Tvunger medlemskab af grundejerforening?

Hej LDS'ere,

kan det være rigtigt at man stadig er tvunget til at være medlem af en grundejerforening nu om dage?

Vores forenings har nu på 2 år sat kontingentet 500% op om året! Og nu syntes jeg det er blevet helt urimeligt, så ønsker at melde mig ud, men de siger at det er der ikke mulighed for, er det korrekt?

Har lidt svært ved at finde info om dette, men har dog fundet ud af at ifølge grundloven og FN's erklæring om menneskerettigheder, kan ingen tvinges til medlemskab af en forening. Men det gælder åbenbart ikke grundejerforeninger???

Mvh
Kasper
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er dit eget hus du bor i,  skal du ikke være medlem af en boliejerforening. Men bor du til leje i et hus eller lejlighed, kan du være nødtvunget til det.
Ifølge meneskerettigheder o.s.v. er det også frit om man vil være medlem af en Fagforening, meeeeen det er det ikke i praksis.
Nu skriver du ikk enoget om hvor du bor eller i hvilken type hus osv.
Men i nyere udstykninger ( fra start80'erne og fremamd) er det helt almindeligt at der er tinglyst pligttil at være medlem af den grundejerforening der dækker dit område. Du kan sikkert også læse om det i den lokalplan der er for dit område.
Og jo du kan melde dig ud... men altså kun hvis du sælger ejendommen :-)

Om de 500% er rimeligt elle rikke kan man ikke sige udne at kende til hvad udganspunktet er og hvad forpligtigelser der er for grundejerne i området.....

I de flest enyere udstykninger er vejene behændigt overdraget til grundejerforeningerne, med til hørende pligt til at vedlige holde, snerydde osv... Og har din grundejer forening ikke sparet tilstrækkeligt op kan der nemt komme overraskelser.... Så kort sagt har der i en årrække været opkrævet for lidt.. Ja så kan en stigning på 500% nemt komme på tale!

Men hvis du ikke ønsker at sælge, så har du jo altid muligheden for at stille forslag inden generalforsamlingen og at foreningen sætter aktivitetsniveauet ned og kontingentet tilsvarende... DU kan jo også foreslå at man tager det som det kommer og man ikke sparer op til ny astfalt.. Når der så skal ny asfalt på (kommunen kan som vejmyndighed bestemme hvornår det er påkrævet)
Og du kan foreslå at man dropper snerydningen og klarer det i fællesskab med skovl og eget arbejde....

Så vær konstruktiv før den næste generalforsamling og gør din mening gældende... indsend forslag i behørig tid og opstil gerne selv til bestyrelsen, så kommer du helt tæt på beslutningerne omkring hvad der skal være af aktiviteter der koster og andre former for udgifter...

MVH Njord :-)

MVH Njord
Tak for de gode svar,

jeg har allerede sendt et brev for at få mere info om hvad det stigende kontingent skal dække.

Jeg bor i eget hus i et lille lukket villakvarter. Og så vidt jeg ved, er det udelukkende kommunen der har vedligehold af veje og ligeledes snerydning.

Som du siger Njord, må jeg nok bare gøre mere selv aktivt i foreningen.

Forresten så er prisen 1000kr om året nu imod de 200kr det kostede da jeg købte huset for to år siden.

Må så indrømme at jeg ikke rigtig ved hvad kontingentet ligger for hos andre grundejerforeninger, og egentlig bare er utilfreds med den ret voldsomme stigning.

Mvh
Kasper
Her i området betaler vi omkring 12-1500 kr / husstand / år.
Det går bla også til drift af fællesarealer, som fx en boldbane og et legeplads område, men også til at passe nogle støjvolde ved klipning 1-2 gange / år. Og så er der opsparingen til vejfornyelsen om 20-30 år..... Snerydningen koster også, og det selv om der kun ryddes når det er nødvendigt :-)

MVH Njord

MVH Njord
Skrevet af Kasper_Munch på 10 mar 2011 13:41
Hej LDS'ere,

kan det være rigtigt at man stadig er tvunget til at være medlem af en grundejerforening nu om dage?

Vores forenings har nu på 2 år sat kontingentet 500% op om året! Og nu syntes jeg det er blevet helt urimeligt, så ønsker at melde mig ud, men de siger at det er der ikke mulighed for, er det korrekt?

Har lidt svært ved at finde info om dette, men har dog fundet ud af at ifølge grundloven og FN's erklæring om menneskerettigheder, kan ingen tvinges til medlemskab af en forening. Men det gælder åbenbart ikke grundejerforeninger???

Mvh
Kasper

Hej Kasper1

Jeg har boet i et kvarter, hvor der man var tvungen til at være medlem af grundejerforeningen. Det var tinglyst på grunden. Så prøv at se i tingbogen om der er pligt til medlemskab af grundejerforeningen. Der må også stå noget i grungejerforeningens vedtægter om (tvungen) medlemskab.
Kontingentforhøjelsen må også være vedtaget på en generalforsamling. Var du med til generalforsamlingen?? Hvis ikke, har du været med til at sige ja til de beslutninger, der er blevet truffet, fordi du ikke sagde nej/ stemte imod.

fase
Annonce
Hej igen,

jeg kan så se at kontingentet ikke er urimeligt i forhold til andre steder. Men det jeg ikke forstår er, at der ikke er stødt yderligere udgifter til området det sidste mange år, og hvordan kontingentet så pludselig kan stige til det 5 dobbelte er mig uforståeligt.

Jeg har desværre ikke haft mulighed for at deltage i nogle af møderne, da jeg har et job der gør at jeg er meget væk hjemme fra. Jeg har ikke kunne få nogle håndgribelige svar på nogle af de spørgsmål jeg har sendt med brev, hvilket bare gør mig endnu mere utilfreds.

Jeg kan slet ikke se hvad de ekstra penge går til. For eksempel har gadebelysningen lige uden for formandens hus ikke virket de sidste 8 mdr, hvilket jeg er med til at betale for og når der ikke bliver taget hånd om sådanne småting, hvad mon så pengene skal gå til?

Har tænkt på at bringe sagen op for kommunen, men måske det er at gå et skridt for vidt. Som sagt er vi et ret lile kvarter, og har egentlig ikke lydt til at være det sorte får i folden.

Mvh
Kasper
Hej Kasper.

Om beløbet er rimeligt eller ej afhænger jo meget af hvad der skal betales for af foreningen og hvilke aktiviteter de afholder!
Inden du ruller ud med kommunen vil jeg da anbefale dig at du skaffer foreningens vedtægter og referaterne fra de seneste generalfrsamlinger, samt naturligvios indkaldelserne.
Her bør du kunne se hvad der er af forslag og sikkert også en del om hvad diskusionerne har gået på til møderne.
Og ikke minds bør du kunne se regneskaber for tidligere år sam budget for de kommende.
Her fremgår det hvad der påregnes af udgifter og tilsvarende for indtægter. Principielt kan man jo have fået nogle nye forpligtelser der har gjort at man har måttet hæve prisen...... Eller en årlig rejse til bestyrelsen ( jeg tror det næppe, men teoretisk kan det jo være besluttet)
Så kan du jo overveje om det ser rimeligt ud eller du vil stille opklarende spørgsmål til generalforsamlingen... Husk at forslag skal stilles i god til... Det fremgår af vedtægterne hvordan og hvornår.

PS. gadebelysningen er nok ikke foreningens ansvar... Her på stedet er det kommunen/forsyningsselskabet og ikke grundejerforeningen.

MVH Njord

MVH Njord
Det er meget forskelligt, hvad grundejerforeningen selv står for.

I mange kommuner har man overgivet alt ansvar og udgift til grundejerforeningen.

Hvor jeg bor skal grundejerforeningen selv vedligeholde veje (snerydning, asfaltforsegling, ny asfalt osv). Ligeledes er gadebelysning og vedligehold også vor egen udgift - også elforbruget. Buske, tråær stier osv, ja igen grundejerforeningens udgift.

Så det koster kassen. Vi er 75 parcelhuse og betaler hver ca. kr. 2.000 pr. år.

Og ja medlemskab kan være fastlagt i lokalplan og dermed tvungent - menneskerettigheder eller ej.
Tvunget medlemskab er formodentlig tinglyst og er formodentlig begrundet med at der i foreningens område er private fællesveje. For at sikre sig mod uvillige betalere  er det formodentlig også tinglyst pant i din matrikel til grundejerforeningen.

Med hensyn til behovet/nødvendigheden af kontingentforhøjelse så fremgår det vel af referaterne fra generalforsamlingen samt det vedlagte reviderede regnskab hvad tanken var at pengene skal bruges til samt hvad de i virkeligheden er brugt på.

Er der ikke overensstemmelse her, så må du jo på næste generalforsamling anmode om en forklaring. Det er jo generelt tid for foreningsgeneralforsamlinger nu.
Et af de første spørgsmål jeg havde til ejendomsmægleren, da jeg købte mit nuværende hus var, om der var tinglyst pligtig medlemskab af en grundejerforening.

Havde der været det, havde jeg ikke købt huset.

Som det antydes i tidligere indlæg, er det stort set et ta´ selv bord for pensionerede ligusterfacister der dyrker foreningsarbejdet som livsstil. Det er meget svært for almindelig menigmand, med arbejde, børn osv. at få tid til at sætte sin mening igennem.

Yderligere er det en direkte "snabel" fra parcelhusejernes lommer og ned i kommunekassen.
Hvorfor mennesker der bor i parcelhus skal betale, direkte, for vedligehold af en vej har jeg ingen forståelse for. Bor man i lejlighed i en eller anden by, betaler man da ikke en speciel afgift for snerydning, lygtepæle, vedligehold af grønne arealer, parker osv.

Du kan sprælle så meget du vil... du slipper ikke uden om medlemskab af en grundejerforening, hvis der er tinglyst pligt til medlemskabet på din bopæl...desværre

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis