Udskiftning af indendørs afbryder til udendørs bekysning

Hej, jeg håber nogen vil hjælpe en nybegynder med at skifte en afbryder.
Jeg har efterhånden fået skiftet alle de gamle kontakter ud med nye i mit hus, men er kørt fast ved udskiftning af en indendørs afbryder til en udendørs lampe. Jeg vedhæfter billede af hvordan den gamle kontakt sidder og ser ud. Jeg har købt en ny med korrespondence ifølge manden i byggemarkedet, men når jeg forsøger at montere den springer sikringen.
Som det kan ses sidder der 3 sorte, 2 hvide og 1 grå. Det mærkelige er at kigger jeg på lampen uden for sidder der kun 1 grå og 1 sort ledning på, altså ingen jord, som jeg ellers mistænkte den 3. for at være.
Første problem er at få 3 ledninger ind i et hul på en ny kontakt, det er endnu ikke lykkedes mig. Næste problem er så hvordan skal ledninger sættes? den nye kontakt er en standard LK med korrepsondence, jeg vedhæfter et billede af den også.
Håber en venlig sjæl har tid til at give mig en ide til at komme videre.
mvh

Teddy

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej teddy, der er ingen jor ledninger i dåsen i vægen de vide ledninger er plus,en af dem kommer med strøm den anden går vider til næste kontagt. de 3 sorte er minus de to går som de to vide den sidste kommer ude fra lampen. den grå er plus ud til lampen.
så det er kun de to vide og den grå der skal i den nye kontagt de sorte skal samles med en kronmuffe.

mvh nicolai
Nick1205 - er i gået over til jævnstrøm igen oppe i Struer ?

/ Claus

Skrevet af Teddy_b på 13 mar 2011 14:03
Hej, jeg håber nogen vil hjælpe en nybegynder med at skifte en afbryder.
Jeg har efterhånden fået skiftet alle de gamle kontakter ud med nye i mit hus, men er kørt fast ved udskiftning af en indendørs afbryder til en udendørs lampe. Jeg vedhæfter billede af hvordan den gamle kontakt sidder og ser ud. Jeg har købt en ny med korrespondence ifølge manden i byggemarkedet, men når jeg forsøger at montere den springer sikringen.
Som det kan ses sidder der 3 sorte, 2 hvide og 1 grå. Det mærkelige er at kigger jeg på lampen uden for sidder der kun 1 grå og 1 sort ledning på, altså ingen jord, som jeg ellers mistænkte den 3. for at være.
Første problem er at få 3 ledninger ind i et hul på en ny kontakt, det er endnu ikke lykkedes mig. Næste problem er så hvordan skal ledninger sættes? den nye kontakt er en standard LK med korrepsondence, jeg vedhæfter et billede af den også.
Håber en venlig sjæl har tid til at give mig en ide til at komme videre.
mvh

Teddy

Hej Teddy!
Såfremt du ikke er gået over til jævnstrøm, vil jeg tro ud fra dine billeder, at du forbinder de sorte ledninger i en samlemuffe for sig. de to hvide ledninger forbinder du til den klemme, der er mærket P på korrespondanceafbryderen. Den grå ledning forbinder du til en af de andre klemmer.
 Grunden ti,l at du ikke kan få alle tre ledninger i klemmerne, er, at klemmerne kun er beregnede til to ledninger, en i hvert hul.

fase
Er den gamle med lys i ??

Jeg undrer mig lidt over de sorte ledninger, som sikkert er nul - de skal ikke i afbryderen, medmindre der er lys i den..

Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

Lidt om mig her

Tusinde tak for jeres svar, nu virker det!
Mvh

Teddy
Annonce
Skrevet af kamb på 14 mar 2011 15:41
Er den gamle med lys i ??

Jeg undrer mig lidt over de sorte ledninger, som sikkert er nul - de skal ikke i afbryderen, medmindre der er lys i den..

Til kamp!

Så vidt jeg husker, kunne man få den gamle udgave med sløjfeklemme, derfor kunne man have nullen med.
Minitangent, som afbryderserien hedder, er udgået af produktion. Smal minitangent bliver dog stadig lavet.

fase
Hej..
Det er helt rigtig med sløjfeklemmer. Den vidste kontakt har 2 stk. klemme 1 og 2.. og de andre er kontaktsættet, og hvis ledningerne har været monteret som de er afbilledet, har det ski nok aldrig virket :-).. men bare det virker nu er det jo helt fint ;-)
Mvh Jan J
Skrevet af helja på 15 mar 2011 18:32
Hej..
Det er helt rigtig med sløjfeklemmer. Den vidste kontakt har 2 stk. klemme 1 og 2.. og de andre er kontaktsættet, og hvis ledningerne har været monteret som de er afbilledet, har det ski nok aldrig virket :-).. men bare det virker nu er det jo helt fint ;-)
Mvh Jan J

Ja, det er rigtigt

mon ikke bare de er pløkket i tilfældigt for at afbilde at det så ca. sådan ud.

( ikke lige kunne huske nøjagtigt hvor de sad )

Det er jo også derfor sikringerne sprang - når det er monteret sådan i en korrespondanceafbr. - tsk-tsk. ( direkte kortslutning )

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis