Isolering / Dampspærre under gulv

Hej alle, 

Håber i kan hjælpe. 

Jeg har et hus fra 1969. Vi har haft en vandskade så vi fik nyt trægulv i kontoret og jeg kunne se hvordan det var konstrueret. 

Under mine trægulve ligger der strøer ovenpå mursten. 
Under strøer / Mursten er der et betonunderlag samt en dampspærre. 

Der ligger max 5cm isoleringsbats fra dengang huset blev bygget. 

Jeg kunne godt tænke mig at isolere med flamingokugler under gulvet i hele huset. 
Jeg har tænkt mig at angribe udefra ( tage en mursten ud ). 

Jeg er dog i tvivl. 

Hvis nederst der er beton og derefter dampspærre, strøer og så trægulv.
Jeg vil jo påfylde ovenpå dampspærre og den eksisterende bats. 

Vil det skabe nogle fygtproblemer at alt "tom luften" bliver erstattet med flamingokugler. 

Jeg tænker mere mht den dampspærre der ligger der. 

Håber i kan hjælpe. 

Mvh
Mads

Mads Pedersen 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er det du vil opnå med flamingokuglerne?

Hvis ellers luften under dine gulve "står stille", altså ingen træk osv. ,så vil flamingokugleprojektet ikke betyde andet end arbejde til dig og at du bliver fattigere.

Denne her er sakset fra en artikel om isolering:

Luft
Det er ikke selve materialet, som iso­­­lerer, men den stillestående luft inden i materialet.Jo mere luft, desto bedre isoleringsevne. Gode iso­leringsmaterialer består af 94-99% luft.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Det er rigtig sakset jbr.

Men bortset fra det er det forkert.

Det er helt afgørende for lufts isoleringsevne at den IKKE er i bevægekse.
Flamingoe isoleringsevne består i at der ganske rigtig er en masse luft og at den ikke kan flytte sig.
Og det gælder for alle varmeisoleringsmaterialer. At de er dårligt varmeledende. At luften i dem står stille.
Skrevet af hpox på 13 mar 2011 14:11
Det er rigtig sakset jbr.

Men bortset fra det er det forkert.

Det er helt afgørende for lufts isoleringsevne at den IKKE er i bevægekse.
Flamingoe isoleringsevne består i at der ganske rigtig er en masse luft og at den ikke kan flytte sig.
Og det gælder for alle varmeisoleringsmaterialer. At de er dårligt varmeledende. At luften i dem står stille.

Hvad mener du med forkert? Jeg har stort set skrevet det samme som dig, nemlig at luften skal stå stille!
Så, nej det er der intet forkert i. Står luften stille er det OK, hvis ikke er det straks en anden snak

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Ja, det er sådan set rigtignok.

Men du påstår at:
"Hvis ellers luften under dine gulve "står stille", altså ingen træk osv. ,så vil flamingokugleprojektet ikke betyde andet end arbejde til dig og at du bliver fattigere."

Og det er absolut forkert. Luften står aldrig stille. Heller ikke i hulrummet under en gulvbelægning. Bla. temperatur- og fugtforskelle bevirker at luften bevæger sig.
Det gør den osse inde i en lillebitte flamingokugle, men bare ikke ret meget. Derved bliver flamingo varmeisolerende.
Hej

hpox har ret i det han/hun skriver, og forøvrigt må der ikke efterisoleres i den omtalte konstruktion, da der ikke må være mere en 75 mm isolering på den "forkerte" side af damp/fugtspærren, i en sådan gulvkonstruktion.
Det er sgu´ godt I er så kloge  

Hvis luften står stille, er det ligegyldigt om det er i en flamingokugle eller i et andet "rum".

At det så nok er ren teori og praktisk ikke nemt, er en anden ting... men rigtigt, det er det


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis