Min mekaniker taler om æbler og jeg om appelsiner.

Jeg var idag hos mekkeren og få skiftet mit forhjulsleje.

Han siger så at med de bremseklodser får jeg den ikke synet. De må ikke være så langt nede.

Nu aner jeg sgu ikke hvad han taler om.

Jeg spørger ham om de ikke først er kriminelle når man er nede omkring indikatoren. Han siger så, der er ikke indikatop på denne type bil.

Jeg siger så igen, der er sådan en rille i klodserne, er det ikke en indikator.

Nej siger han.

Jeg er it mand, og ved da lidt om biler, og har altid troet at den opdeling der er på midten af klodsen med en rille ned indikerede hvor meget klods der er tilbage.

Tager jeg fejl, hvad er den ellers til. Der er en 3-4 mm endnu inden jeg rammer bunden af rillen. Klodserne er ca. 1 1/2 år, og så hurtigt plejer det altså ikke at gå.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du rolig køre til syn med.
Men det er da rigtig af ham at påpege forholdet, især hvis det er en totalignorant, der har bilen.
Er man selv med i at vedligeholde bilen, kan man sagtens køre klodserne længere ned. rillen er nu nok ikke en indikator, men er lavet for at forhindre hyleri. Nogle klodser er med denne rille andre fabrikater har den muligvis ikke.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.

Den rille, som der er i bremseklodserne, er vidst egentlig ikke en direkte slidindikator, men mere en svingningsdæmper-rille. Altså for bremsehyl.
....men den kan da anvendes som indikator, da der vist ca er 3 mm tilbage af belægningen, når rillen er "væk".

En egentlig slidindicator er en lille plastictap m. metal indeni, på selve bremseklodsen, hvor der er monteret en ledning, som kobles på bilens ledningsnet.
 Når bremsebelægningen slides, når bremseskiven til sidst den lille plasttap, som så skraber mod bremseskiven, og der dannes stelforbindelse gennem bremseskiven....og en bremse-slid-indicatorlampe i instr.m.panelet lyser og advarer om slidte bremseklodser.

Men du kan generelt slide bremseklodsen ned til 3-4 mm belægning, før de skal skiftes. Men kræver jo løbende kontrol for slidtage.

...men der er jo penge i bremseklods-skift ;-)
-altså for værkstedet.

jpmoeller

Ok, jeg tog fejl, men bunden af rillen passer på denne bil med det kritiske niveau.

Men der var sgu ikke den ting han ikke ville skifte den laban.

"totalignorant", jo lidt, jeg er bedøvende hvordan slæden ser ud, den skal bare kunne starte, køre, bremse. Den er så gammel, og ikke nogen sjældenhed, med en høj startpris. Det er et køretøj der skal fra a til b.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hvis man nu skal have minimumstykkelse for skiver er det så det der eks. er angivet her ?

http://www.thansen.dk/product.asp?c=5012191706&n=499018492&pn=719027097

som 11,4 mm. Ikke at jeg køber bremsedele der, det gør jeg nu ikke, men jeg syntes jeg mangler en indikator for hvornår det er kritisk.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
lovmæssigt er der ikke noget mål på hvor langt de må slides ned , der skal du følge fabrikantens anbefaling , men som tommelfingerregel kan du regne med 2-3 mm tilbage , men så skal de også skiftes
det kan den også synes med hvis den ellers bræmser ordentligt , men skal du aligevel have den set efter til syn , så skift dem hvis der er mindre end 5 mm
kan sige at på vores egne biler skifter jeg dem når der er 2-4 mm tilbage , men de bliver også jævnligt efterset
flere af dem der ellers kommer her for at få lavet bil er slemme til først at komme når det er jern mod jern , men det koster også tit et par nye skiver
Skrevet af NJL gulvservice på 14 mar 2011 18:41
Det du viser der er da minimum på skiven. ik klodsen. jeg skifter altid bremse klodser når jeg høre den skurre første gang

Det her forstår jeg ikke helt - måske fordi jeg er lidt sær

Når den skurrer imod er det nitterne der bremser - svag bremseevne på den klods - det er for sent at skifte.

Mine biler er til et årligt eftersyn og jeg er så sær at hvis bremseklodserne trænger til at blive skiftet - så bliver de det.

Jeg er også så sær at jeg skifter forlygtepærer præventivt ved 40.000 km eftersyn fordi de alligevel har mistet en del lysudbytte og snart springer.........

Men sådan er vi jo så forskellige

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ja, jeg ved godt at jeg linker til en skive, jeres og min holdning til klodserne kan jeg se vi er noget lunde enige om.

Det kunne nu bare være dejligt om man for een gang skyld ikke skulle til omsyn her til sommer, ikke at de par håndører betyder det store, det er tiden det tager hver gang.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Men lad være med at skifte bremseklodser, lige kort forinden du kører til syn. Så vil den med stor sandsynlighed bremse skævt, indtil de nye klodser har slidt sig til perfekt anlæg på skiverne.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der findes to forskellige typer af slidindikatorer.

Den ene virker som beskrevet i det tidligere indlæg ved at der er indstøbt en ledende dims i klodsen, når den rører bremseskiven giver den alarm, problemet med denne type er at den kun fungerer hvis stik og ledningsnet er i orden.

Den anden har to tilledninger som går til en U formet dims i klodsen, den giver alarm når kredsløbet bliver, afbrudt enten på grund af slid, eller fordi der er dårlige forbindelser i systemet.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis