Monta-Flex skruer

Jeg skal til at fastgøre asketræsgulvbrædder. for dæk, på et blændgulv af spånplade.
Til formålet har jeg indkøbt NKT Monta-flex 4,2x 55 mm skruer.
Det er nok de rigtige til formålet.
Men de er da temmeligt svære at bruge. Skruespidsen er udformet nærmest som en syl. Hvilket betyder at der skal trykkes temmeligt længe og hårdt inden skruen får "bid"
Altså trækker sig selv igennem træet.

Det er da ikke særligt smart.
Er der nogen der har erfaring med det "problem"
Jeg skal til at fastgøre asketræsgulvbrædder. for... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
 tja der er sikkert en god forklaring.
Du har valgt den forkerte skrue til fomålet, plataflex er med skruespids, og dem du skulle have valgt i dette tilfælde.

Montaflex er med sømspids, som hovedsageligt bruges i gasbeton, mursten osv.. hvor der tit bores for med mindre bor.
Tak for det.
Tænkte det nok.

Så har jeg 199 stk Montaflex til salg. :o)
Nu ved jeg ikke hvordan skruerne vil te sig i dine gulvbrædder, men jeg har selv brugt MontaFlex ved montering af gulvspånplader, og der plejer jeg at bruger en hammer til lige at slå skruen fast og få gevindet ned til træet inden jeg skruer den i, og det virker perfekt.

Dine gulvbrædder er jo nok en del hårdere, så ved ikke om det virker, men du kan jo prøve at lave en test, hvis du har en stump du ikke skal bruge.
Ja, det kan jo lade sig gøre på den måde.
Men det er jo en kende akavet.
Men den rigtige løsning er at anvende Plata-Fles skruer.

Og nu efter at have undersøgt tingene så undrer det mig lidt hvorfor Monta-Fles skruen i det hele taget anbefales osse til at skrue gulvbrædder fast til strøer eller bjælker.

Dels er den vanskelig at få til at bide i brættet, enten skal der forbores eller osse skal den slås fast. Men næste problem er at når skruen når igennem brættet så bider den ikke omgående i spånpladen, (i mit tilfælde). Når skruen roterer løfter skruens gevind væk fra underlaget. Med mindre man/jeg placerer mine 115 kg på brættet.

Hvordan skruen virker når brædderne fastgøres til strøer ved jeg ikke.
Men jeg har ærlig talt meget ved at forstå hvorfor Montafles skruer anbefales til den type montage.
Indtil videre mener jeg ikke at de dur. Ret godt.
Annonce
hej hopx - dem med borespids har jeg aldrig set i handlen. Man får dem med når man lægger Dinesen plankegulve. Om skruen har et andet navn - ligesom f.eks. plata-flex tør jeg ikke lige sige, men den har præcis samme udformning som monta'en blot med borespids. Men jo, plata er da mere velegent som koulda også skriver men ofte leveres monta med gulvet
Ja, jeg har nu indkøbt Plata-Flex. Af en eller anden besynderlig grund har de Philips-kærv, PH2. Som jo er en væsentlig ringere kærv til formålet, altså relativt hårde asketræsgulvbrædder. Torx er langt at foretrække.

Men nu jeg alligevel var ude at købe skruer så købte jeg osse en pakke NKT Kvatro Skruer. (Til andet formål) Og de har sådan set hvad der skal til. Borespids og Torx-kærv, Til gengæld er hovedet for stort og der skal nok oftere bores for.
Så det er sgu' ikke nemt.

Det korte af det lange er at jeg monterer mine gulvbrætter med Plata-Flex. Og at jeg bliver nødt til at forbore fordi brættet flækker ca. for ca. hver 4-5 skrue jeg skruer i. :o(



Plata-flex skruen kan da ellers også fåes med torx kærven nu, må være din trælast der stadig kører med gammelt lager...

Men ja, det er bedre til formålet, men ASK er super hårdt og ikke lige det man ønsker at skrue krydskærv skruer direkte i.
Sgu' da osse.
Det var den lokale Stark. Som iøvrigt har et righoldigt "befæstigelsesudvalg"
Og nu har jeg opbrugt hele budgettet på skruer.
Men for en anden gangs skyld!
Er du sikker på det?
De er ikke i NKT’s produktkatalog.
Måske et andet fabrikat???
Kan godt være en andet fabrikat ja, det svinger lidt hvad vi får fra vores leverandører, men mener faktisk den kasse jeg har stående i firmabilen er NKT og de er i hvertfald ikke krydskærvet, men må lige tjekke op på det.

Kan være NKT ikke har fået opdateret deres produktkatalog, er deres montageflex da med torx i det katalog...?

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis