Højbed/køkkenhave

Vi (konen og jeg......) har tænkt os at lave et højbed med en køkkenhave.

Er der nogen der har en billig "opskrift". Jeg kan i den forbindelse forstå at der ikke er smart at bruge "trykkket" træ.

Hvad med den jord vi skal fylde i højbeddet ??????????. Det er vel ikke nok at hente den kompost man kan få på genbrugs pladsen. Den skal ved blandes med et eller andet (som man kan forstå er jeg ikke den helt store haveekspert) .

I det hele taget modtages gode tips og råd til sådan et projekt med glæde.......

Området er ca 6 x 2 m, men der skal vel være lidt plads til gangarealer osv.

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lars p.
Du kan godt bruge trykket træ du skal bare beklæde indersiden af kasserne med plastik, brug evt. den slags plast plader med knupper man bruger til at holde grundvand væk fra sokkeler/ keldervæge, så kommer jorden ikke i kontagt med træet og vil der for kunne holde meget længer.
pas på med at komme for meget kompost i der er alt for meget nering i dine radisser vil bare blive på størelse med gullerod og være sej og travlet i konsestensen. du skal have fat i noget almendelig muld bland evt. ledt sand i så det bliver ledt at arbejde med. giv det ledt npk gødning.

mvh nicolai
Skrevet af nic1205 på 12 mar 2011 21:20
Hej Lars p.
Du kan godt bruge trykket træ du skal bare beklæde indersiden af kasserne med plastik, brug evt. den slags plast plader med knupper man bruger til at holde grundvand væk fra sokkeler/ keldervæge, ....

Idet dog at plastic indholdende PVC ikke kan anbefales.
Jeg har brugt vindpap i mine højbede, det virker fortrinligt. Der er jo det ved højbede at jorden skal skiftes ca hvert andet år, da den ellers bliver for udpint.
Jeg er netop blevet færdig med mine højbede, de er lavet af pallerammer og med plastik indvendig på træet, så når der bliver lidt mere varme skal de males udvendig, syntes det er let og man kan meget hurtig lave dem højre eller lave et nyt.
Jeg har dem i 3 højder, et bed med 2 rammer og et med 3 samt et med 4 rammer, skal have lavet et par stykker mere til små blomster.
Pallerammerne kan jeg så overdæk med klar plastik så det bliver et lille drivhus.

Jeg fik fat på 25 pallerammer til 300 kr (billigt) og de er iorden og uden firma navne på, hvis det er noget så kig i gul og gratis eller DBA aviserne, der fandt jeg mine og skulle kun køre 60 km efter dem....

L.Sindalsen

Mariagerfjord

 

 

Skrevet af Håndværkeren på 14 mar 2011 09:55
At anbringe plastick direkte mod træet er en dårlig ide, så vil træet altid være fugtigt under plasticken hvilket skaber grobund for skimmelsvamp.


Hvad og hvordan vil du så gøre det Hr. håndværker  Så er det måske bedre ikke gøre noget, bare hælde jord i

L.Sindalsen

Mariagerfjord

 

 

Som tidligere beskrevet har jeg brugt vindpap, eller det der væv som kan bruges på jorden for at holde ukrudt nede, kan også bruges.
Jeg har brugt murbaljer, skulder ved skulder, så skal der ikke ret meget jord til udenom og der kan fyldes god plantejord i baljerne. Derudover kan jeg styre rodnettet og skifte planter hvis jeg har lyst. Det virker faktisk ok og højbedet kan nemt udvides.
Jeg blander mig lige i højbedsdebatten..
Vi har lavet højbede i stål, elementer som man selv samler i den form og størrelse man vælger. De er ubehandlede, så de ruster (hurtigt), men det var også det udseende vi gerne ville have.
Det var nemt, og man slipper for uønsket kemi.. Mht. prisen var det absolut overkommeligt, så vidt jeg husker lidt over 2000 for 4 bede i 120 x 160.

vh rnyboe
-> Rnyboe 

Lyder bestemt som en fornuftig løsning. Hvor har du fået stålkassen lavet?

Mads


 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også