Bilen RYGER MEGET!

Hej LDS!

Tidligere idag begyndte min bil og ryge meget fra udstødning og motorhjelm.
Så åbner jeg motor hjelmen og det ryger lidt og kan se der er blevet sprøjtet lidt med olie der inde så der er lidt olie rundt omkring ved motoren.

Bilen er en Peugeot 206 fra 1999 1,6.

for ca 14 dagen siden fyldte jeg olie på motoren og der var ikke rigtig noget på bilen i forvejen, fyldte ca 4 liter på, så er spørgsmålet bare om det var for meget ? og vis det er derfor hvorfor er der så gået så lang tid før den er begyndt og ryge?

Håber i kan hjælpe mig da jeg ikke tør køre længere lige pt. 

Mvh Phillip H.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du må da vide, om det var for meget du hældte på??? Har du ingen oliepind? Hvordan går motoren efter den røg så meget? Det lyder som den har stukket et ben ud gennem siden. Med mindre det bare er påfyldningsproppen du har glemt at sætte på, og det ser ud som at røgen kommer fra udstødningen når du er i fart. Jeg mener en 1,6 206'er skal have 3,5 liter IALT

Hejsa

Mon ikke den ryger fordi den kaster med olien??

Hvis bilen ikke kører "lange" ture er der mulighed for at div åndeslange lukker til med mayonaise (olie som emulgerer).
Dette kan godt klemme olien oven ud af f.eks hullet ved oliepind og spede det i motorrummet.
Det farlige består i at der er overtryk i motoren og på (kort) sigt vil toppakningen gå.

Åndeslangerne er til for at genbruge oliedampe fra krumtapshuset og føre dem tilbage i indsugningen (eu krav) er nemme at kende da de typisk er lidt tykkere end en tommelfinger..

Det er i sær et problem i den kolde årstid (eller hvis bilen kun kører korte ture) , hvis slangerne løber på forsiden af motoren (gør de på en del Citroen og Pug) , derved bliver afkølet af fartvinden hvorved kondens opstår og emulgere med olien = majonaiose i slangen. 

Mvh Morten

<p>PS:Huller i ozonlaget er intet problem, gaffatape er opfundet!</p>
Hej Phillip.
Hvordan fandt du ud af at der ikke var ret meget olie på ????
Man hælder ikke bare 4 liter olie på en bil.
Hvis man kontrollerer oliestanden med oliepinden og der ikke umiddelbart kan ses noget olie på den, kan man efterfylde med 1/4 - ½ liter og lade den stå lidt, inden man kontrollerer oliestanden igen.

I de dårlige gamle dage, var det på mode, at kunden kunne skifte olie selv på tankstationerne. Der stod en maskine med et langt sugerør, som man proppede ned i røret, hvor oliepinden sidder. Så tændte man for maskinen, der så sugede olien op af motoren. På en skala kunne man se hvor mange liter den havde suget op. Dernæst kunne man påfylde den nye olie.

Disse helvedesmaskiner er da heldigvis blevet afskaffet. Jeg har ihvertfald ikke set dem i årevis.

Problemet var, at udlæsningen af hvor meget den havde suget op ikke virkede. Så når den skrev 3.5 liter og reelt ikke havde suget noget op, og kunden efterfølgende fyldte nye 3.5 liter på, ja så var der jo rigeligt olie i den moter

Det gav nogle symtomer som du beskriver, med voldsom røgudvikling...

Ellers er jeg enig med uldal... måske en blæst toppakning... men inden du afskriver bilen, så prøv da lige at tappe olien af den, det kunne jo være at der er... rigeligt olie i den motor

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

På en motorcykkel har jeg oplevet at topstykket var flækket p.g.a. for meget olie i motoren, jeg ved ikke om det samme kan ske med en bil, men det kan ialtfald smadre toppakningen.
Derfor skriver jeg, hvorfra ved du at der var for lidt olie på.
Hvis du altså stadig har interesse for den tråd du har startet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis