Tvunger medlemskab af grundejerforening?

Hej LDS'ere,

kan det være rigtigt at man stadig er tvunget til at være medlem af en grundejerforening nu om dage?

Vores forenings har nu på 2 år sat kontingentet 500% op om året! Og nu syntes jeg det er blevet helt urimeligt, så ønsker at melde mig ud, men de siger at det er der ikke mulighed for, er det korrekt?

Har lidt svært ved at finde info om dette, men har dog fundet ud af at ifølge grundloven og FN's erklæring om menneskerettigheder, kan ingen tvinges til medlemskab af en forening. Men det gælder åbenbart ikke grundejerforeninger???

Mvh
Kasper
Hej LDS'ere, kan det være rigtigt at man stadig... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Og så er der dem, der bor på en privat fællesvej, hvor kun en beboer ikke kan leve med 20 cm dybe huller i vejen eller meterhøjt græs og krat langs vejsiderne op til forestående snestorm, tilstoppet afvandingsgrøft osv.

Denne ene beboer har så købt en traktor og lavet en vejhøvl og med den jævner han den vanskelige vej for andre og ellers entreer med kommunens entreprenørafd. mod egenbetaling.

Der er ikke meddelt pligt til at dele omkostningerne, såååeeehh
Jeg ville gerne være den der kunne deltage på frihjul!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 13 mar 2011 15:13
Og så er der dem, der bor på en privat fællesvej, hvor kun en beboer ikke kan leve med 20 cm dybe huller i vejen eller meterhøjt græs og krat langs vejsiderne op til forestående snestorm, tilstoppet afvandingsgrøft osv.

Denne ene beboer har så købt en traktor og lavet en vejhøvl og med den jævner han den vanskelige vej for andre og ellers entreer med kommunens entreprenørafd. mod egenbetaling.

Der er ikke meddelt pligt til at dele omkostningerne, såååeeehh
Jeg ville gerne være den der kunne deltage på frihjul!
Uagtet at det er en privat fællesvej, er det stadig kommunen, der er vejmyndighed, og dermed kan de udstede påbud om udbedring, hvis det er deres vurdering at vejens tilstand ikke er tilfredsstillende.

Så det at sidde stille og lade være at vedligeholde er også kun et spørgsmål om tid, indtil en en af beboerne eller en anden trafikant anmelder sagen til poliet eller kommunen (for i dagens Danmark skal man vel næppe forvente, at de af egen drift udøver tilsyn).

Og skulle man sidde kommunens pålæg overhørigt, så er det bl.a der, at den tinglyste pant kommer ind idet kommunen så er sikret dækning, hvis den gennemfører udbedringen og sender regningen til grundejerforeningen eller medlemmerne direkte.
Skrevet af Lars ON på 13 mar 2011 19:26
Uagtet at det er en privat fællesvej, er det stadig kommunen, der er vejmyndighed, og dermed kan de udstede påbud om udbedring, hvis det er deres vurdering at vejens tilstand ikke er tilfredsstillende.

Så det at sidde stille og lade være at vedligeholde er også kun et spørgsmål om tid, indtil en en af beboerne eller en anden trafikant anmelder sagen til poliet eller kommunen (for i dagens Danmark skal man vel næppe forvente, at de af egen drift udøver tilsyn).

Og skulle man sidde kommunens pålæg overhørigt, så er det bl.a der, at den tinglyste pant kommer ind idet kommunen så er sikret dækning, hvis den gennemfører udbedringen og sender regningen til grundejerforeningen eller medlemmerne direkte.
Jeg er slet ikke i tvivl om rigtigheden af Lars´ indlæg... men for pokker da, det er jo nærmest bananrepublik-metoder... og tyveri af borgernes penge


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Næh nej, så velordnet fungerer det ikke altid.
Der er intet tinglyst om det ene eller andet, ud over at der på komunens tekniske forvaltning ligger et 30-40 år gammelt papir, hvor man er enedes om opdelingen af vej, grøft, grøde og snerydning.
Og det er 250% sikkert, at der er ikke noget der interesserer kommunen mindre, end om vores vej er hullet eller ej.
Men som den fredens mand jeg er, så vælger jeg at holde tingene. Der er dog en af naboerne som yder et tilskud til benzinen og det er jeg meget taknemmelig over.
Hvis de andre husker det, siger de som regel tak for hjælp, når jeg trækker dem fri af sneen.

Vær ikke så ked at, hvis I har ordnede forhold omkring sådanne sager.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg kan så tilføje at kommunen bekymrer sig om hvad der sker med privatveje... Ikke nødvendigvis alle.
Men min lokale grundejerforening (der "ejer" vejene) have opsat et par brøndrør som fartdæmpning... men de havde ikke stået mere end en uge da der kom et påbud om at få dem fjerne.... Kommunen (som vejmyndighed) refferede til traffiksikkerheden....

Grundejeforeningen kunne kun få lov at opsætte en model der var godkendt af kommunen, hvilket der så ikke var nogen der var.... Men 2 år senere havde kommunen godkendt en beton chikane plade med skilte osv. Så dem har vi nu indkøbt og nedlagt i kanten af vejen.. med plads indenfor til cykler....

At kommunens egne chikaner oftest i form af bump er langt væk fra de lovlige mål er noget andet.. men det bekymrer nok ikke den stedlige vejmyndighed (kommunen selv)

Så helt uden kommunens indblanding kan man ikke være sikker på man er....
Men jeg tro de små fællesveje på landet slipper lidt lettere om ved det hele....

MVH Njord

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis