Bentone B1R Digital oliebrænder

Jeg har fået tilbudt ovenstående brugt til en attraktiv pris, men er det en god oliebrænder, og hvor gammel mon den kan være?

http://ctc.waspx.net/template/product.asp?product_id=3773

Med venlig hilsen

 

Lars F.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den er helt sikkert, ganske udmærket. Bentone (Elektro-oil) er godt mærke, den er vel højst 5 år gl. men der står nok årstal på den.
Jeg har modellen ældre den er fra 2003, såvidt jeg husker.
Hvad er en god pris 1000 kr?

mvh jens

Hejsa Jens.

Så skal vi til at snakke om lidt andet end sneslynger, hvad? ;-)

Han siger den skulle være en 5-6 år gammel, så det passer vist udmærket med det du siger der :-)

Han vil have 500,- for den.

Med venlig hilsen

 

Lars F.

Ja sneslynge sæsongen, er jo heldigvis på slutningen

500 kr så er det da med at få handlet....

mvh jens
Skrevet af je__ns på 14 mar 2011 21:43
Ja sneslynge sæsongen, er jo heldigvis på slutningen

500 kr så er det da med at få handlet....

mvh jens


Ja, det gør jeg også .

Men jeg skal vel have den installeret af en autoriseret, vil det ikke være det bedste? Ellers risikerer man vel den bruger for meget olie, eller i det hele taget ikke kører optimalt til netop vores fyr?
Altså, det med strøm og olietilførsel kan jeg såmænd sagtens selv, men den skal jo tilpasses fyret, og der er noget med man skal påregne skift af dyser, m.v.?


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Lav du bare forindelser osv, men man skal altså ikke rode med sådan noget selv - dvs. starte en brænder op!

For det første laver sådan en fætter CO og det dør man af - hurtigt og nemt hvis den ikke bliver indreguleret rigtigt.
For det andet skal du være sikker på dysens størrelse i forhold til dit varmetab og kedlens effekt - det skal du fordi en overfyret kedel giver olierester i fyrboksen og mulighed for brand.
For det tredie giver en forkert spredning (dysetype) også mulighed for olierester de forkerte steder og ødelæggelse af fyrboksen/ sten mm.

Oliebrænderen i sig selv bruger den olie du beder den om, dvs. har du købt den for at spare olie bliver du sandsynligvis slemt skuffet, idet det er kedlens nyttevirkning, der er afgørende for din fyringsøkonomi.  Med andre ord har din brænder kun marginal indflydelse på din varmeudgift, hvis den er indreguleret korrekt - uanset alder.

Kedlens nyttevirkning påvirkes ved at nedsætte fremløbstemperaturer (større radiatorer, vejrkompensere, isolere anlæg og kedel) hvorved returtemperaturen påvirkes og dermed din røggas.

Røggas varmere end kedelrummets temperatur er varmet op med olie og i princippet spild... ja der kommer også andre faktorer ind, men i grove træk!
Kan din kedel kondensere dvs. tåle røggas under 58 °C er det godt eller skal du blande vandet via en shunt, så temperaturen i kedlen ikke ødelægger den.
Skrevet af vvs'eren på 16 mar 2011 16:40
Lav du bare forindelser osv, men man skal altså ikke rode med sådan noget selv - dvs. starte en brænder op!

For det første laver sådan en fætter CO og det dør man af - hurtigt og nemt hvis den ikke bliver indreguleret rigtigt.
For det andet skal du være sikker på dysens størrelse i forhold til dit varmetab og kedlens effekt - det skal du fordi en overfyret kedel giver olierester i fyrboksen og mulighed for brand.
For det tredie giver en forkert spredning (dysetype) også mulighed for olierester de forkerte steder og ødelæggelse af fyrboksen/ sten mm.

Oliebrænderen i sig selv bruger den olie du beder den om, dvs. har du købt den for at spare olie bliver du sandsynligvis slemt skuffet, idet det er kedlens nyttevirkning, der er afgørende for din fyringsøkonomi.  Med andre ord har din brænder kun marginal indflydelse på din varmeudgift, hvis den er indreguleret korrekt - uanset alder.

Kedlens nyttevirkning påvirkes ved at nedsætte fremløbstemperaturer (større radiatorer, vejrkompensere, isolere anlæg og kedel) hvorved returtemperaturen påvirkes og dermed din røggas.

Røggas varmere end kedelrummets temperatur er varmet op med olie og i princippet spild... ja der kommer også andre faktorer ind, men i grove træk!
Kan din kedel kondensere dvs. tåle røggas under 58 °C er det godt eller skal du blande vandet via en shunt, så temperaturen i kedlen ikke ødelægger den.

Okay, jeg har altså fat i noget af det rigtige, når jeg nævner dyser og autoriseret montering.

Den er ikke købt for at spare olie, men simpelthen for at få en nyere, og forhåbentlig mere driftsikker end vores gamle.

NB: Vi har kuliltealarmer flere steder i huset, inklusive ved siden af fyret, men derfor skal det selvfølgelig virke 100% alligevel.

Tak for dit indlæg.

Med venlig hilsen

 

Lars F.

Denne brænder er OK. på den rigtige kedel, ikke på en gammel støbejernskedel.
Men vær opmærksom på at det havde en meget kort levetid på markedet,
og kan derfor være svær at skaffe dele til.
Hilsen.
Montøreren

Montøreren

Skrevet af Montøreren på 17 mar 2011 12:05
Denne brænder er OK. på den rigtige kedel, ikke på en gammel støbejernskedel.
Men vær opmærksom på at det havde en meget kort levetid på markedet,
og kan derfor være svær at skaffe dele til.
Hilsen.
Montøreren


Bare i orden - det vil jeg lige have med i mine overvejelser.

Nu spørger jeg måske dumt, men det må der så også være plads til: Hvordan identificerer man typisk en støbejernskedel, i forhold til en "ikke-støbejern"??

Med venlig hilsen

 

Lars F.

En gl. støbejernskedel er typisk en stor klods, med en låge for oven som man kan åbne og se ind på flammen. Fyret er skruet på under denne låge.
Varmvandsbeholderen hænger på vægen over eller ved siden af kedelen.
En pladejernskedel er som et køleskab hvor alt er indbygget. kaldet en kedelunit.
En kedelunit kan også være ned en srøbejernskedel.
Problemet med en Digital brænde er at den kører dårligt hvis der er for stort brandkammer.
Hilsen
Montøreren


Montøreren

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis