Justerbart 'kopbor'?

Jeg skal have lavet 14 huller i mit nyopsatte gipsloft på ca Ø25 cm. Jeg vil helst undgå at bruge stiksaven, da det med garanti vil flænse dampspærren over loftet. Men hvad kan man så bruge, for at få et flot resultat?

Jeg har for nogle år tilbage set en stykke værktøj som mindede lidt om et passer - der var 2 justerbar fingrer på den, som man så kunne justere ind og ud, og de var så spidse i enden så de kunne skære i træ, gips mm. Men hvad det hed, kan jeg ikke huske.

Nogle der har ideer til hvad man kan bruge?

/Jesp3r

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var godt nok store huller.

Umiddelbart ville jeg se om jeg kunne finde et kopbor, skal kanterne være 100% eller ?
For ellers ville en fincutter måske kunne benyttes til det.

Du ville ikke få et godt resultat med et indstilligt bor i din størrelse, og tror heller ikke det findes så stort.
Hullerne skal bruges til at indsætte nogle indbygningshøjtallere - deraf den store størrelse :-)

Jeg har lige tjekket op med skabelonen, og det helt præcise mål på installations hullet, er Ø 246 mm, så kopsaven fra HN på Ø 250 mm er jo godt nok meget tæt på at passe. Gad vide om de extra 4 mm, vil have den store betydning (selve rammen på højtaleren er Ø 280 mm)

/Jesp3r

Det kan sagtens gå så.
Hvor stor er afstanden mellem overside gipsplade og dampspærre?
Du kan bruge almindelig el-stiksav, om nødvendig med afkortet klinge!
Annonce
Hvis du vil undgå, at save forlangt igennem med kopboret. Så udskær en rondel i passende tykkelse, af noget spånplade eller lignende, rondellen lader du ligge inde i huldaven, så kan du redusere hvor dybt den saver.

mvh jens
Hej jesp3r
 
Jeg er bange for at det er en meget dårlig ide du har gang i med højttalere der gennembryder din dampspærre - det bliver jo så membranen på højttaleren der overtager funktionen som dampspærre og det er jeg meget sikker på at den  IKKE  kan tåle.

Membranen vil helt sikkert suge fugt og skulle den være af kunststof så det ikke bliver tilfældet så vil magnet systemet i hvert tilfælde ruste med nedbrydning af højttalerens svingspole til følge og så virker den ikke mere - så tænk lige 2 gange inden du starter.

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Polobjørn: Jeg vil jo netop ikke gennembryde dampspærren :-)

/Jesp3r

Hej igen
Hvis du lader dampspærren ligge over dine højttalere vil du få et andet problem, nemlig at du vil kunne høre dampspærren spille med sammen med din højttaler, og det lyder ikke godt.

Jeg kan kun se en rigtig løsning på dit problem - nemlig den at montere dine højttalere i "noget" som f.eks. et omvendt "vandfad" eller plastbox som stikker op i det hul som du skær i gipsen og har en kant du kan lave tæt mod gipsen - hvis du forstår hvad jeg mener ??

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis