Gipsloft direkte på pudset loft

Hej med jer

Jeg har netop raget et nedsænket træ loft ned i vores køkken, og næste skridt bliver at sætte et nyt gipsloft op. Der er tale om en gammel klassisk lejlighed fra 1909 med pudset loft, som umiddelbart fremstår pænt og plant - bortset fra et enkelt sted, hvor der tidligere har været en skillevæg. 

Vi vil gerne have maksimal højde i rummet, så mit spørgsmål går på, om jeg kan montere gipsplader direkte på det gamle loft, eller om det er strengt nødvendigt først at opsætte en forskalning? Under pudset er der jo rigeligt med planker, der kan tjene som forskalning. 

Jeg har desuden søgt lidt rundt omkring, og jeg er kommet i tvivl om, hvorvidt jeg skal montere dampspærrer? Er det i givet fald ok, at montere det mellem loft og gips? 

På forhånd tak for svar

vh Roland


Roland

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan fint monterer gipsplader direkte på den gamle puds. Du skal bare nruger no'en skruer der er lange nok.
Om der skal monteres dampspærre afgøres af hvad der er oven over. Er der endnu en lejlighed skal der ikke. Hvis der ingen isolering er i etageadskillelsen skal der heller ikke.
Tak for hurtigt svar. Og endda det svar, jeg gerne ville høre.

Og ja, det er en lejlighed men den ligger på fjerde sal. Ovenover er loftrum - men ikke til kip, der ligger nemlig endnu et loftrum ovenover. Der er ingen isolering mellem etageadskillelsen. Hvad siger det dig?

vh Roland

Roland

At du alligevel bør monterer en dampspærre. Fordi det jo kan være at der engang bliver isoleret i den etageadskillelse. Og en dampspærre gør ingen skade.
Og hvis det er en ejerlejlighed bør du absolut få isoleret etageadskillelsen mod det (formodede) uopvarmede tagrum. Der er rigtig mange penge at tjene på en sådan varmeisolering.
Og det fine er at hvis der er intakt puds på væv og brædder overalt i lejligheden vil det normalt ikke være nødvendigt med yderligere dampspærring.
Ok. Det tænkte jeg nok. Jeg har læst at dampspærren ikke må perforeres, og det bliver den jo, hvis jeg monterer gipspladerne direkte på det oprindelige puds. Det gør måske ikke noget?

Mht isolering - ja, det er en ejerlejlighed, men at isolere etageadskillelsen lyder som et heftigt projekt? Så skal der jo enten tages et loft ned, sænkes et loft, eller fjernes et gulv ovenover. Og i øvrigt - jeg bliver faktisk i tivivl om, hvorvidt der allerede er isloleret. hvordan finder jeg ud af det?

Og igen tak for svar - det er til stor hjælp.

Roland

Perforeringen betyder ikke noget. Skruerne skærer sig igennem dampspærren. Som iøvrigt osse bliver klemt sammen at skrue + gipsdplade.

Isolering af etageadskillelser sker normalt ved indblæsning.

Du vil kunne se det. Hvis ejendommen er renovert for nylig. Eller nye gulvbrædder. Eller udboringer for indbløæsningsudstyr. Eller ejerforeningsformanden. Osv.
Annonce
Vil bare lige nævne, at man ikke BARE kan montere en dampspærre...

Og hvorfor så ikke?

Hvis der skulle være en form for damspærre længere oppe i konstruktionen, vil du udsætte den konstruktion der er imellem de to dampspærre for kondens, hvilket er forbudt og samtidig svækker konstruktionen på sige.

Så en dampspærre kan sagtens gøre ondt værre...

E
Der er ingen dampspærrer længere oppe i konstruktionen i en ejendom fra 1909.
Plasten var jo ingengang opfundet og den danske regeringsleder blev tituleret Conseils-præsident. :o)
Det siger jeg heller ikke, men der bliver sagt, at en dampspærre ingen skade gør... Jeg vil bare nævne, at det kan en dampspærre sagtens... og uanset hvad, så er der slet ingen grund til at opsætte en damspærre på det loft med den type af bygning...


E
Ups, glemte lige en ting.....


Hvad hvis overboen har lagt nyt gulv, og han derunder har lagt en dampspærre.... Ja, så har du problemet...


E
Men det har overboen ikke. Gjort. Fordi spørgeren bor i øverste opvarmede etage. Som det fremgår. :o)
Men derud over har du ret i at det ikke er nødvendigt at opsætte en dampspærre i etageadskillelser mellem opvarmede rum.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis