Højbed/køkkenhave

Vi (konen og jeg......) har tænkt os at lave et højbed med en køkkenhave.

Er der nogen der har en billig "opskrift". Jeg kan i den forbindelse forstå at der ikke er smart at bruge "trykkket" træ.

Hvad med den jord vi skal fylde i højbeddet ??????????. Det er vel ikke nok at hente den kompost man kan få på genbrugs pladsen. Den skal ved blandes med et eller andet (som man kan forstå er jeg ikke den helt store haveekspert) .

I det hele taget modtages gode tips og råd til sådan et projekt med glæde.......

Området er ca 6 x 2 m, men der skal vel være lidt plads til gangarealer osv.

Vi (konen og jeg...... ) har tænkt os at lave et... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg bygger mine af herregårdsblokke og vil komme online her på forummet i løbet af nogle måneder som de kommer op til Samlet pris for 3 bede af 7.2 kvm bliver godt nok 5600kr men så går de heller aldrig til, og kan ikke tilføre grøntsager noget uønsket..

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Det er faktisk et "samlesæt". Der findes elementer i forskellige længder, som man så kan kombinere efter behov.

Købt ved noget der hedder "Land højbede"

(Og så det obligatoriske - Nej, jeg har ikke aktier/familie eller lignende i firmaet...)

vh rnyboe
Vores 4 højbede består af ubehandlede terassebrædder i lærk: 1x2,5 meter. Samlet omkring hjørnestolper i lærk. brædderne er 32 mm tykke. meget simpelt og meget effektivt.

Allerede efter det første år fik højbedene det flotte grå, 'gamle' udseende, som er typisk for ubehandlet lærk.

samlet pris for 4 højbede: 2200 kr.

jorden ligger direkte op mod træet, og jeg har selv set samme slags højbede som er 10 år gamle og stadig holder fint.
Når de engang falder fra hinanden, er det en let sag at 'klaske' en ry ramme af brædder uden på, hvis man ikke gider bygge nyt.

I min familie er der blevet dyrket i højbede i 30-40 år, og jeg har aldrig oplevet at jorden er blevet udpint og skulle udskiftes. Den skal bare behandles ordentligt. Her er hvad vi gør med stor success år efter år:

- huske på sædskifte
- tilføre lidt dyregødning/møg hvert vinter/tidlig forår
- tilføre struktur til jorden hvert efterår (visne blade, halm, smågrene)
- lægge afklippet græs fra plænen mellem grøntsagerne hele sæsonen (giver masser af gødning og holder samtidigt al ukrudt væk)

hvis man gør som ovenstående og ens højbed eller er åbent i bunden, så klarer regnormene resten af jordbearbejdninen for jer og I får den lækreste havejord.

- Peter
Hvis kassen er tæt kan man også med fordel trække en ståltråd et par gange rundt om kassen og forbinde hver ende til polerne på et lille 9V el 12V batteri - så holdes sneglene også væk.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg ville tilhver en tid hellere købe kompostmuld end hente det gratis på genbrugen... hentede engang noget (det skulle være så smart) men sommeren efter var der ukrudt overalt i den hentede jord... jeg måtte så bruge tid på at fjerne det hele igen og kører ren jord på for at det ikke skulle brede sig yderligere....
Annonce
Hvad er levetiden på et batteri når det er sluttet til på den måde? Bruger det kun strøm når en snegl kortslutter kredsløbet eller bruges der strøm hele tiden?

Har set en "opskrift" hvor der benyttes kobbertråd, to parallelle en - og en +, som virker ret fornuftigt og simpelt, men foretrækker batteri fremfor adaptor, da vi ikke har strøm overalt i haven.

Link til Elektrisk sneglehegn


mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Så er der 3 højbede på plads. Ca. 2 x 1 m i lærketræ..............ganske godt tilfreds med resultatet

Nu skal der så sås.............

Er der nogen ide at overdække bedene med plast for at kickstarte væksten ??????????? Skal det i så fald være klar plast.... eller evt sort eller er det helt ligemeget.
Modtager i det hele taget gerne gode råd, med det mål at få så godt  et resultat som muligt  (som jeg nævnte i begyndelsen af denne tråd; jeg er amatør)

Lars P
Du skal bruge pallerammer. De er geniale til formålet. Og du kan ofte købe dem brugte. Giv dem en omgang sort træbeskyttelse og hæv dem ca. 5-7 cm fra underlaget. Dæk så den nederste frie kant med marksten - det er flot og dekorativt ud.

Når du så er ved det, kan du jo samtidig bygge en fin kompostbeholder i brugte europaller til resterne af planter og organisk køkkenaffald. Sæt tre paller sammen som sider og bagvæg og så kan du lave en front af fx hønsenet eller rester af brædder, som du så piller af fra neden efterhånden som du får brug for muldet forneden.

Og når du så alligevel er i gang, kan du skaffe dig nogle gamle trækasser, som du maler sorte og bruger som opbevaring til ungernes legetøj eller alt andet der roder i haveskuret.

Hvis du skulle være i tvivl, så har jeg selv lige rippet en forhandler af træemballage for brugte produkter, så jeg kom rigtigt billigt til en havefornyelse.

Du kan bruge mine links som inspiration, så du får en ide hvad jeg taler om.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også