Male tapet i kælder?

Hej

Jeg har en gildesal i mit hus fra 1950, hvor fundamentet er af beton (mener jeg). Gildesalen er kendetegnet ved at have trægulv (med to udluftningskanaler) og almindelige fodpaneler. Derudover er alle fire vægge i gildesalen er beklædt med godt 1 meter høje og mørke træpaneler, mens de sidste ca. 1,2 meter til loftet er beklædt med tapet.

Jeg kunne godt tænke mig at få malet såvel de tapetbeklædte vægge som træpanelerne, men hvilken fremgangsmåde kan anbefales? Jeg har ikke mod på den store og grundige løsning med at fjerne tapet og træpaneler.

Jeg kan læse mig til, at tapetet i sig selv ikke er en fantastisk løsning, men der lader ikke til at have været nogle problemer med det hidtil. Kælderen er generelt tør, men der har tidligere været problemer med vand fra kloakken (nu lukket med højtvandslukke) samt en smule indsivning i et andet lokale i forbindelse med den langvarige regnperiode i 2007.

Men når der nu sidder tapet i forvejen, kan jeg så male med alm. maling? Kan jeg også male træpanelerne med alm. maling? Eller kan jeg få noget diffusionsåben maling a la cempexo til at binde på tapet og træpaneler?

Lofter er der vel ingen problemer i at give noget alm. plastikmaling?

Mvh.
hhougaard
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du kan godt male dine tapeserede vægge med almindelig plast maling, hvorimod dine træpaneler ikke egner sig til plastmaling men acrylmaling. Det vil dog være en god ide at vaske alle træpanelerne ned med salmiarkvand inden du maler, husk aftøring med rigeligt frisk vand.
Jamen, det gamle maling er hvad? Hvis det allerede er ganske almindelig akrylmaling, så hjælper det lige meget om du bruger nok eller lidt så meget diffussionsåbent maling. Så mal med det du har hvis du ikke gider det større arbejde.

Det eneste rigtige er: ALDRIG HAVE TAPET I EN KÆLDER...


E
Jeg har forstået, at man ikke skal have tapet i kælderen, men det har siddet der i de 7 år, jeg har boet i huset og sandsynligvis betydeligt længere inden. Jeg havde egentlig ikke tænkt over det, før jeg fik idéen til at male.

Nu sidder det der altså, og det virker til at sidde fint, så jeg vil bare male over.

Er akrylmaling ikke det samme som plastikmaling?
Det er også en gang ammestue snak at der ikke må tapeseres i en kælder, der findes masser af kælderlokaler der er tapeseret.
Nej Acryl maling er ikke det samme som plastmaling. Plastmaling er uegnet til træ, det falder simpelt hen af efterhånden.
Håndværker...bare fordi der er mange kældre hvori der forefindes tapet, så er det ikke ensbetydende med, at det er korrekt...

E
Annonce
Og bare fordi du lige har fået den ide at det ikke er godt nok med tapet i kælderen, så skal alle i Kongeriget der har sådanne tapeserede kældre, rive det ned.
Hallo  ungen mand, det er helt iorden at have en holdning, men det er ikke ensbetydende med at vi andre skal dele den med dig.
Så du som håndværker vil råde folk til at tapetsere i kælderen?

Flot...

Jamen, så er det jo ikke dig jeg skal bruge...


E
Rolig drenge.

Jeg stillede bare et spørgsmål og fik to forskellige svar. Der er ikke megen respekt tilbage i jeres indlæg, hvilket ikke er kendetegnende for dette site'. Så stop bare mudderkastningen nu og lad resten ligge!

Det her handler om respekt ja, men det handler også om at der er en der vil lave om på en tradition der er brugt igennem mere end 50 år, altså manglende respekt og så er den ikke længere.
Mal du bare dit tapet i kælderen, det skal nok blive siddende der de næste 25 år.
det har jo ikke noget med, om det bliver siddende eller ej.

Det har noget at gøre med om murerne kan ånde for den fugt, som kommer naturligt fra jorden på den anden side af fundamentet, eller om der kan dannes svampeskader, og efterfølgende sygdomme. Og der er vil ingen grund til, at få svampeskader i kælderen hvis det kan undgås.
Det er jo lige præcis det, som tapet, filt m.v. er med til at forstærke muligheden for. Så kan man da som det altoverskyggende leksikon da ikke sidde og sige, at han bare skal male med normal maling i kælderen, og at det nok skal holde, uden også at gøre opmærksom på, at der kan være en potentiel sundhedsrisiko...

E
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også