pris på opbygning af lyddæmpet lokale

Jeg skal etablere et lyddæmpet lokale i min "lade". Laden er i direkte forlængelse af mit hus, altså ikke en længe for sig selv. Lokalet skal anvendes til øvelokale/studie/undervisning, og kravet til det, er at det er relativt dæmpet.. primært for naboernes skyld. Akustikken i lokalet har jeg helt styr på at regulere, men har umiddelbart svært ved at beregne hvor meget, og hvilken) materiale der skal bruges til vægge loft m.m.

Mit simple 1. bud kunne være:

Gulv: Betongulv med flydende parketgulv ovenpå. Dvs. Beton->Gummiisolering (forestiller mig Neoprenklodser)->regler m. isolering->parket (billigst muligt, uden at være noget l... selvfølgelig).

Vægge: Regel m. isolering (hvilende på neoprenklodser)->X(?) cm luft->regel m. isolering (hvilende på neoprenklodser) + 3 lag gips (eller sand i poser eller lign, holdt på plads med brædder).

Lofter (til kip)??? Hvad kan de bære?, hvordan monterer man? og hvad monterer man?

Væggene er ca. 2.4m høje, taget har 35graders hældning (med nyt eternittag)

Rummets gulvareal er ca. 85m2, altså et temmeligt stort lokale.

Nogen der kunne have forstand på den slags herinde?

Med venlig hilsen

Sune Rahbek
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lydisolerende. Mener du nok. :o)

Gips er vældig godt til lydisolering. Du kanl nok få hjælp af en af de store producenter i DK. KnauffDanogips eller Gyproc.
Ja, lydisolerende eller lyddæmpende. Det er ikke nødvendigvis 100% lyddæmpning jeg er ude efter, da der er et stykke til naboen. Men en fornuftig isolering, så man kan holde ud at være i haven eller køkkenet uden at blive generet alt for meget af lyden fra lokalet.
Da der skal bruges en del andet end gips, er jeg i tvivl om hvorvidt Gyproc og co. kan/vil hjælpe, men det vil jeg da helt klart undersøge!
Jeg er mest i tvivl om hvordan jeg skal beregne materialeforbruget til lokalet, og hvor mange "fælder" jeg har overset undervejs...

nogen bud?
Lydisolering hedder det. Sgu' :o)

Du skal ikke være i tvivl om at gipsfirmaerne vil hjælpe dig.
De har massevis af gennemarbejde løsninger på din udfordring.
Og de leverer det meste til færdige løsninger. Bortset fra overfladebehandlinger.
Skrevet af hpox på 09 mar 2011 22:34
Lydisolering hedder det. Sgu' :o)

Du skal ikke være i tvivl om at gipsfirmaerne vil hjælpe dig.
De har massevis af gennemarbejde løsninger på din udfordring.
Og de leverer det meste til færdige løsninger. Bortset fra overfladebehandlinger.


Skrevet af hpox på 09 mar 2011 22:34
Lydisolering hedder det. Sgu' :o)

Du skal ikke være i tvivl om at gipsfirmaerne vil hjælpe dig.
De har massevis af gennemarbejde løsninger på din udfordring.
Og de leverer det meste til færdige løsninger. Bortset fra overfladebehandlinger.


Fair nok... så kan du måske fortælle mig forskellen, og relevansen i denne sammenhæng?

Jeg har selvfølgelig tænkt mig at ringe til firmaerne og høre hvad de kan tilbyde. Da jeg vil lave-det-selv, er jeg dog i tvivl om de kan hjælpe mig. Det er et prisoverslag på den samlede materialeudgift jeg er ude efter.. jeg prøver samtidig at finde ud af om min skitsering er helt hen i vejret, og om jeg har glemt vitale punkter.

Tak for svaret!
Det er vigtigt for den mellemfolkelige forståelse at vi taler i ensartede terminologier.

I fagsproget hedder det varmeisolering, fugtisolering og - lydisolering.
Og ikke varmedæmpning, fugtdæmpning eller lyddæmpning.

Og ligesom det ikke er mig der der har anlagt de veje jeg kører på er det heller ikke undertegnede der har fundet på pågældende betegnelser. Jeg bruger dem bare. :o)
Annonce
Jeg er helt med på hvad du mener, men, vi taler jo ikke nødvendigvis fagsprog alle sammen. Når man ikke siger varmedæmpning, fugtdæmpning m.fl., så er det vel også fordi man ikke kan dæmpe varme og dæmpe fugt. Man kan derimod godt dæmpe lyd.
Hvis man sætter en lyddæmper på sin pistol, dæmper man vel lyden. Og smider man den i en kasse fyldt med vat (og affyrer den heri forstås), bliver den isoleret... det samme med kassen, men lyden bliver vel dæmpet heraf. Man kan sige at kassen bliver lydisoleret, og lyden herfra bliver dæmpet, i forhold til hvis der ikke var vat i kassen.

Jeg skrev, med vilje, lyddæmpet, da upræcision nogle gange kan give det mest præcise resultat. En målepind kan være det samme som en tommestok, men er det ikke nødvendigvis.. og derfor ville betegnelsen målepind give andre mulighed for at nuancere præcist hvilken målepind, der er brug for.

Jeg kender godt til de gængse principper omkring at dæmpe og isolere lyd; rum i rummet, flydende gulv, masse-luft-masse reglen m.fl..

Mit spørgsmål gik på en beregning af en pris, ikke om det bliver kaldt det ene eller det andet.

P.s. KnauffDanogips og Gyproc kunne ikke hjælpe i denne sammenhæng.
Fibergips er bedre end alm gips til at dæmpe/isolere lyd - er ikke inde i de tekniske detaljer men det er ikke kun den ekstra vægt.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

/BOFH

Tak for det, det er godt at få med!
Da det er mit indtryk at du ikke skal have et professionelt lydstudie, men har et ønske om at få et rimelig lyddæmpet lokale, vil jeg mene at du kan opnå et brugbart resultat blot ved at lave en seperat konstrukton med 150 mm isolering indenfor de eksisterende vægge, med ca 50 mm luft ud til de eksisterende vægge, derefter 3 lag gips indvendig.
Og oppe under loftet kan du ligesådan bruge 3 lag gips, evt, med forskalling imellem 1 og 2 lag også for at seperere inde delen fra den udvendige konstruktion, da det er der den bedste lydisolering opnås.

På gulvet kan du evt. bruge den opbygning du omtaler, så er du godt på vej til en rimelig pris.

Århus lavpris tømmerhandel www.aalt.dk skulle gerne have det meste af det du får brug for til en rimelig pris.



Med venlig hilsen - www.boligogbyg.dk
Gyproc og Knauf burde kunne hjælpe dig, dog kan du som privat ikke købe direkte hos disse, der skal du have din tømrerhandel ind ovre.
Sven giver et udmærket eksempel, men du kunne jo også høre din lokale tømrerhandel om hvad du kan købe lyd gips til, i form af Fermacell eller Knauf's udgave.

Derudover kunne Moelven også være en mulighed med en finer opbygning.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis