Hjælp til fjernvarme

Vi har netop overtaget vores nyanskaffede hus fra 1973, som på et tidspunkt er blevet konverteret fra oliefyr til fjernvarme.

Vi har godt nok studset lidt over varmeregningen som ligger på ca 25.000 kr årligt(35 MWh) for 149 m2 + 100 m2 opvarmet kælder, men vi håber at kunne nedbringe det vha lidt isolering.

Nu er spørgsmålet, om vi skal overveje at udskifte noget af udstyret til fjernvarmen. Umiddelbart ligner det en gammel varme-veksler, og jeg er ikke 100% sikker på hvordan det hele er skruet sammen, jeg synes installationen ser lidt indviklet ud, men det kan være det bare er mig

Der er radiatorer i stort set alle rum, og gulvvarme i ca 6 rum, heraf en stor del af kælderen.

Lyder varmeomkostningen fornuftig, eller burde vi kunne nedbringe det?

Kan det betale sig at få en VVS'er ud og kigge installationen igennem, eller ser det meget normalt ud?

Jeg har vedlagt et par billeder af installationen.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den der spiral du har hængende på væggen, er den meget varm ? Det ser godt nok rimeligt mystisk ud, så se hellere at få fat i en vvs mand der kan gennemgå det anlæg. Så kan han jo samtidig fortælle dig hvad alle ventilerne er til.
Der er i hvertfald en del rør, der ser ud som om de kunne trænge til noget isolering!

Og hvorfor lave noget kompakt, hvis der er plads nok....

Har jeg iøvrigt ret i, at gulvet er den lodrette flade i højre side?

(Fremgår af den vandrette skorsten med hul fra det gamle fyrs røgrør)
Du siger noget Vile, så giver det også mening at ledningerne hænger sådan fra afbryderne.
Med hensyn til skorstenen, hvis der stadig er hul derind, var det måske en ide at få det muret til hurtigst muligt. Der ryger enorme mængder varme den vej ud af huset.
Tak for jeres svar..

Ja, jeg skulle måske have nævnt at billederne er taget på højkant

Den røde spiral er rigtig varm, så mon ikke det er en slags varmeveksler - vil der være noget at hente ved at skifte den til en ny og mere moderne type?

God idé med at mure hullet i skorstenen til og isolere rør, det vil jeg skrive på to-do listen..
Det kunne godt se ud som om en eller anden klaphat har fjernet isoleringen på den røde spiral, så der har du svaret på hvorfor din varmeregning er så stor. Den skal isoleres meget grundigt og må overhovedet ikke føles varm. Så ja se at få den skiftet.
Annonce
Man får jo hold i nakken af at se på de billeder!

Halløjsa:

Hej.. Hvis jeg var dig, ville jeg få en vvs_ gerne 2-3 ud og fortælle mig lidt om mit anlæg, evt foreslag til forbedringer.. Som jeg ser det, er der MANGE penge at sparre, ved at få det anlæg renoveret.
Mvh Jan J
Du kunne også prøve at slukke for cirkulationspumpen til det varme forbrugsvand.
Den slags er ret energislugende!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis