Monta-Flex skruer

Jeg skal til at fastgøre asketræsgulvbrædder. for dæk, på et blændgulv af spånplade.
Til formålet har jeg indkøbt NKT Monta-flex 4,2x 55 mm skruer.
Det er nok de rigtige til formålet.
Men de er da temmeligt svære at bruge. Skruespidsen er udformet nærmest som en syl. Hvilket betyder at der skal trykkes temmeligt længe og hårdt inden skruen får "bid"
Altså trækker sig selv igennem træet.

Det er da ikke særligt smart.
Er der nogen der har erfaring med det "problem"
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
monta flex skruer er primært til fodlister og gerigter, hvor man borer for inden man skruer skruen i

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Hej

Jeg har selv lagt et massivt egeplankegulv. Jeg valgte at bore for med et 3 mm bor således at risikoen for skade på gulvet minimeres, ligesom skruerne nemt kommer i. Det er dog en fordel at have to maskiner til formålet således man ikke konstant skal skifte bor og bit...

og ja - monta-flex er det rigtige :-)

Et godt råd. Sørg for at gulvbrættet er placeret 100% korrekt inden du smider skruen i. Dvs at såfremt brættet bare svæver det mindste over stråen bør du få en person til at stille sig på det INDEN du isætter skruen. Grundet gevindet på hele skruen er det nemlig en umulighed bagefter ;-)
Ja, det er jeg nu da ikke helt sikker på.

Dert er jo ikke særligt rationelt at skulle bore for. og ej heller at skruen ikke bare bidder fra første omdrejning.

Derimod har mine gulvbrædder en tykkesle som gør at de ikke kommer til at "hænge i gevinden"

Mon der findes alternativer, med "bid i" :o)
til "rigtige" plankegulve bruger man ofte en monta-flex skrue med borespids. Den med sylespids er skam ganske udemærket til formålet og der behøves ikke bores for. Du skal bare vænne dig til at bruge dem så går det nemt og elegant. De fåes iøvrigt med torx kærv hvilket ikke er nogen ulempe
Sakset fra NKT, de mener ikke der skal forbores i træ

"En MONTA-FLEX® skrue bruges til montage af emner i både træ og mursten, gasbeton samt beton. I mursten og beton bores der for. Skruen skærer gevind og sikrer en høj udtræksværdi. I gasbeton bores der ikke for.
Desuden bruges MONTA-FLEX® skruer også til fordækt montering af trægulve."

Hvad med at bruge Den nye type Climatic med selvborende spids, eller fylder hoved for meget?

mvh jens

Annonce
@boso. Vænne sig til. Man kan osse vænne sig til en byld i r.... men behageligt er det jo ikke.
De der Monta-flex med borespids. Dem kender jeg ikke???

@Je_ns. Det er osse hvad jeg har læst mig til. Men det er netop det lille og selv-sænkende hoved der gør dem velegnet i asketræsbrædder. Som jo er lidt hårdere end fyr.
Men måske kan man ikke få det hele. Skruerne dur i den ene ende - men ikke i den anden.
Jeg burde have skruerne til ½-pris!
Hej. Jeg har selv lagt ca. 250 m2 egetræsplanker og brugt Monta-Flex. Har altid boret for med et 2-3 mm bor. Ellers flækker brættet.  Alle foreskriver at man skal bruge de skruer du har købt. Tror ikke kan kan få andre med et så lille hoved.

Se dog nedenstående link til et alternativ. Har ikke prøvet dem......

http://www.alpogroup.dk/gulvskrue.html

@bankmand
Tak for dit svar.
Det er nemlig rigtigt al foreslår den type skruer. Og som jeg nærmest har købt pr automatik.
Men efter lidt test-iskruvning måjeg sige at: Asketræsbrædderne ikke flækker, at hovedet undersænkersig selv på udmærket vis. Og at det gevindfri stykke under hovedet betyder at brættet bliver trukket fint til underlaget.

Men spidsen kan keg ikke forlige mig med. Det er mulift at det af hensyn til træsorten er nødvendigt at forbore. Men i fyr og ask forekommer det unødvendig. Det forekommer en kende Urationelt at skulle forbore alene fordi skruen ikke har borespids.

Jeg har kikket lidt på dit skrueforslag. Som jo har borespids. Men til gengæld osse gevind hele vejen op til hovedet. Som jeg ikke helt ved om er godt eller skidt. :o)
Jeg ville holde mig til Monta Flex skruerne, da de har det stykke uden gevind, der gør at skruen trækker brættet ned til strøen/bjælken. De andre er også voldsom dyre. Bruger montaflex til mange ting, og syntes aldrig jeg har haft problemer med at få dem til at "bide". Altså bortset fra egetræet, der bider de ikke ret godt. Det tager altså ikke så langt tid at forbore hvis du bruger to maskiner. :-)
Ganske rigtigt bankmand.

Men jeg har simpelthen svært ved at se meningen med at der IKKE er borespids.
Hvad er idên i at have en skrue som ikke trækker sig selv ind i emnet.
Når nu alle andre skruer til træ gør det!
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis