Maling af kældergulv

Jeg har et mindre kælderrum (25 m2), hvor jeg skal have gjort noget ved det rå betongulv. Jeg påtænekr at male det, og da der er nogen fugtopstigning nedefra skal det naturligvis være diffussionsåben maling. Mange anbefaler epoxy, men som jeg kan se det, er det noget giftigt stads, som kræver fagfolk. Er der nogen herinde, som har erfaring med alternativer fx. Flüggers diffussionsåbne akrylgulvmaling?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den epoxy du kan købe i dag, er stet ikke den samme som for 20 år siden. Mange af de meget giftige dampe er fjernet, men det er da klogt at bruge maske aligevel.
Epoxy lukker dog 100 % af.
Epoxy-kursus er lovpligtigt for alle der arbejder med epoxy eller isocyanater.Proffesionelt jo.
Så de rene jordbærsaftevand er det jo nok ikke.

Men har man det rette personlige beskyttelsesudstyr er der ingen problemer.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svarene indtil nu. Synes umiddelbart epoxy lyder som skrap kost for en middelmådig gør-det-selv'er. Er der ingen, der har erfaring med knap så krads gulvmaling (ala Flüggers)? Gulvet bliver ikke udsat for voldsom belastning (kemikalier, køretøjer etc.), så spørgsmålet er jo, hvor solid malingen behøver at være.
Jeg ved ikke om det findes mere, men man kunne få oliemaling beregnet på gulve førhen, og i vore dage bruger man jo acryklak på vandbase til nye trægulve
Jeg kæmpede i mange år med maling og kældergulv - jeg blev ved med
at prøve forskellige malinger og metoder - efter 25 år med disse forsøg
besluttede jeg mig for endelig at gøre DET som jeg egentlig godt var klar
over SKULLE gøres - nemlig at få rettet gulvet op og lægge klinkegulv.
Jeg tror egentlig at jeg var bange for ikke at kunne overskue projektet.
Ved hjælp af b.l.a. denne hemmeside, lykkedes det dog til fulde - nu
nyder jeg det hver dag, og det er jo en ren fornøjelse og nemt at holde
rent.

<p><strong><em>Fox</em></strong></p> <p>&#160;</p>
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tja. Har skam overvejet klinker men udover merarbejdet, er jeg lidt usikker på, om det er en god idé, når nu, der er opstigende fugt fra jorden.   Er der nogen, der ved hvad der bliver af den, når den er muret inde bag klinker? Så skal man vel i så fald bruge særlig diffusionsåben mørtel?
Hvis der er fugtopstigning nedefra er det ligegyldigt hvad du maler med, selv epoxy malingen vil med tiden slippe, vægge med fugt maler man med en silikatmaling, men det dur ikke til gulvet

Faktisk er klinker den eneste rigtige løsning da det kan "ånde" dvs. at det er diffusions åbent, hvis ellers gulvet er plant så er det faktisk ganske nemt at ligge klinkerne
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er jo så noget, der tyder på, at jeg må bide i det sure æble og gå igang med fliserne (gulvet er ganske plant). Er der særlige hensyn at tage vedr. fliseklæb og lign.? (i forhold til at det skal være diffusionsåbent?).
En helt almindelig fliseklæber i normal tykkelse vil være diffusionsåben, så det er bare at give den gas

En udfordring kan være hvis gulvet er malet med en plastmaling der skaller, her skal du have renset godt af inden du går igang, ellers risikerer du at møget ikke hæfter... og intet er mere øv

Find nogle klinker du kan lide, og følg "opskriften" som du kan få i et byggemarked, det er overraskende nemt når først man kommer i gang, den største udfordring er sådan set at sørge for at blande klæberen rigtigt (følg anvisningen nøje) og få den rigtige bredde på furene, brede furer til store klinker osv. og så at skære/tilpasse fliserne så du får et pænt resultat - de har en fliseskærer med vand hos onkel harald, hvis du skal skære mere end nogle få klinker så er den næsten et "must have"

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Gulvet er både plant og fri for gammel maling, så flise-løsningen er nok "the way to go". Tak for tippet!
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også