pris på opbygning af lyddæmpet lokale

Jeg skal etablere et lyddæmpet lokale i min "lade". Laden er i direkte forlængelse af mit hus, altså ikke en længe for sig selv. Lokalet skal anvendes til øvelokale/studie/undervisning, og kravet til det, er at det er relativt dæmpet.. primært for naboernes skyld. Akustikken i lokalet har jeg helt styr på at regulere, men har umiddelbart svært ved at beregne hvor meget, og hvilken) materiale der skal bruges til vægge loft m.m.

Mit simple 1. bud kunne være:

Gulv: Betongulv med flydende parketgulv ovenpå. Dvs. Beton->Gummiisolering (forestiller mig Neoprenklodser)->regler m. isolering->parket (billigst muligt, uden at være noget l... selvfølgelig).

Vægge: Regel m. isolering (hvilende på neoprenklodser)->X(?) cm luft->regel m. isolering (hvilende på neoprenklodser) + 3 lag gips (eller sand i poser eller lign, holdt på plads med brædder).

Lofter (til kip)??? Hvad kan de bære?, hvordan monterer man? og hvad monterer man?

Væggene er ca. 2.4m høje, taget har 35graders hældning (med nyt eternittag)

Rummets gulvareal er ca. 85m2, altså et temmeligt stort lokale.

Nogen der kunne have forstand på den slags herinde?

Med venlig hilsen

Sune Rahbek
Jeg skal etablere et lyddæmpet lokale i min "lade... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det primære er at der ikke er kontakt mellem eksisterende væg og "den nye" væg. Altså luft imellem som der er beskrevet ovenfor. Om der er to eller tre lag gips tror jeg ikke gør en forskel, da materialet er det samme.

Hvert materiale har sin resonans - så det gælder om at bryde denne.

 

 

 

/Svend M

Tak for svaret. Jeg tænker at lave væggene som du beskriver det. Jeg er i tvivl om hvor meget sådan et loft kan bære. Det er lige nu beklædt med Eternit B6 plader. Loftet er 5 plader i højden, hældningen er 35 grader.

Er også i tvivl om et betongulv er overkill. Da det er et forholdsvis stort gulv, kunne det være rart, hvis der skulle være ét klogt hovede, der har en bedre/billigere løsning!?

Jeg har kigget på priser på gips, og kan se at der ikke umiddelbart er en fordel i at bruge andet end almindelige gipsplader, prisen taget i betragtning. De vejer tilstrækkeligt til at tre lag kan sætte en stopper for de lave frekvenser
Sune
/mulle03

Helt klart! Jeg forestiller mig flg.:

Reglar på eksisterende ydervæg med alm. Rockwool isolering mod indervæg---> LUFT <--- Rockwool på reglar 3 lag gips (fuges efter hvert lag. Monteres forskudt). Indervæggens reglar hvilende på betondækket (med neopren klodser under reglarne).
Eneste kontakt fra beton til ydervægge, er murpap (har ladet mig fortælle at det skulle forhindre radonstrålingen i at trænge ud i væggene!?!) og den smule puds, der nu måtte være fra betonen. Det burde opfylde Masse-Luft-Masse princippet. Grunden til de tre lag gips, er udelukkende for at få en større masse og dermed en større/tungere "membran" at flytte.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis