregulatoren står på 65 eller 90%, og uanset om det er trukket i snoren eller ej.

Det sidste var en vigtig oplysning. Prøv at undersøge om det er afbryderen, der årsagen til hele miseren. Rent gætværk, indrømmet.

fase
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis