pigstensbelægning

Hej igen
jeg vil lave en pigstensbelægning.
Jeg har fjernet muldlaget og er nu nede på et lag af fast ler.
De marksten jeg vil lægge er jo noget forskrllige i størrelsen så jeg efterlyser fremgangsmåde mht. valg af grustype lagtykkekse osv.

Det skal laves Old scool altså uden pladevibrator da jeg ikke har adgang til en sådan og mener at når det kunne lade sig gøre uden i de gamle dage så må det også kunne gøres idag. Der det noget med at stampe sammen med en brolæggejomfru eller andet?.

Jeg har set mange forskellige bud på hvordan det laves, men vil gerne vide hvordan jeg gør det rigtigt. Håber at der blandt jer er nogle der har erfaring med disse smukke belægninger.
Mvh
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Sjanten. Der er ikke så meget hokus pokus i pigstens belægning. Der er dog forskel på pigsten og knoldebrolægning. Pigsten er tilhugget af marksten,grusgravssten etc.Så de har en form for rod. Så det du skal igang med er knoldebrolægning i og med du selv har fundet og håndsorteret dine sten. Efter udlægning af stabilgrus, sætter du dem i 7-12 cm brolæggergrus med den fladeste side opad. Undgå store fuger så sæt dem så tæt sammen som muligt. Det er et helvedes stort sorterings arbejde , men det giver et rigtig flot resultat i den sidste ende. :-) Alternativt kan du sætte dem i jordfugtigt beton og fuge dem med betonvælling. Nu er vi ikke i 1800 tallet mere så jeg syntes godt du kan ofre de få hundrede kr på leje af en pladevibrator til stabilgruset som minimum.. :-)

God arbejdslyst.

www.tunebro.dk

Alt i  Brolægning udføres på hele sjælland.  Vi  Brolægger  med alle Stentyper.. Nyhed: Lithos Natursten

Tak for hjælpen brolægger, jeg glæder mig til at gå igang. selvom jeg allerede er træt i armene at at stampe grus sammen så bliver det nok ved det  da det kun drejer sig om 4m2.
Iøvrigt også nyt for mig det der med knoldebroen.
Tak og god week- end til dig.
Hej igen
Da jeg gik min stenbunke igennem kunne jeg se at de fleste af dem var kampesten i 100kg klassen så der skulle graves en del under den for at få dem til at passe i højden.
Enkelte var så tunge at jeg dårligt kunne køre dem gennem haven på min sækkevogn.
Det blev et sindsygt slid for 2 mand i 2 dage for de ca 6 m2 "Romervej" men hold da kæft hvor er det blevet flot.
Jeg tror at den vil ligge der og se imponerende ud de næste 1000 års tid.
Mvh.
Altid godt at høre om et vellykket stykke arbejde.. :-) Jeg er selv i gang med at samle diverse natursten som en dag når bunken bliver stor nok , skal pryde min have.

www.tunebro.dk

Alt i  Brolægning udføres på hele sjælland.  Vi  Brolægger  med alle Stentyper.. Nyhed: Lithos Natursten

Annonce
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis