Opsætning/behandling af Cedertræ.

Nu har jeg så modtaget mit cedertræ til mine gavle fra Koluda.

Og grunden til at vælge cedertræ var som nævnt i anden tråd - vedligeholdelsen eller mangel på samme ( og så selvfølgeligt det tilbud fra Koluda jeg ikke kunne modstå - det blev ca. halv pris, fragten medregnet )

Nu er spørgsmålet så om jeg bør give det en behandling ( f.eks. linolie med fungicid ) i forbindelse med opsætningen - eller om det er totalt spildt ?

Jeg gør det ikke endnu - men det er godt at være forberedt - de næste par weekender går i sommerhuset.

Selve opsætningen finder jeg nok en vejledning på et eller andet sted - enten skruer eller sømpistol.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

77 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja ,

eller du kan jo bare spørge koluda,han ved da helt sikkert både hvordan du

behandler det, og hvordan du sætter det op

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Skrevet af Rolias på 09 mar 2011 19:22
Ja ,

eller du kan jo bare spørge koluda,han ved da helt sikkert både hvordan du

behandler det, og hvordan du sætter det op

Jow,jow, det kunne jeg da - men det kunne jo være at andre havde andre forslag - derfor oprettede jeg en tråd - i stedet for at spørge Koluda direkte

Han er jo rimeligt aktiv her - så kan han jo vælge at svare her

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ja det ville da være helt fint,så kan andre også få glæde af svaret

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Der går vidst lige et par dage eftersom han vidst har været under kniven idag for at blive opereret for en ondartet polyp - en større omgang af den grimmere slags - læs hans blog.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Korrekt, undertegnet ligger herude på intensiv afdelingen efter en større operation i ansigtet, og kommer nok ikke hjem før i weekenden, det blev et større indgreb end de havde forventet herude, så der er meget kontrol med hvordan jeg har det hele tiden.

Men tiden går da, men er lidt omtåget af alt det smertestillende man hele tiden får, men også omringet af søde sygeplejesker døgnet rundt, så mon overlever nok de par dage herude.

Har da i det mindste fået netadgang nu, så jeg kan følge lidt med på LDS igen.

Af hensyn til cedertræet, så ville jeg give det en gang cedertræ olie fra flugger inden opsætningen, så holder det sig rigtigt flot i et stykke tid, og kan nemt friskes løbende op med genbehandling.

Også skal de selvfølgeligt sømmen op med rustfrie søm med linsehoved...
Annonce
Dejligt at høre , at du er ved at komme oven på igen,

du må ha en rigtig god bedring, og nyd nu at blive passet og plejet,

vi ser alle frem til  nye billedserier og  gode råd  til alle vores projekter

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

... og det er vigtigt at det er rustfri søm eller skruer. Hvis du pløkker galvaniserede søm op, slår pistolen galv. af en smule af hovedet og så har du sorte rander ned ad træet i løbet af et par år. Skal ceder ikke have svampedræber på bagsiden, ligesom lærkbeklædning?

 

Nej, Cedertræ har ikke samme tendens til at sætte skimmelsvamp som lærketræ har.

Og ja, det skal opsættes med rustfrie søm eller skuer, eller vil det anløbe fra galvaniseringen fra søm / skruen efterfølgende.
Tak for svarene - so far

Rart at se at du er så meget ovenpå igen at du kan bidrage her på LDS som du plejer, Koluda 

Linsehovede skruer ? - er det fordi de ikke skyder så let ind i træet med hovedet som galv. søm gør ?

I øvrigt har jeg for ca. 10 år siden udskiftet stern mod vest på sommerhuset ( ved den jyske vesterhavskyst ) og skudt det op med galvaniserede søm ( ikke elektrogalv. ) og der er ikke antydning af sorte løbere - men det er nok fordi det er malet efterfølgende.

I øvrigt står der på den label, der er påhæftet cedertræet :

" Only use stainless steel, high tensile strength aluminium or galvanized nails ( avoid electro plated nails ) "

Men det er så forkert ?

P.S Som en sidebemærkning sad jeg lige og så nyheder fra Japan - der bliver en del at gøre for LDS'ere og andre

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

den anvisning om at bruge rustfri skruer eller søm, er måske af samme årsag som lærk, der indeholder en syre, der simpelthen æder galvaniseret fastgøring.

 

Der er yderligere 67 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også