materiale til fræse i

Jeg har en bil i 3D, som jeg skal have fræst ud på en cnc maskine. Hvilken type matriale vil i foreslå??? Jeg skal støbe glasfiber på modellen når den er færdig.

Claus
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pur skum, vil jeg mene er velegnet, det kan tåle polyester og acetone.

Ellers prøv at se på El-bo's hjemmeside der står lidt, de laver 3D modeller af biler mv.
http://www.el-bo.dk/

mvh jens
Hej jens, pur skum, bliver overfladen helt glat når der fræses i det??
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Der er OBO plader - de skal nok have en overfladebeandling bagefter.
http://www.lb-innovation.dk/

Jeg ved ikke om man kan lave en stor klods af poliester spartelmasse til biler.  Du kunne måske prøve at lime at par krydsfinerplader sammen, som er lidt mindre end din bil og spartle et par cm tykt lag spartelmasse på den til cnc fræsning. Det skal så grundmales og lakeres bagefter, helst med 2k autolak.

Når man laver forme til de dyre modelfly, fræse man dem i alu, vokser et par gange, laver en negativ form af epoxy, vokser den og støber med glasfiber.

Der er et par billeder af mit Xfiner og spartelmasse projekt, bare håndlavet. 3 Xfiner plader limet sammen, så man kan se hvor man er når man sliber. Du kan gøre det samme. Desvære er jeg gået lidt i stå for et par år siden med at lave epoxy formen.
  

Så har den fået en omgang med autolak.

Tak for jeres svar.. DLG, kan dog ikke lige se, hvordan ham med bilen har bygget den op???
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Flere xfiner plader limet sammen på højkant, ligesom på tegningen. De skal ikke være ens, jeg kan bare ikke tegne en hel bil i 3D:-)

Det er mening at det skal se sådan ud, så man kan slibe det overskydende væk:

Nå okay, nu er jeg med, det kunne måske en mulighed.. Tænkte også på MDF plader, eller styrolit/ eller nogen siger "blå isolerings plader"??
Jeg har brugt blå isolerings plader en del til at lave forme. Men for at få en overflade på blåt skum, har jeg lagt et lag glasvæv på med epoxy, spartelmasse, slibe slibe..., grundmale, lakere, polere, vokse og så lave formen til sidst. Epoxyform bliver også varm når man kommer for meget på. Det kan påvirke blåt skum, så de første lag af formen skal ikke være for tykke.
Har snakket med en rc fly bygger, og han mente af MDF plader vil være det rigtige at lave formen i. Og igen tak for hjælpen....
Fræsning af en 3D form, samt lave en bil, er noget ham her kan snakke med om: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=21458

Hele tråden er lang men meget spændende, på side 11 og fra side 25 og frem, står der noget relevant for dette emne.

Han giver den gas med kreativiteten, så har jeg ikke sagt for meget.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også