Betongulv - Ungdomsværelse

Hejsa alle gør-det-selv-folk!

Jeg er en 16-årig dreng, som overtager min storebrorsværelse. Derfor vil jeg gerne sætte mit eget præg på det. Jeg vil meget meget gerne have et "betongulv" istedet for foreksempel et trægulv..

Men jeg/mine forældre (vi er ikke de store gør-det-selv-folk) er ikke sikker på om det kan lade sig gøre..

Idag lægger der et gulvtæppe. Under det lægger der et korkgulv og under det lægger der gasbeton.. Under det er krybekælderen..  

Kan det lade sig gøre at lægge et betongulv ovenpå gasbetonet eller hvad ved jeg..  

Eller er det et støre project??  

Det ville også være fint hvis der fandtes alternativer til et betongulv..
Bare noget der ligner gulvet på billedet nr. 3 (Intelligent reolsystem)


Mvh.
Alexander
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan da godt forstå at dine forældre ikke gider lave det gulv om. Du flytter jo hjemmefra om en 4-5 år.

Men jeg tror at der under korken er et slidlag eller betonlag af en slags. Men hvis korken er limet på, hvad den nok er, er det er værre bøvl at fjerne limen.
Nu fortæller du ikke hvorfor du vil have betongulv. Men linoleum div. plastbelægninger ville relativt nemt kunne erstatte gulvtæppet.
Skal det være lidt råt var havefliser på sand måske en mulighed.
Selvom du ville fjerne kork belægningen ville gulvet aldrig blive til den rå overflade du ønsker dig, korken er limet på med en temlig sej kontaktlim der er træng grundigt ned i betonnen.
Læg et panelgulv på der ligner fliser, rigtige fliser duer ikke de er pisse kolde at gå på.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Der skal jo varmeslanger i læggesandet!
Mine forældre har da ikke sagt noget om at de ikke vil lave det. Dog ikke hvis det var noget med at alt gulvet skulle rives op osv..

Men der lægger jo det såkaldte gasbeton.. Kan man ikke lægge et 2-3 cm cement lag ovenpå og så overflade behandle efterfølgende..

Ellers ville det bedste måske være at lægge linoleum. Men virker det ikke meget palstik agtig at gå/røre/se på..

Mvh.
Alexander
Hvad er der egentlig galt med kork gulvet, hvis det er en tosset farve, kan du jo bare male det med noget gulvmaling.
Hvis du vil have ægte linolium på føles det ikke plastick, da lindolium ikke har noget med plastick at gører. Det er et vinylgulv du tænker på så, og jo det kan godt virke lidt plastick, men er rimeligt slidstærkt og i tilgift kan du få det med filtbagside. Det vil gøre gulvet lidt mere lunt af rende på med bare tær.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hmm.. Har set at man kan få hvidt kork gulv. Det kork gulv der lægger nu er så gammelt at det er helt ødelagt/revnet osv.

Men det kunne tænkes man skulle lægge hvidt kork på eller rigtig lindolium..
Jeg ville forsøge at male korkgulvet, først afvaske det grundigt med en grundrens ell. lign og så ville jeg male det med en 2-komponent epoxymaling, ala det man bruger på værksteder, lagerbygninger og den slags

Det hænger utroligt godt fast og det har en fantastisk slidstyrke, du kan få det i en grå beton farve, og det vil sammen med den struktur som er i korken give dig et flot og lidt råt resultat som du er ude efter, måske lidt hen af det der betonlook

Du skal self være sikker på at korken hæfter rigtigt godt på det underlag det nu sidder på

Hvis vurderingen er at det korkgulv simpelthen er for smadret, så ville jeg fjerne så meget som i kan, og så ville jeg give hele gulvet en gang fiberforstærket selvnivellerende gulvspartel af den slags man normalt bruger under trægulve, et godt tykt lagt 8-10 mm, og så ville jeg meget utraditionelt lakere direkte på gulvspartlen med en klar gulvlak (hvilket vil give dig et råt betonlook) eller evt male med føromtalte maling

Iøvrigt en god ide, bare se at sæt de gamle i sving
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Alexander

Tillykke med dit nye værelse. Fedt, at du har mod og lyst til at designe og indrette det selv. Det fortjener et kvalificeret svar.

Først og fremmest er det ret usandsynligt, at det er gasbeton der ligger under korkgulvet.
Gasbeton bliver primært anvendt til opbygning af vægge. Så du må kigge igen. Enten oppefra eller nedefra (hvis du kan komme ind i krybekælderen.)
Mit bud er at gulvet er opbygget med træbjælker og en eller anden form for trægulv (men det er et gæt.)


Opbygningen er afgørende for, hvilke muligheder du har for at få et råt gulv og hvilke forberedelser du skal gøre dig.


Gulvet på billed du henviser til er belagt med grå, kvadratiske fliser, med meget tynde fuger. Dette kunne også være en mulighed.

Hvis det er et betongulv du har, kan alle belægningerne pilles af, og så er det muligt at slibe gulvet helt glat. Resultatet kan variere, alt efter hvor plant der er udstøbt. Det færdigslebet gulv kan efterfølgende behandles for at lukke overfladen og lette rengøring, eller du kan lade det være og lade det får patina, af alt det du kommer til at spilde på gulvet.

En anden mulighed er at anvende selvnivellerende flydemørtel, som hældes ud på gulvet i ca 5-12 mm tykkelse. Dette fordeles med egnet værktøj hvorefter det, nogenlunde, nivellere sig selv ud. Dette kan slibes og behandles på samme måde som betongulvet.

Derudover er der forskellige muligheder for malerbehandlinger. Blandt andet en hel blank, hvid epoxymaling. Super fedt og super glat, hvis det bliver vådt.


Det vil være for omstændigt at beskrive hver enkelt arbejdsproces, men her var et overblik over nogle af dine muligheder. 


Held og lykke med projektet



De bedste hilsner

Jacob Norling

Professionel arkitekthjælp til private - www.norlinga.dk

Det er da meget sandsynligt at der brugt gasbeton- eller Leca-dækelementer. De har været brugt siden 70-erne og der lægger 100.000 vis over det ganske danske land. Over kælderen jo.

Og så mener jeg ikke at flydespartel har nogen videre slidstyrke. I hvert fald er det kun særlige typer der egner sig til f. eks efterfølgende malerbehandling.

Og så er der lige afslibningen. Foreslår du i fuld alvor at udlægge selvnivellerende flydespartel. Og efterfølgende slibe det. Hvorfor det???
Kære Hpox.
Nu er det jo en knægt på 16 der spørger, og han skal jo lige lære det først. Selvnivelerende gulvspartel skal ikke slibes, men det er uegnet som gang matriale, der skal noget oven på ellers vil det meret hurtigt blive ødelagt. Du kan så lægge et laminatgulv der eventuelt ligner klinker !
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også