Slibning af lakeret gulv

Godaften.

Jeg skal have pyntet lidt på et køkkengulv, der har set bedre dage.
Det er et massivt lakeret fyrretræsgulv, hvor lakken er slidt igennem på de mest trafikerede steder.

Det drejer sig kun om ca. 5-6m2 i selve køkkenet, og derfor havde jeg tænkt mig at ordne det ved håndkraft (excenter+deltasliber), men jeg har lige et par spørgsmål inden jeg kaster mig ud i projektet.

Gulvet skal naturligvis slibes rent, der hvor lakken er slidt igennem, men kan jeg de andre steder nøjes med at slibe den gamle lak mat, for at give den nye lak noget at hæfte på? Eller vil det give problemer med holdbarhed/uens farve?
Det ville jo unægteligt gøre projektet noget hurtigere at komme igennem.

Næste spørgsmål er ang. lakken.
Jeg kan ikke fordrage det plastikagtige udseende nogle typer lak giver, så hvad skal jeg gå efter for at undgå dette?
Jeg ville aller helst undgå lak, og i stedet over i noget olie/voks. Men det er jo nok ikke det mest praktiske i et køkken, hvor det næsten er en naturlov, at der skal ryge et eller andet på gulvet.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt slibe med excentersliber. Men så er 5m2 et meget stort areal. Og du opnår langt fra den plan- og jævnhed som du får med en gulvslibemaskine.
Du bør absolut slibe hele gulvet til rent træ. En vandbasseret ultramat lak på en gammel laktupe vil uvægerliget give et skjoldet udseende.
Det helt rigtige er at undlade lak på fyrretræ. Fordi fyr er blødt og f.eks. trædemærker ses tydeligt gennem lakken.

Personligt er jeg mest til sæbebehandlede fyrretræsgulve. Men du har ret i at et knust glas med syltede rødbeder sætter sine spor på et sådant gulv.
Reelt er bræddegulv i et køkken vel ikke særligt velegnet.

hej henning, jeg er ret overbevist om at vis du vælger kun at slibe gulvet delvis vil der blive ret stor farve forskeld, men du kan jo prøve at slibe et hjørne og se.
vis jeg var dig ville jeg lege en gulvsliber, har en gang hjålpet med at slibe et gulv vi startede også med de værse rystepusser, men det var et H...gør det aldrig igen, efter vi legede en ordenlig maskine tog det ingen tid, det støver en del men det gør det jo uanset hvad.
lakken ved jeg ikke så meget om, syntes heller ikke det er så pænt, er mere til sæbebehandlet fyrretrægulv,her selv brugt triptrap sæbe det syntes jeg godt om men det er temelig dyr, men det er det sikkert også at lakere.
mvh nicolai
Ja den er lidt tricky med trætypen og hvilken behandling det skal have efter slibningen, for at opnå et både holdbart og flot resultat. Men det er nu en gang fyrretræ der ligger der, og det må jeg jo så få det bedst mulige ud af
Jeg er dog stadig af den opfattelse at lak vil være den eneste fornuftige løsning i et køkken?

Mht. slibningen, så har jeg hørt flere grufulde beretninger om nærmest ødelagte gulve efter mislykkede gør-det-selv forsøg, men når jeg så spørger ind til detaljerne ved ingen sjovt nok, om det var en slibning eller AFHØVLNING der gik galt - så nu må vi hellere lige tage den her.
Er slibning med en prof. maskine noget man bare selv kan hoppe ud i?
Slibning med f.eks. en woodboy (http://www.roeverkoeb.dk/udlejning/woodboy-poleremaskine.aspx) bør du kunne foretage uden at skade dit gulv. Kræver dog at det er rimeligt plant inden du går i gang. Det er først, hvis ud går i gang med de større maskinener (http://www.roeverkoeb.dk/udlejning/gulv--og-kantsliber/gulvsliber.aspx), du kan risikere, at du laver spor, når du starter maskinen.
Annonce
Hvis du måske kunne lægge et billed på af gulvet. så man kunne lave sig et indtryk af hvor galt det ser ud evt om en mat slibning er tilstrækkelig og efterfølgende lakering
Nu har jeg jo et kæmpetalent for at virke bagklog.
Men burde slibningen, ihvertfald grovdslibningen, ikke have været udført inden køkkenet blev monteret?

Det ville da have været langt mere rationelt!!!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis