Bentone B1R Digital oliebrænder

Jeg har fået tilbudt ovenstående brugt til en attraktiv pris, men er det en god oliebrænder, og hvor gammel mon den kan være?

http://ctc.waspx.net/template/product.asp?product_id=3773

Med venlig hilsen

Lars F.

Jeg har fået tilbudt ovenstående brugt til en... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er forskellen egentlig på en digital brænder, i forhold til de gamle typer?

mvh jens
Skrevet af Montøreren på 18 mar 2011 13:13
En gl. støbejernskedel er typisk en stor klods, med en låge for oven som man kan åbne og se ind på flammen. Fyret er skruet på under denne låge.
Varmvandsbeholderen hænger på vægen over eller ved siden af kedelen.
En pladejernskedel er som et køleskab hvor alt er indbygget. kaldet en kedelunit.
En kedelunit kan også være ned en srøbejernskedel.
Problemet med en Digital brænde er at den kører dårligt hvis der er for stort brandkammer.
Hilsen
Montøreren

Okay - for eneste forskel på denne "digitale" brænder og de "almindelige" typer, er (så vidt jeg ved) det lille display hvor man kan følge forbruget. Ellers ser den ud til at være fuldstændig magen til en "ikke-digital" brænder.

Med venlig hilsen

Lars F.

Digital brænderen har en special forvarme, fotomodstand, oliepumpe, kontrolkasse og luftindtag, ved indregulering skal der måles, tryk i fyrbox, tryktab over læskiven,
detfor er det også udstyret med en ekstra indstillingsmulighed, indstilling af blæsertryk,
en plastskive der er placeret over blæserhjulet, dette skal alt sammen passe sammen,
for at den kører optimalt.
Hilsen.
Montøreren 

Montøreren

Øh så vidt jeg ved er forvarmeren en standart danfoss FPHD, og pumpen er også en standart danfoss BF P41 L3.
Kan være jeg tager fejl, men så kan det det da findes ud af.
Lige en opfølgning på ovenstående; det synes jeg generelt ikke vi er så gode til på fora som disse ;-)

Men nu er brænderen i hvert fald monteret, og den kører fint. Den er installeret af en autoriseret oliefyrs-montør, og han skiftede dyse til et nummer mindre da brænderen "rumlede"/larmede for meget med den der sad i (både et nummer mindre end den der sad i den nye, og ligeledes et nummer mindre end den gamle brænder) . Så fik han indstillet de andre "parametre" på brænderen, og fik det hele målt igennem (fine tal). Jeg nævnte at den ikke er anskaffet med henblik på at spare olie, men han mener bestemt vi vil komme til at spare en del olie med denne brænder - både fordi den er væsentlig nyere end den gamle, og så også fordi der er monteret en mindre dyse.

Med venlig hilsen

Lars F.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis